May 20, 2013

Škola, mesto za rad i radost



Možda niste znali, ali škole se u Finskoj doživljavaju kao drugi dom, nastavnici se oslovljavaju imenom, radna je, pozitivna i otvorena atmosfera, mnogo se priča i diskutuje, vrata svih učionica po školama su uvek otvorena,  učenici su u školama ležerno i kućevno obučeni, uvek po učionici  trčkaraju u čarapama, a neki obuvaju kućne papuče.

Deca se raspoređuju po školama po mestu prebivališta kako bi se izbegle socio-ekonomske razlike. Finci imaju mogućnost doživotnog permanentnog usavršavanja jer je obrazovanje, ma na kom nivuo, uvek i za sve besplatno, pa čak i u privatnim školama koje su takođe besplatne i koje rade po istom planu i programu kao i državne škole. Didaktički materijali su odlični, a pošto je omasovljena upotreba kompjutera, mnogi udžbenici se štampaju i u elektronskoj formi.



Inače, kada se u 7:30 izjutra otvore škole u Finskoj,  đaci veselo utrčavaju u školske hodnike, skidaju cipele i jakne, odlažu ih u svoje plakare, peru ruke i toliki je žamor gde se svako svakom javlja, svi se  poznaju,  imenom dozivaju nastavnike, javljaju im se, osmeh ne silazi sa lica, muzika se čuje dok ne počne čas i to je izvrstan pozitivan efekat na radnu atmosferu koja im prehodi. Svako dete pronalazi svoje odeljenje, koje po finskim školama, ima svoje ime…najčešće su to pojmovi vezani za prirodu, imena biljaka, životinja itd. Deca sa smetnjama u razvoju stižu taksijem, koji plaća država, i nastava može da počne.
Pranje ruku pre nastave

Učionice su prostrane i svetle sa mnogim pomoćnim sredstvima koja doprinose boljoj nastavi. Materijali nameštaja su trajni, a boje zidova  pastelnih veselih boja.



U školama, pored redovnih učionica postoje i teretana, biblioteka, prostorije za razonodu, soba sa muzičkim sadržajima, soba za sekciju narodnih rukotvorina, studio za glumu, prostorija za  naučna istraživanja,  fotelje gde se učenici odmaraju čitajući, šah stolovi i mnogo toga još. Bitna stvar je i ta, da škole imaju i razne životinje koje učenici hrane, ribice, kornjače, zeke itd…a mnogobrojno bilje sami đaci zalivaju i time se uče odgovornosti i ljubavi prema prirodi. Pored ovoga, sakupljaju i materijale za reciklažu što im širi ekološku svest. Deci je dozvoljeno i da pomažu tetkicama ili u kuhinji ako to žele, i time se briše preterana hijerarhija. Kada je vreme za odmor, deci je dozvoljeno da idu napolje bez obzira da li je kiša ili sneg.  

Citaonica
Radionica rucnih radova





Atmosfera u odeljenjima je opuštena, pa, ako učeniku dosadi da sedi, može da protegne noge, mogu da šetkaju po učionici, ali je bitno da diskusija o onome o čemu se uči, nikad ne prestaje. Svi učestvuju u radu, bez izuzetka. Nije bitno da svi sede neprirodno mirno i pravo.




Posle rada dolazi bogat topao obrok, često su recimo na meniju ćufte, pire, salata, hleb, a fascinantan je običaj da svi jedu za stolom na kome je uvek čist stoljnjak ili veliki salvet, na kome je obavezno vaza sa cvetom, tokom cele godine. Obroci se mogu prilagoditi deci sa raznim potrebama, ali se to unapred najavi, pa se sprema i vegetarijanska hrana, hrana za određene bolesti, organska hrana…itd. Sami obroci su nutritivno izbalansirani  i čine trećinu  preporučene kalorijske vrednosti za dati uzrast.  Statistike kažu da deca u školama najviše vole da jedu mariniranog lososa, desert od borovnica, lazanje, vegeratijanske palačinke…U školi, nastavnici jedu zajedno sa decom .Kada se vreme za ručak završi, deca sklanjaju  sve za sobom i odnose pribor  na mesto gde se odlažu  upotrebljeni  sudovi, a takvu naviku posle prenose i u svojim domovima. Inače, Finska služi đacima besplatne obroke još od 1946. godine.

