Oct 1, 2015

Roditelji velikog Sibeliusa

O Sibeliusu (Johan Julius ”Jean” Christian Sibelius) sam pisala nekoliko tekstova, ali se ni u jednom nisam bavila njegovim roditeljima, bakama, dekama i svima onima koji su uticali na detinjstvo i odrastanje ovog velikog kompozitora. 

Christian Gustaf Sibelius i Maria Charlotta Sibelius (dev. Borg), bili su presrećni kada im se 1865. u njihovom domu u mestu Hämeenlinna (šve. Tavastehus), rodio prvi sin, kršten kao Johan Julius Christian (Jean), nakon rođenja njihovog prvog deteta, ćerke Linde Marie,1863. godine.

 Christian Gustaf Sibelius

Christian Gustaf Sibelius, otac finskog kompozitora, rođen je 10. decembra 1821. godine u mestu Loviisa (šve. Lovisa),od oca Johana Sibeliusa i majke Catharine Fredrike Åkerberg, ćerke švedskog lekara koji je emigrirao iz Švedske. Imao je tri brata i jednu sestru (Pehr Ferdinand Sibelius (1819-1890), Johan Matias Fredrik Sibelius (1818-1864), Carl Edvard Sibelius (1823-1863) i Christina Vilhelmina Evelina Sibelius (1832-1893)). Nakon završene gimnazije u mestu Porvoo, odlazi na studije medicine, koje završava u roku, 1856. godine kao najbolji student, a četiri godine kasnije završava i doktorske studije i postaje doktor medicinskih nauka.

Christian Gustaf Sibelius
Radio je na bojnom brodu "Finland" kao glavni doktor godinu dana, zatim u vojnoj bolnici St Michael, da bi kasnije, kao izuzetan stručnjak radio kao doktor i istovremeno i kao opštinski službenik za zdravlje u mestu Turku, 1856. godine, u mestu Tampere, 1858. godine i na kraju u Hämeenlinni od 1860 godine. 

Maria Charlotta Sibelius i Christian Gustaf Sibelius foto- http://web.abo.fi
Christian Gustaf Sibelius se 3.jula 1862 godine ženi devojkom iz mesta Pyhäjoki po imenu Maria Charlotta Borg, koja je mlađa od njega punih 20 godina, sa kojom već 1863. godine dobija prvo dete, ćerku Lindu Mariu, a dve godine kasnije, 1865. godine i sina Jeana Sibeliusa, današnjeg ponosa čitavog finskog naroda.

Maria Sibelius sa decom ( Linda i Jean Sibelius)  1867 godine
To su bile godine sreće i blagostanja, sve do 31. jula 1868. godine kada doktor Christian Gustaf Sibelius umire od tifusa u svojoj 47. godini, i to na vršenju dužnosti svog humanog lekarskog poziva,  lečeći svoje pacijente obolele od tifusa, od kog i sam podleže, samo nekoliko dana nakon što se inficirao istim. Maria Charlotta Sibelius tako u svojoj 27. godini postaje udovica i samohrana majka petogodišnjoj Lindi i dvoipogodišnjem Jeanu, a da nevolja bude veća, ona tek posle suprugove sahrane, saznaje da je trudna i da nosi treće dete, sina koji je došavši na svet 1869. godine, dobio ime Christian, po ocu koga nikada nije ni upoznao. Christian ne samo što je dobio ime po ocu, već je kasnije postao i doktor medicine u bolnici Lapinlahti, upravo zbog uspomene na oca.

Linda, Jean i Christian Sibelius, foto- http://web.abo.fi

Christian Gustaf Sibelius je sahranjen na starom groblju Kauriala u Hämeenlinni. Ovo groblje se ne koristi od 1870. godine, ali to ne umanjuje posećenost Sibeliusovih obožavalaca..

Grob Sibeliuovog oca
Grob Sibeliuovog deke, bake, strica i tetke
Jean Sibelius je o svom ocu napisao sledeće:" Izgubio sam oca kad sam imao dve i po godine. Ja se ne sećam izgleda i karaktera mog oca. Začudo, jedina stvar koja je ostala u mom sećanju je čisto fizički osećaj njegove blizine kada sam sedeo u njegovom krilu dok smo gledali moju slikovnicu...ali kako sam odrastao, slušao sam sve što se govorilo o njemu kako bih formirao mišljenje o njegovoj ličnosti. Sve što sam čuo o njemu je svedočilo o poštovanju koje je uživao u društvu. Kao doktor je bio omiljen kod njegovih pacijenata, čija je srca osvojio njegov prijateljski stav i njegov simpatičan lik. On je takođe bio i veoma društven: navodno jedva je bilo velikih prijema i proslava koje su prošle bez njegovog prisustva. Svirao je gitaru i imao je dobar glas Moj otac je bio dobar čovek i dobar prijatelj. Imao je veliko srce. Ja sam imao prilike da čitam pisma koja svedoče o njegovoj stalnoj spremnosti da pomogne svojim prijateljima rečju i delom. Njegov veseo i optimističan karakter je verovatno nasledio od njegovog oca, a mog dede, Johana Sibeliusa, koji je bio gradski odbornik u gradu Loviisa, dok je talenat za muziku zasigurno nasledio od njegove majke, a moje bake Chatarine Fredrike Åkerberg, ćerke švedskog lekara Mathiasa Åkerberga, koji je 1780. godine emigrirao iz švedskog grada Skåne u finski grad Loviisa, gde se i oženio mojom prabakom Katarinom Ulrikom Unonius."

