Aug 30, 2013

Pravila ponašanja na putevima Finske

Iako ne verujem da bi se iko usudio da ide kolima do Finske, ukoliko krenete u društvu ili porodično, u nekim situacijama  pri većim udaljenostima, čak i iznajmljivanje kola uz plaćen benzin, može vas koštati ili manje ili isto kao kupovina karata za 4 osobe, a užitak da sami vozite, razgledate i zastajkujete gde god poželite je, po mom mišljenju,  mnogo veći.


Ono što stranci veoma  brzo uoče je to što na putevima u Finskoj nikada nema guzve. Iako sve porodice u Finskoj imaju auto, mala gustina naseljenosti na tolikoj površini je rezultat takvog saobraćaja niskog intenziteta. U većim gradovima u “špic terminima’, saobraćaj je kao u ostalim zemljama kada nije špic, dok u vangradskim oblastima, naročito na putevima severne Finske i istočne Karelije, ponekad satima ne prođe ni jedan auto. Sećam se kada su jednom pre nekoliko godina štrajkovali vozači autobusa u Tampereu, na  ulicama su bili automobili u broju kao što ih svakodnevno ima u ostatku Evrope, a Fincima je to delovalo kao totalni kolaps u saobraćaju. Oni su navikli na prazne puteve, na odsustvo gužve i sve van toga im ne deluje normalno.

Periferni putevi su uzi od ostalih puteva. Zelene kutije su pune peska
Poseban užitak je u letnjem periodu kada su dani dugi, odnosno kada noći ni nema…zamislite vožnju u doba ponoći po prostranim putevima Finske duž jezera, dok se iznad vas tek oko 1 po ponoći malkice smrkava, a  nebo se presijava u veličanstvenim rozo ljubičastim tonovima.

Put za Pudasjärvi
U Finskoj postoji mnogo benzinskih pumpi, ali ih u Laponiji ima manje, odnosno, razmak između dve pumpe može da bude dosta veliki, pa je tako preporuka da tankujete benzin gde god naiđete na pumpu. Baš zato što su razmaci između pumpi veliki, uz svaku benzinsku pumpu imate i restoran i kafić koji rade do kasno u noć. Kada se pumpa noću zatvori, vi i sami možete natočiti benzin uz pomoć kreditne kartice, koju ubacujete u automat pumpe …zatim sledite uputstva i benzin će biti u vašem rezervoaru.
 
Ukoliko vam, ne daj Bože, zatreba pomoć na putu, tu je Autolitto..nešto kao auto – moto savez. Dežurne službe su na raspolaganju 24 časa, a možete ih pozvati na broj 0200-8080. Cena poziva je 1,95 evra  po minuti.


Autolitto
Nošenje sigurnosnih pojaseva je obavezno za sve putnike u vozilu, a deca  koja su niža od 135 cm moraju imati specijalne sigurnosne  uređaje. Farovi moraju biti uključeni i danju i noću. Kao i većina sveta, Finci voze desnom stranom, a ograničenja brzine variraju, u zavisnosti da li je leto ili zima. Generalno je 50 km/h ograničenje u naseljenim mestima, 80 do 100 km/h van naseljenih mesta  i 120 km/h na autoputu, dok se od sredine oktobra pa do aprila, brzina smanjuje na 100 km/h na autoputevima i za 20 na ostalim putevim. U Finskoj postoje putevi prvog i drugog reda. Putevi prvog reda su autoputevi, koji imaju brojne oznake od 1 – 29. Označeni su brojem bele boje na crvenoj pozadini. Kako ni na autoputevima nije gust saobraćaj, na njima nema naplate putarine. Put koji sam prešla milion puta je autoput br 4, koji spaja južnu i severnu Finsku…od Helsinkija na krajnjem jugu preko Lahtija, pa do mesta Jyväskylä…zatim ide Oulu, Kemi pa Rovaniemi,  Ivalo, Sodankylä… i tako sve do mesta Utsjoki na samoj granici sa Norveškom. Ovo je ujedno i najduži autoput u Finskoj, dug 1300 km. Najkraći autoput je broj 29 od mesta  Keminmaa do mesta Tornio, koji je dug svega 17 km. U Finskoj se nalazi i najseverniji autoput na svetu.

