Možda niste znali, ali škole se u Finskoj doživljavaju
kao drugi dom, nastavnici se oslovljavaju imenom, radna je, pozitivna i
otvorena atmosfera, mnogo se priča i diskutuje, vrata svih učionica
po školama
su uvek otvorena, učenici
su u školama
ležerno i kućevno
obučeni, uvek
po učionici
trčkaraju u čarapama,
a neki obuvaju kućne papuče.
Deca se raspoređuju po školama po mestu
prebivališta kako bi se izbegle socio-ekonomske
razlike. Finci imaju mogućnost doživotnog permanentnog
usavršavanja
jer je obrazovanje, ma na kom nivuo, uvek i za sve besplatno, pa čak i u privatnim školama koje su takođe
besplatne i koje rade po istom planu i programu kao i državne
škole. Didaktički materijali su odlični, a pošto
je omasovljena upotreba kompjutera, mnogi udžbenici se štampaju i u elektronskoj
formi.
Inače, kada se u 7:30 izjutra otvore
škole u Finskoj, đaci veselo utrčavaju u
školske hodnike, skidaju cipele i jakne, odlažu ih u svoje plakare, peru ruke i toliki je žamor gde
se svako svakom javlja, svi se
poznaju, imenom dozivaju
nastavnike, javljaju im se, osmeh ne silazi sa lica, muzika se čuje dok ne
počne čas i to je izvrstan pozitivan efekat na radnu atmosferu koja im prehodi. Svako dete pronalazi svoje odeljenje, koje po finskim školama, ima svoje
ime…najčešće su to pojmovi vezani za prirodu, imena biljaka, životinja itd.
Deca sa smetnjama u razvoju stižu taksijem, koji plaća država, i nastava može
da počne.
Pranje ruku pre nastave |
Učionice su prostrane i svetle sa mnogim pomoćnim sredstvima koja doprinose boljoj nastavi. Materijali nameštaja su trajni, a boje zidova pastelnih veselih boja.
U školama, pored redovnih učionica postoje i
teretana, biblioteka, prostorije za razonodu,
soba sa muzičkim sadržajima, soba za sekciju narodnih rukotvorina,
studio za glumu, prostorija za naučna istraživanja, fotelje gde se
učenici odmaraju čitajući, šah
stolovi i mnogo toga još. Bitna stvar je i ta, da škole imaju i razne životinje
koje učenici hrane, ribice, kornjače, zeke itd…a mnogobrojno bilje sami đaci
zalivaju i time se uče odgovornosti i
ljubavi prema prirodi. Pored ovoga, sakupljaju i materijale za reciklažu što
im širi ekološku svest. Deci je dozvoljeno i da pomažu tetkicama ili u kuhinji
ako to žele, i time se briše preterana hijerarhija. Kada je vreme za odmor, deci
je dozvoljeno da idu napolje bez obzira da li je kiša ili sneg.
Citaonica |
Radionica rucnih radova |
Atmosfera u odeljenjima je opuštena, pa, ako učeniku dosadi da sedi, može da protegne noge, mogu da šetkaju po učionici, ali je bitno da diskusija o onome o čemu se uči, nikad ne prestaje. Svi učestvuju u radu, bez izuzetka. Nije bitno da svi sede neprirodno mirno i pravo.
Posle rada dolazi bogat topao obrok, često su recimo na meniju ćufte, pire, salata, hleb, a fascinantan je
običaj da svi jedu za stolom na kome je uvek čist stoljnjak ili veliki salvet, na kome je obavezno vaza sa cvetom, tokom cele
godine. Obroci se mogu prilagoditi deci sa raznim potrebama, ali se to unapred
najavi, pa se sprema i vegetarijanska
hrana, hrana za određene bolesti, organska hrana…itd. Sami obroci
su nutritivno izbalansirani i čine
trećinu preporučene kalorijske vrednosti
za dati uzrast. Statistike kažu da deca u školama najviše vole
da jedu mariniranog lososa, desert od borovnica, lazanje, vegeratijanske
palačinke…U školi, nastavnici jedu zajedno sa decom .Kada se vreme za ručak
završi, deca sklanjaju sve za sobom i
odnose pribor na mesto gde se
odlažu upotrebljeni sudovi, a takvu naviku posle prenose i u
svojim domovima. Inače, Finska služi đacima besplatne obroke još od 1946.
godine.
