Ljudi se
nekako teško prilagođavaju novotarijama, pa su tako često, pri kupovini avio
karata, više raspoloženi da odlaze u neku poslovnicu avio kompanija i kupuju
kartu onako “direktno na ruke”, gubeći tako dosta vremena, ali ne samo vremena,
već često i novca.
Zaista
treba imati na umu da je za kupovinu avio karata, danas, najbolja, najjednostavnija i najjeftinija
varijanta, ona kada se kupuje preko
interneta, jer se na taj način, na jednom mestu u svega par klikova mišem, može
pronaći najveći broj ponuda različitih avio kompanija.
Ako ste iz Hrvatske, dobar sajt za kupovinu karata online je
http://www.croatiaairlines.com/hr/Planiranje-i-rezervacije
.
Ako ste iz Srbije, online
kupovinu možete izvršiti recimo preko sajta www.gdestinacija.com, gde je sistem naplate kreditnom karticom, na najvišem
svetskom nivou. Ovaj sajt ima SSL sertifikat, koji garantuje sigurnost podataka
i plaćanja, pa tako možete biti 100% sigurni, jer je procedura brza,
jednostavna i bezbedna, a transakcije šifrovane, a posle toga odlaze
u rezervacioni sistem.
Uputstvo za rezervaciju preko ovog sajta...
Ja sam ukucala da iz Beograda letim za Helsinki. Unela sam
datum odlaska i povratka, broj putnika, uzrast...veoma je bitno da ostavite
prazno polje, tamo gde piše JEDAN SMER, ukoliko kupujete povratnu kartu. Ono
na šta bih još želela da vam skrenem pažnju je vezano za datum povratka. Uvek
je bolje znati datum povratka jer kupovinom povratne karte sa tačnim danom
povratka, štedite mnogo novca, iako postoji mogućnost i kupovine povratnih karata
sa otvorenim datumomom povratka, ali su u tom slučaju karte doduše i nešto
skuplje, a cena zavisi i o danu putovanja (vikendom su karte skuplje nego
radnim danima), kao i da li je let u toku dana ili noću (jeftiniji su noćni
letovi). Cenu uslovljava i vreme kupovine karata pre samog leta, odnosno
najjeftinije karte su one koje se kupuju najmanje 21 dan pre putovanja, zatim
se kako dani odmiču i cena karata menja ka naviše, da bi na kraju najskuplje
bile one karte (ukoliko ih uopšte ostane) koje se kupuju neposredno pred
putovanje.
...kada ste ovo popunili, kliknete na PRONAƉI LET.
Server će tada automatski pretraživati sve letove i sve
kompanije i pokušati da pronađe najbolje i najjeftinije destinacije za vas, po
kriterijumima koje ste naveli na početku. Kada izbaci sve rezultate, uporedite
cene, presedanja, vreme čekanja na aerodromima gde presedate i odlučite se za
neku varijantu. Pošto iz Srbije još uvek ne postoje direktni letovi za Finsku,
svi su sa presedanjima. Većina ih ide preko Nemačke i tamo se ukrcavate za let
do Finske.
Kada odaberete let koji vam najviše odgovara idete na
REZERVIŠI LET.
Tu ćete uneti vaše podatke koji se traže i OBAVEZNO, dajte tačan
e-mail, jer će vam preko njega stići elektronska avio karta.
Na kraju svih koraka, proverite ispravnost svih podataka i
ako je sve ispravno, kliknete na REZERVIŠI KARTE.
Posle izvršene uplate, preko
e-maila će vam stići elektronska avio karta, koju ćete pre polaska na put
poneti na aerodrom, zajedno sa pasošem i vizom, (ukoliko je viza potrebna za
vašu destinaciju). Potrebno je naglasiti da su rezervacije besplatne i nisu
obavezne, a ukoliko se ne izvrši plaćanje u određenom roku, rezervacija
prestaje da važi. Rezervacije najčešće važe između 3 i 7 dana, odnosno od dana
prijave rezervacije, ali kada su u pitanju promotivne cene, rok važenja može
biti i samo 24 časa. Rezervacija čuva mesto u avionu, i to naravno, ne znači da su na taj način i eventualne
promene cena karte isključene, jer avio
kompanija u svakom trenutku zadržava diskreciono pravo da promeni cene koju je
svako dužan platiti bez obzira što je rezervacija napravljena i pre
postavljanja nove cene, a kada je karta konačno plaćena, sva naredna povećanja cena više nisu bitna, iz tog razloga
proizilazi jasan zaključak da ne treba rizikovati, odnosno odmah nakon
rezervacije je najbolje i platiti čitav iznos karte i na taj način sigurno
izbeći svaku mogućnost eventualnih poskupljenja.
Još da napomenem da je plaćanje moguće karticama Visa,
American Express i MasterCard. Maltene
sve aviokompanije primaju kreditne kartice, pa je i procedura plaćanja izuzetno
jednostavna. Avio kompanija izvršava autorizaciju kartice preko banke čiji je
kupac klijent, nakon koje ukoliko je sve u redu (ispravno unešeni podaci, broj
kartice, neophodan novčani iznos na računu za cenu karte) na istu e-mail adresu
stiže tzv. voucher (potvrda) avionske karte koja se samo odštampa i prilikom čekiranja
od strane službenika avio kompanije sa kojom se leti zamenjuje za prave karte.