Maria Charlotta Sibelius - majka, Christina Vilhelmina Evelina Sibelius -tetka po ocu i Chatarina Fredrika Åkerberg Sibelius - baka po ocu
Chatarina Fredrika Åkerberg Sibelius - baka po ocu


Christian Gustav Sibelius

Roditelji Johan Sibelius i Catharina Fredrika Åkerberg
Supruga Maria Charlotta Sibelius
Deca Linda Maria Sibelius, Jean Sibelius i Christian Sibelius
Braća i sestre Pehr Ferdinand Sibelius, Johan Matias Fredrik Sibelius, Carl Edvard Sibelius i Christina Vilhelmina Evelina Sibelius
Deda i baba po ocu Johan Mattsson Sibelius i Maria Sibbe
Deda i baba po majci Mathias Åkerberg i Katarina Ulrika Unonius
Pradeda i prababa po ocu  Matts Mårtensson i Anna Andersdotter
Pradeda i prababa po majci Elias Unonius i Kristina Juliana Grään

 Maria Charlotta Sibelius

Maria Charlotta Sibelius, majka velikog kompozitora, rođena je 18. avgusta 1841 godine, kao drugo dete po redu, u gradu Turku (šve. Åbo), od oca Gabriela Borga, sveštenika, i majke Katarine Juliane Borg, devojačko Haartman. Njenom ocu je to bio drugi brak, jer mu  je prva supruga umrla. Gabriel Borg je umro u 58. godini, kada je Maria Charlotta imala 14 godina. Njena majka se nakon toga preselila sa decom u Hämeenlinnu, blizu njihovih rođaka, a to je bilo sudbonosno mesto gde je Maria Charlotta kasnije upoznala svog supruga Christiana Gustafa Sibeliusa, za kog se udala 1862. godine i sa kojim je izrodila troje dece.

Maria Charlotta  i Jean Sibelius

Parohijska knjiga rođenih, Maria Charlotta Borg
Maria Charlotta Sibelius, Sibeliusova majka
Katarina Juliana Borg, devojačko Haartman, Sibeliusova baka
 Grob Marie Charlotte Sibelius
 Grob Katarine Juliane Borg, devojačko Haartman

Posle smrti muža ona je sa troje dece napustila dom gde je živela sa njim i otišla u kuću svoje majke Katarine Juliane Borg, pa su deca odrastala u okruženju u kome su dominirale žene, što je kasnije uticalo da su oba sina imala izuzetno poštovanje i ljubav prema suprugama. Deca su bila srećna, mažena i pažena. Tu u Hämeenlinni deca su išla u školu i na časove muzike, ali najlepši periodi detinjstva su im bili dani provedeni u Loviisi, tokom letnjih raspusta, sa bakom po ocu Chatarinom Fredrikom Åkerberg Sibelius i tetkom Christinom Vilhelminom Evelinom Sibelius koju su obožavali.
Evelina Sibelius
Jean Sibelius je o svojoj majci napisao sledeće:"Pošto smo izgubili našeg oca u ranom detinjstvu, mi deca-sestra Linda, ja i moj tri godine mlađi brat Christian, postali smo sve više vezani za svoju majku. Pošto je postala udovica u dobi od dvadeset i sedam godina, ona je hrabro i sa puno  borbenosti nastavila da se sama bori za nas. Ona je bila duboko religiozna a njeni pogledi na život svetli i skladni. Imala je nežan i potpuno žensku karakter. Vrlo skromna, ona je osvajala ljudske simpatije gde god bi otišla. Moja majka je bila dobri anđeo naše kuće. Ona je bila potpuno posvećena brizi za nas, ona je živela za nas i sa nama. Neobično dobrodušno biće. Izgledalo je kao da je njena stalna misao bila ta, da ne dozvoli da gubitak oca zatamni detinjstvo njenih siročadi. Tokom našeg odrastanja majka je dobila odličnu podršku od naših baka...njene majke, Katarine Juliane Borg, udovice Gabriela Borga i očeve majke Catharine Fredrike Åkerberg. Provodili smo godine pod direktnim nadzorom naših baka, jer smo se posle smrti našeg oca, preselili u Hämeenlinnu kod bake Katarine Juliane. Leto je značilo odvajanje na duži period i odlazak u Loviisu, tokom letnjeg raspusta, kod bake po ocu Chatarine Fredrike Åkerberg Sibelius i tetke Eveline koje smo obožavali. Moja baka Chatarina je stalno bila ozbiljna, da ne kažem namrgođenog izgleda, ali je imala savršen smisao za humor. Nije joj bilo potrebno mnogo da se nasmeje, a onda bi teška maska ozbiljnog lica padala u sekundi. Ona nikada nije mogla da bude stroga prema nama kako je želela da bude. Još uvek se sećam kako sam kao dečak, napravio neku veliku štetu u njenoj kući i bio sam spreman i na najgoru kaznu, ali ona me  je samo pogledala i rekla kratko i oštro: "Janne! Vidi da ti to ne postane navika!". Mi smo imali veliko strahopoštovanje za našu baku Chatarinu, ali smo znali, takođe, da možemo da računamo na njenu pomoć i razumevanje, kada  god je to bilo potrebno. Među ličnostima mog detinjstva takođe bih pomenuo i moju tetku Evelinu, koja je imala veliku ulogu u mom životu. Ona je bila neobično ljubazno biće i veoma muzikalna. Ja ih se svih sećam sa velikom zahvalnošću".