Oznaka za autoput
Putevi drugog reda zovu se magistralni putevi. Njih ima 59 i obeleženi su brojevima od 40 do 99. Označeni su crnim brojevima na žutoj pozadini. Regionalni putevi obeležavaju se crnim trocifrenim brojevima na beloj pozadini.


Evropskih puteva, označenih sa slovom E i brojem, na zelenoj pozadini, ima malo u Finskoj, što je i prirodno jer je na krajnjem severu Evrope. Recimo put E67, vodi od Helsinkija, preko Rige,Varšave pa do Praga….Takođe, autoput 4 označava se i kao broj E75


U Finskoj nema planininskih oblasti, pa nema ni planinskih puteva. Zbog mnogobrojnih jezera, u Finskoj ima mnogo mostova, kao i šumovitih oblasti pored puta.

Kada prolazite pored šuma, obratite posebnu pažnju da vam ne izađe irvas ispred auta. Irvasi, jeleni i losovi uopšte ne reaguju na  zvuk automobilske sirene..i zapamtite, ukoliko ipak udarite u neku od ovih životinja i ubijete je, OBAVEZNO se javite policiji jer ste zakonom obavezni to da uradite. Policija to samo evidentira, ali vas ne kažnjava. Ukoliko ne prijavite incident, snosićete velike kazne. Inače irvasi i losovi najviše istrčavaju u periodu novembar – decembar i juli – avgust, a u toku dana rano ujutru i uveče pred sumrak. Nekada izlaze u krdima i blokiraju put na nekoliko minuta.


 Još jedna stvar koje se morate striktno pridržavati je i ta da  OBAVEZNO od 1. novembra, pa do marta, ili u Laponiji do nedelje posle Uskrsa morate imati zimske gume na automobilu. Dozvoljene su tri vrste zimskih guma, standardne, univerzalne i one sa  metalnim šiljcima. Grejači motora se preporučuju. Ono što je još interesantno je i činjenica da se rastojanje između dve destinacije, zimi mnogo skraćuje iz razloga što se u zimskoj sezoni obeležavaju privremeni sezonski  službeni putevi  preko zaleđenih jezera..dakle, umesto da kružite dugim putem oko velikog jezera, vi ga samo popreko pređete preko zaleđene površne. Ovo nije uopšte opasno jer je i zakonom dozvoljeno. Led u Finskoj je zimi toliko debeo i gust da  brdo kamiona može istovremeno da prelazi jezero bez opasnosti. Ovi poprečni putevi su jasno obeleženi i svakonevno se proverava njihova bezbednost. Recimo put preko leda od mesta Oulu do mesta Hailuoto je dug 10 km, ali on skraćuje duplo rastojanje koje bisteo bavljali regularnom trasom.


Oulu - Hailuoto
Voznja noću u toku zime može biti veoma opasna zbog istrčavanja divljači na put. Zbog svoje veličine i građe, sudar sa njima, i ako ih ne usmrti, izaziva velika oštećena na vozilu, Losovi često noću lutaju po glavnim putevima.

Znakovi pokraj puta nose standardne međunarodne oznake i finski tekst, izuzev kod znaka STOP. Ispod finskog teksta je i natpis na švedskom jeziku, koji je drugi zvanični jezik u Finskoj. U severnoj Finskoj, odnosno u Laponiji, takođe imate dvojezične natpise, ali tako što je gornji natpis na finskom a donji na sami jeziku kojim se govori u Laponiji. Ostali saobraćajni znakovi su standardni, osim što su znakovi upozorenja  u obliku jednakostraničnog trougla, crvenih ivica i žutog središnjeg dela, dok su u većini zemalja sveta sa belom pozadinom. Žute pozadine  su samo u sledećim državama: Švedskoj, Bosni i Hercegovini, Srbiji, Finskoj, Grčkoj, Poljskoj, Makedoniji i na Islandu. 


Broj telefona za hitne slučajeve u Finskoj ( vatrogasci, hitna pomoć, milicija) je broj 112. Vožnja u pripitom i pijanom stanju u Finskoj  se veoma strogo kažnjava, a dozvoljeni promili alkohola u krvi su u Finskoj mnogo niži nego u ostatku Evrope, tako da policija takvog vozača ima i pravo i obavezu da odmah uhapsi.

