Dec 2, 2013

Neka bajka počne

Decembar je počeo…i upravo je juče  u Finskoj počeo  Bozićni post, vreme pripreme za dolazak Hrista, a time i finalno  odbrojavanje do najradosnijeg  praznika u godini. Vreme posta, dobrih dela, molitvi i pokajanja, kupovine poklona…



Od sutra sam zacrtala sebi cilj da krećem u kupovinu, kako bih blagovremeno spremila poklone za najbliže i najdraže. Priznajem, i dalje volim poklone, onako slatke, u šarenim kutijama sa sve mašnama…ali, jednako me raduje i darovanje. To mi pričinjava zadovoljstvo, jer volim da obradujem drage i bliske osobe. To nikad nisu pretenciozni skupi pokloni, već nešto originalno, što baš znam da će obradovati te osobe. Znam šta vole, čemu se raduju i ta potraga za poklonima me ispunjava nekim lepim osećajem. Naročito volim Božić i radosna sam što imam privilegiju da ga slavim dva puta godišnje. Taj praznik se i u Finskoj, tradicionalno, slavi u krugu najbližih u toplom domu.


Nova godina je opet, za mene, posebna zbog sećanja na detinjstvo. Taj sneg, taj čarobni Rovaniemi i Deda Mraz u komšiluku. To šarenilo i vreva turista iz celog sveta, vatromet…bakini kolači, tradicija livenja kalaja kako bismo znali kakva nas godina čeka…eh, to mi je uvek bilo zanimljivo…pred Novu Godinu, na ulicama se kupuje parče kalaja koje je tradicionalno u obliku potkovice. Uoči dočeka, kalaj se topi u tiganju dok ne postane tečan i tada se brzo sipa u hladnu vodu. Ako se masa razlije u vise delova, to nije dobro…a komad u jednom obliku se tumači prema značenju. U Finskoj postoji spisak značenja za svaki dobijeni oblik….I dan danas, mnoge porodice kada im dođu prijatelji za doček, igraju igru sa 20 okrenutih šolja ispod kojih se kriju određeni predmeti…kocka  šećera, prsten, belo dugme, žuti konac, malo pepela, crveni konac, plavi crni i beli, ključ, potkovica, šišarka, novčić, parče hleba  i još neki kojih ne mogu sada da se setim. Svako bira jednu čašu i u zavisnosti šta je izabrao, takva će mu biti godina. Uvek prvo biraju stariji, a kada dođu deca, sklanjaju se loši znaci koji su preostali ispod šolja ( pepeo – smrt,  crni konac – bolest) da se deca ne bi uplašila…mada, sve je ovo samo zabava.




Trpeza…bogata, ali sa tradicionalnim jelima…kako u Srbiji nema  ovih svečanih praznika bez sarmi, tako u Finskoj nema Nove godine bez koktel ćufti, haringi, suvog mesa irvasa, krompir salate, Jansonovog iskušenja, čokoladnog musa, rolnica sa kobasicama i ostalih slanih i slatkih đakonija…


Sve je to lepo, ali Deda Mraz je Deda Mraz…bez njega mi Nova godina nije ono pravo. Dok sam bila mala posećivala sam ga, pisala mu pisma, ali magija je i dalje ostala. Danas to prepuštam  nekim novim klincima i klincezama. 


Samo za njih, i za njihove nade i želje, objavljujem adresu pravog deke mrazića iz Rovaniemija…Posetite ga, makar i ovako virtuelno, a pišite mu, jer svako pismo čita i čuva. A jednom kada ga posetite, pošto sva pisma čuva i sortira po državama, možda i pronađete vase pismo, koje ste mu poslali dok ste bili mali…

Santa Claus
Joulumaantie 1
FI-96930 Napapiiri
Rovaniemi, Finland

Pogledajte Live stream i Deda Mraza uživo u Rovaniemiju.  Imajte na umu da Deda Mraz nije uvek u kancelariji, već negde do 17 h radnim danima....


Live streaming video by Ustream

0 Komentari / Kommentit:

Post a Comment