Vreme za topli obrok |
Škola se obično završava u periodu od 12:00 – 14:00 h. zavisno od uzrasta. Kako roditelji mnoge dece rade do 17:00 h. škole deci mlađeg uzrasta daju mogućnost da ostanu u školi, a škole su zbog ovog problema, napravile za decu staijeg uzrasta i mnoga velika igrališta u blizini škole, koja su bezbedna od motornog saobraćaja i tu se oni rado druže.
Dobro je znati da ni finska
deca nisu uvek anđeli, ali je bitan pristup kako se rešavaju problemi. Čim se
kod deteta uoči pad zainteresovanosti ili kontinuirani pad u uspehu, odmah se
kontaktiraju roditelji da se vidi uzrok tome, ili recimo, ako se uoči da je
neko na putu ka porocima, škola odmah alarmira najbolje ustanove koje se bave
tim problemom.
Ono što je najbitnije u
Finskoj je upravo činjenica da je radna etika uvek bila na najvišem
nivou i da su Finci, kako u prošlosti, tako i danas, ubeđeni
da samo kontinuirani rad i učenje
mogu donet blagodeti, kako na ličnom planu, tako i na planu razvitka
društva,
dok je u Srbiji često mišljenje da uspeh u životu
zavisi od veze i kom političkom klanu pripadaš.
Dok god bude postojao takav stav, nikakve nam reforme školstva neće
pomoći.
Učenje
jednostavno nikada ne sme da izgubi vrednost.
10 Komentari / Kommentit:
Kako bih se slatko vratio u skolu nemate pojma :)
Znaci, mi koji radimo u skoli smo onda privilegovani... :) ...moram priznati da jesmo.
Tarja, divan tekst, divan prikaz, divan uređeni sistem o kome mi, u Srbiji, možemo samo da sanjamo. Pa opet, lepo je znati čemu možemo da težimo.
Hvala na tekstu, a i blog je sjajan :)
Fantastičan blog, hvala! :)
@Klotfrket Hvala od srca na ovako lepim recima. Trudim se svim srcem da ovakav sistem ne bude u Srbiji samo san. Deca sirom sveta zasluzuju najbolje obrazovanje. Nekako mi se cini da je los obrazovni sistem samo u zemljama gde je politika pustila svoje prste i u ovu esencijalnu oblast svakog ( normalnog) drustva. Kada politika bude napustila obrazovanje, svi zli duhovi ce otici, jer za dobar sistem nisu potrebne samo pare, vec ljudi koji znaju svoj posao i ljudi sa ogromnim srcem.
@Maja Bogdanovic Hvala Majo, iako ovaj blog pisem iz najveceg entuzijazama, ne mogu da budem neiskrena, pa da kazem da mi ovako lepe povratne reakcije ne znace. Naprotiv. :)
Hvala za ovako divne tekstove draga Tarja!
Желео бих да одем у Финску када завршим факс, да моја деца иду у нормалну школу и да не пролазе кроз трауме кроз које сам ја пролазио - где наставници траже незаслужено поштовање, где је било пуно насиља, где сам добијао батине јер нисам био агресиван, где смо губили часове па их надокнађивали викендом, где неки наставници уопште нису држали предавање због чега сам био ускраћиван за нека знања, где су неки наставници долазили пијани на часове итд. И на крају, када дођем кући, дођем сав измрцварен, није ми ни до живота а камоли до учења. Хвала ти, Тарја на текстовима! Веома си информативна и опширна.
Poštovana Tajra, Hvala na odličnim tekstovima o obrazovanju o Finskoj. Delove istog, uz navođenje vas kao autora, prezentovaću na portalu Udruženja Talasi ( nadam se da ćete se složiti sa tim ) jer to smatram potrebnim za buđenje našeg uspavanog i posrnulog obrazovnog sistema u Srbiji..pa nek se dobar glas glasnije čuje!
Srdačan pozdrav,
Biljana Janković
www.talasi.org
Hvala postovana Biljana...naravno da se slazem sa tim. Pogledala sam vas sajt i vasu Facebook stranicu i divno je sto sirite optimizam, lepe misli i lepe clanke. Veliki pozdrav za vas.
Post a Comment