Jedna informacija ako želite prevoz taksijem. Taksi vozila su obično stacionirana oko  glavne autobuske i oko glavne železničke stanice, ili na mestima predviđenim za taksi vozila. Nije uobičajno da zaustavljate  taksi  van ovih stajališta ili dok su u toku vožnje. Taksi se obično rezerviše telefonom. Cena taksi usluge je skuplja u manjim mestima. Ako putujete na dužu trasu, cenu ugovarate pre vožnje.

Što se tiče novčanih kazni  za  saobraćajne prekršaje, one su sledeće:
-          Ako se ne zaustavite kod znaka STOP,  kazna je 40 evra
-          Ako ne držite dovoljno i preporučeno odstojanje između vozila, 60 evra
-          Ako nemate vezan pojas, 60 evra
-          Prolaz na crveno svetlo,  60 evra
-          Ako ne poštujete pravo prvenstva prolaza, 60 evra
-          Nepropisno preticanje 85 evra
-          Prekoračenje, od 115 evra pa naviše…zavisi koliko ste prekoračili brzinu
-          Korišćenje radara,  120 evra
-          Vožnja bez vozačke dozvole 120 evra… itd.

Ako su vam ove cene kazni nekako niske u odnosu na neke druge države Evrope, Finci su disciplinovani vozači i zaista retko dođu u situaciju da budu kažnjeni, a i vožnja bez guzvi sigurno utiče na to da oni nisu nervozni vozači, tako da retko prave saobraćajne prekršaje. Saobraćajna kultura im nalaže da voze bezbedno, prvo zbog sebe,  pa i zbog drugih. Takođe bih dodala da su ove cene kazni, iako Finci dosta zarađuju, za njih veoma visoke, jer su oni veoma racionlni i štedljivi i svako bacanje para na kazne, za njih predstavlja veliki i nepotrebni trošak. Inače, u Finskoj, za teže  saobraćjne prekršaje, Finci plaćaju kazne u zavisnosti kolika im je plata. Što veća plata, veći je iznos kazne. Visina zarade je preko  poreskih organa dostupna policiji, i na osnovu te informacije formiraju  visinu novčane kazne.  Ovaj vid prakse naplate kazni u zavisnosti od  materijalne situacije, rezultat je dugogodišnjih studija koje su pokazale da dobro situirani, nadobudni i agresivni vozači u “ besnim” mašinama, najčešće prave  saobraćajne  prekršaje.

Ako dolazite  u Finsku kolima, potrebna vam je Međunarodna vozačka dozvola, dok vam zeleni karton više nije potreban. Ako imate vozačku dozvolu iz Nordijskih zemalja, EU zemalja ili ETA-zemalja, ona važi i u Finskoj, a možete je i zameniti za finsku vozačku dozvolu, ako boravite stalno u Finskoj ili najmanje šest meseci. Ukoliko imate vozačku dozvolu iz nekih zemalja, koje spadaju u Ženevski ili Bečki sporazum o drumskom saobraćaju, možete voziti u Finskoj sa tom vozačkom dozvolom samo godinu dana, a posle tog perioda morate je promeniti za finsku vozačku dozvolu. U ovu grupu spadaju između ostalih i Srbija, Crna Gora, Bosna i Hercegovina i Makedonija….Hrvatska i Slovenija to pravo imaju jer su  u grupi EU zemalja.

Kada pored puta naiđete na oznake puta koje su oivičene isprekidanim linijama, kao na slici ispod, to znači da ćete,  krećući se u prikazanom pravcu, naići na skretanja za prikazane puteve.


Na sajtu http://alk.tiehallinto.fi/www2/valimatkat/index.htm možete izračunati koliko vam treba  vremena da dođete  iz jedne tačke u Finskoj, do druge, uz detaljan prikaz razdaljine.

Za sada toliko, srećan put...

Spisak finskih autoputeva. Ovo Vt je skraćenica od Valtatiet (Autoput)

Vt1 Helsinki-Turku
Vt2 (Helsinki-)Palojärvi-Pori
Vt3 Helsinki-Tampere-Vaasa
Vt4 Helsinki-Oulu-Rovaniemi-Utsjoki
Vt5 (Helsinki-)Heinola-Kuopio-Kajaani-Kemijärvi-Sodankylä
Vt6 (Helsinki-)Pernaja-Joensuu-Kajaani
Vt7 Helsinki-Vaalimaa(raja)
Vt8 Turku-Vaasa-Oulu
Vt9 Turku-Tampere-Jyväskylä-Kuopio-Joensuu-Niirala(Raja)
Vt10 Turku-Hämeenlinna-Tuulos(-Lahti)
Vt11 (Tampere-)Nokia-Pori
Vt12 Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola
Vt13 Nuijamaa(raja)-Lappeenranta-Jyväskylä-Kokkola
Vt14 Juva-Parikkala
Vt15 Kotka-Mikkeli
   