Roditelji  Gabriel Borg i Katarina Juliana Haartman
Suprug Christian Gustaf Sibelius

Deca Linda Maria Sibelius, Jear Sibelius i Christian Sibelius
Braća i sestre Tekla Helena Adelinda Borg, Gustaf Julius Borg, Axel Gabriel Borg, Oskar Fredrik Borg, Otto Rudolf Borg, Aurora Katarina Borg, Anna Juliana Borg  i Lydia Johanna  Borg .
Deda i baba po ocu Gabriel Carlsson Borg i Maria Gustava Chydeni
Deda i baba po majci Gustaf Haartman i Helena Katarina Utter
Pradeda i prababa po ocu  Karl Borgh (Borg) i Katarina Andersdotter Ruuth
Pradeda i prababa po majci Johan Utter and Juliana Eleonora Amnorin

Pehr Ferdinand Sibelius
"Naš stric, Pehr (Peter) Sibelius, za koga smo imali veliku naklonost, koji nas je često posećivao i koji je bio blisko vezan za nas, decu njegovog prerano izgubljenog brata, imao je veliki uticaj na mene posebno.Moj stric Pehr je bio veoma ekscentričan za ono vreme. Njegova velika strast, pored muzike i violine koju je marljivo svirao, bila je astronomija. U svojim navikama kao i u drugim stvarima bio je drugačiji od većine ljudi, jer je voleo da svira i stvara muziku uvek oko dva sata ujutru. Nisam imao velikih poteškoća u prilagođavanju sa njegovim čudnim navikama. Naši odnosi su bili izuzetno dobri. Muzika je bila karika koja nas je povezivala, ali je on očekivao da će moja budućnost biti astronomija. Astronomija je bila njegova strast i on je želeo da se ja i moj mlađi brat posvetimo toj nauci, međutim, on nije  imao nikakvih primedbi kada sam se ja odlučio za muziku. "

Johan Matias Fredrik Sibelius
"Moj najstariji stric Johan Matias Fredrik Sibelius, otišao je na more u svojoj mladosti i postao pomorski kapetan i brodovlasnik. Umro je od žute groznice, sredinom 1864. godine u Havani, skoro dve godine pre nego što sam se ja rodio, ali je nastavio da živi kao misteriozna i fascinantna ličnost u mojoj detinjoj mašti. Bio je pomalo ekscentrik kao i stric Pehr. On je bio veoma muzikalan i načitan, što je svakako bilo neobično među pomorskim kapetanima tog vremena i, možda svih vremena. Njegova sačuvana pisma svedoče o njegovim mnogobrojnim interesovanjima, rafiniranom i neobičnom karakteru. U to doba je bio običaj među mladim obrazovanim ljudima u Finskoj da koristite francusku formu za svoja imena, pa je moj stric prativši ovaj običaj, pozvao sebe ”Jean”, kada bi se predstavljao u inostranstvu. Kada je pošao na svoje poslednje dugo putovanje, on je ostavio paket vizit karti u kući moga dede, na kojima je pisalo JEAN SIBELIUS. Uspomena na strica me je inspirisala da ja, kao Johan Julius Christian Sibelius student u Helsinkiju uzmem ime ”Jean”, u početku kao neku vrstu umetničkog imena, ne sluteći da će me to ime pratiti celog mog života.Tako je moj stric, kome se ni grob ne zna, nastavio da živi kroz moje ime.”


U jednom od sledećih tekstova, kroz fotografije brojnih suvenira i knjiga koje imam o Sibeliusu, shvatićete koliko volim ovog velikog kompozitora. Ovo je jedan od diskova koji mnogo volim jer su na njemu neka od meni omiljenih njegovih dela.






1 Komentari / Kommentit:

uzivao sam, jer i sam volim ovog velikog kompozitora! divan tekst, odlicno i zanimljivo napisano...... (i sva ta silna imena i jos sve to iz glave ;))

Post a Comment