Vreme za topli obrok





Škola se obično završava u  periodu od 12:00 – 14:00 h. zavisno od uzrasta. Kako roditelji mnoge dece rade do 17:00 h. škole deci mlađeg uzrasta daju mogućnost da ostanu u školi, a škole su zbog ovog problema, napravile za decu staijeg uzrasta i mnoga velika igrališta u blizini škole, koja su bezbedna od motornog saobraćaja i tu se oni rado druže.


Dobro je znati da ni  finska deca nisu uvek anđeli, ali je bitan pristup kako se rešavaju problemi. Čim se kod deteta uoči pad zainteresovanosti ili kontinuirani pad u uspehu, odmah se kontaktiraju roditelji da se vidi uzrok tome, ili recimo, ako se uoči da je neko na putu ka porocima, škola odmah alarmira najbolje ustanove koje se bave tim problemom.


Ono što je najbitnije u  Finskoj je upravo činjenica da je radna etika uvek bila na najvišem nivou i da su Finci, kako u prošlosti, tako i danas, ubeđeni da samo  kontinuirani rad učenje mogu donet blagodeti, kako na ličnom planu, tako i na planu razvitka društva, dok je  u Srbiji često mišljenje da uspeh u životu zavisi od veze i kom političkom klanu pripadaš. Dok god bude postojao takav stav, nikakve nam reforme školstva neće pomoći. Učenje jednostavno nikada ne sme da izgubi vrednost.


Niko ne može da bira kakav će se roditi, ali svako može da izabere kakav će čovek postati.

























10 Komentari / Kommentit:

Kako bih se slatko vratio u skolu nemate pojma :)

Znaci, mi koji radimo u skoli smo onda privilegovani... :) ...moram priznati da jesmo.

Tarja, divan tekst, divan prikaz, divan uređeni sistem o kome mi, u Srbiji, možemo samo da sanjamo. Pa opet, lepo je znati čemu možemo da težimo.
Hvala na tekstu, a i blog je sjajan :)

Fantastičan blog, hvala! :)

@Klotfrket Hvala od srca na ovako lepim recima. Trudim se svim srcem da ovakav sistem ne bude u Srbiji samo san. Deca sirom sveta zasluzuju najbolje obrazovanje. Nekako mi se cini da je los obrazovni sistem samo u zemljama gde je politika pustila svoje prste i u ovu esencijalnu oblast svakog ( normalnog) drustva. Kada politika bude napustila obrazovanje, svi zli duhovi ce otici, jer za dobar sistem nisu potrebne samo pare, vec ljudi koji znaju svoj posao i ljudi sa ogromnim srcem.

@Maja Bogdanovic Hvala Majo, iako ovaj blog pisem iz najveceg entuzijazama, ne mogu da budem neiskrena, pa da kazem da mi ovako lepe povratne reakcije ne znace. Naprotiv. :)

Hvala za ovako divne tekstove draga Tarja!

Желео бих да одем у Финску када завршим факс, да моја деца иду у нормалну школу и да не пролазе кроз трауме кроз које сам ја пролазио - где наставници траже незаслужено поштовање, где је било пуно насиља, где сам добијао батине јер нисам био агресиван, где смо губили часове па их надокнађивали викендом, где неки наставници уопште нису држали предавање због чега сам био ускраћиван за нека знања, где су неки наставници долазили пијани на часове итд. И на крају, када дођем кући, дођем сав измрцварен, није ми ни до живота а камоли до учења. Хвала ти, Тарја на текстовима! Веома си информативна и опширна.

Poštovana Tajra, Hvala na odličnim tekstovima o obrazovanju o Finskoj. Delove istog, uz navođenje vas kao autora, prezentovaću na portalu Udruženja Talasi ( nadam se da ćete se složiti sa tim ) jer to smatram potrebnim za buđenje našeg uspavanog i posrnulog obrazovnog sistema u Srbiji..pa nek se dobar glas glasnije čuje!

Srdačan pozdrav,
Biljana Janković
www.talasi.org

Hvala postovana Biljana...naravno da se slazem sa tim. Pogledala sam vas sajt i vasu Facebook stranicu i divno je sto sirite optimizam, lepe misli i lepe clanke. Veliki pozdrav za vas.

Post a Comment