Vt16 (Vaasa)-Ylistaro-Kyyjärvi-(Jyväskylä)
Vt17 Ei käytössä [Kuopio-Joensuu]
Vt18 Vaasa-Seinäjoki-Jyväskylä
Vt19 Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy
Vt20 Oulu-Kuusamo
Vt21 Tornio-Kilpisjärvi
Vt22 Oulu-Kajaani
Vt23 Pori-Jyväskylä-Joensuu
Vt24 Lahti-Jämsä
Vt25 Hanko-Lohja-Hyvinkää-Mäntsälä
Vt26 Hamina-Taavetti
Vt27 Iisalmi-Kalajoki
Vt28 Kokkola-Kajaani
Vt29 Keminmaa-Tornio

Mreza autoputeva, klikni za uvelican prikaz
Natpis na finskom i sami jeziku u severnoj Finskoj


Put za Vuosaari je zatvoren, a zuta tabla pokazuje obilaznicu
Standardna obelezja ispred kruzne raskrsnice
Espoo

9 Komentari / Kommentit:

E, pa ima nas i dovoljno ludih i zaljubljenih u Finsku pa svake godine idemo automobilom bar jednom godišnje...

Mile...to je entuzijazam i avanturisticki duh....vidi se da si umetnicka dusa... :)

Evo i mi gotovo svaki put idemo kuci i nazad kolima iz Lappeenrante. Ovde smo dve godine i taj put uopste ne predstavlja problem, osim malo zimi, al dobro, sve se moze kad se hoce.

Da li neko zna koja su pravila obuke za sticanje vozačke dozvole u Finskoj? Čuo sam da obuka za vožnju traje 3 godine.

Pa, te tri godine su samo delimicno tacne, jer se do stalne vozacke dozvole dolazi kada prodjete dve faze. Prva faza se sastoji od odredjenog broja casova voznje, teorijskog predavanja I polaganja testova koja se rade na racunaru u centru za testiranje vozaca, kao i od gradske voznje. Teorija se sastoji od situacionih problema I teorijskih pitanja. Rezultati testa se dobijaju odmah Test voznje traje do sat vremena. Nakon toga se dobija privremena vozacka dozvola koja traje dve godine…Ovo se zove I faza prakse (inace, da napomenem, ukoliko vozac u ove dve godine napravi vise od dva prekrsaja, ova dozvola mu se oduzima, i sve krece iz pocetka). Posle toga se ponovo ide na dodatnu obuku kako bi se dobila stvarna vozacka dozvola,a ta obuka se sastoji prvo od faze vezbanja, koja traje oko tri meseca i od napredne obuke voznje po snegu i klizavom terenu odnosno ledu i od voznje po mraku ili nocne voznje ukoliko je vozac za privremenu dozvolu polagao u letnjem period kada u Finskoj nema noci, jer Finska ima fenomen ponocnog sunca u letnjem periodu.
Naime obuka za B kategoriju kosta 2000 evra I placa se u vise rata.

Hvala na iscrpnom odgovoru

veoma lepa i iscrpna reportaza, svaka vam cast. Na vasim slikama nisam video ni jednu zakrpu na putevima, verujem da je moje pitanje deplasirano, ali posto su rastojanja velika a klima surova, kako je regulisano odrzavanje i odakle se placa, posto nema naplate na autoputevima? Finci su poznati kao dobri reli vozaci, imaju nekoliko svetskih sampiona, stalno sam se pitao kako tako stalozen i miran narod moze da ima tako agresivne i dobre vozace

Hvala na lepim recima. Tako je, na finskim putevima nem zakrpa i putevi su skoro pa savrseni. Nema naplate na auto-putevima a puteve sirom Finske odrzava Liikennevirasto, odnosno finska transportna agencija koja deluje u sklopu Ministarstva transporta i komunikacija. Finski vozaci su veoma disciplinovani i dobri vozaci, ali imaju sklonost ka brzoj voznji jer je na pustim finskim putevima moguce vezbati brzu voznju. Ja sam jedna od njih :)

Post a Comment