Na tom voucheru osim imena i prezimena putnika, destinacije i datuma leta stoje
i određeni uslovi putovanja...trajanja leta, dozvoljen prtljag, aerodromske
takse ili kakav se obrok može očekivati prilikom leta.
Kada dođete na aerodrom, prvo što je potrebno je da uradite
Boarding pass, odnosno, da čekirate kartu (prijavite svoj dolazak na
let), i to ne bilo gde, već obavezno na šalteru kompanije sa kojom putujete jer
kada dođete na aerodrom, ima mnogo šaltera, ali su šalteri svih avio kompanija na aerodromu,
vidno istaknuti.Šalter vaše kompanije se otvara 120 minuta pre leta. Tada
prilažete kartu, uredno odštampanu, pasoš, vizu ako vam je potrebna i
prtljag...i ručni ( onaj koji ide sa vama unutar kabine u avionu, i onaj standardni,
koji ide u prtljažnik aviona).
Prilikom čekiranja, putnik predaje svoj prtljag
i dobija dve Boarding pass nalepnice (jednu lepi na ručku torbe a druga ostaje
na kuponu). Kada obavite to, standardni prtljag sa nalepnicom ide kako bi se smestio u avion, a vi sa svojom
drugom Boarding pass nalepnicom idete na izlaz (Gate), a koji će to izlaz biti
videćete na tabli gde su prikazani svi naredni odazni letovi.
Kada govorimo o
prtljagu, da napomenem da težina glavnog kofera koji ide u avion ne sme
prelaziti 30 kg za poslovnu klasu, 20 kg za ekonomsku klasu i 10 kg za dete do
2 godine. Kako svaka avio kompanija ima neka svoja pravila, najbolje je čim
kupite kartu, da se o tome odmah informišete na sajtu vašeg avio prevoznika (Air Serbia, Lufthansa, Finnair, Turkish Airlines, Flybe, Alitalia, Montenegro
Airlines, Norwegian Air, Wizz Air, easyJet, Croatia Airlines...itd). Višak prtljaga se dodatno tarifira, u zavisnosti
od avio kompanije, ali definitivno, ako prekoračite dozvoljenu masu prtljaga,
morate platiti nekada veoma skupe takse. Kada je u pitanju ručni prtljag, i tu
postoje pravila o količini, veličini i
težini prtljaga koji putnik unosi u avion, a koji jasno određuje svaka avio kompanija posebno.
Maksimalna težina je u rasponu od 5 do 10 kg, a zbir širine, visine i dužine ne
sme da prelazi 115 cm. Na svakom aerodromu imate ram za merenje dimenzija
ručnog kofera.
Sledeće, što je na aerodromu potrebno obaviti je da prođete
bezbednosnu kontrolu, ispred punkta carinske kontrole. Da biste ubrzali
proceduru bezbednosne kontrole na aerodromu, dok čekate na pregled uradite sledeće...izvadite
sve metalne predmete, kao što su ključevi, mobilni telefoni, sat,
sitan novac i odložite ih u plastičnu posudu. Ako nosite lap top,
njega ćete izvaditi iz njegove torbe i položiti takođe u tu plastičnu posudu. To
se isto odnosi i na digitalne kamere, fotoaparate...Neki aerodromi imaju dve
bezbednosne kontrole, pa će se, pored ove pri izlasku iz zemlje, obaviti još
jedna, pri ulasku u putničku čekaonicu. ( Aerodrom u Beogradu takođe ima dve
kontrole).
Treći i poslednji korak pred ulazak u avion je carina. O tome šta se
sme iznositi iz zemlje, imate na sajtu,
http://www.upravacarina.rs/cyr/Putnici/Stranice/Putnici.aspx
, pa se tu lepo informite o svemu pre puta.
Kada su korisni saveti u pitanju, bilo bi dobro da uradite
sledeće. Na svakom koferu obavezno stavite nalepnicu a vašim podacima, adresom,
zemljom, brojem telefona, za slučaj da se prtljag izgubi ( a dešava se....doduše
retko, ali se dešava). Ako se to i desi, obavezno se na aerodromu obratite
sluzbi za izgubljeni prtljag. Oni će sačiniti zapisnik, tzv. Izveštaj o
neregularnostima sa prtljagom (Property Irregularity Report), na
osnovu vaše izjave, a prtljag će vam biti nađen i u roku od 7 dana donet na kućnu adresu. Ako se pak desi da vam se
prtljag nikada ne pronađe, pravi se zapisnik o vrednosti stvari i robe koja se
nalazila u njemu i ta vrednost vam se isplaćuje u novcu.Svakako, postoje limiti
do koje vrednosti kompanije isplaćuju odštetu. Ako vam prtljag ne bude pronađen
u roku od 30 dana, stičete pravo da podnesete zahtev za nadoknadu štete,
službi reklamacija... Prtljag će se smatrati izgubljenim tek nakon 100 dana!
Ako neko nosi 2 torbe, jednu od 20 i jednu od 10 kg, a vi samo 10, pa vama da da progurate njegovu torbu kao vašu, kako biste tada
i vi i on imali 20, propisima
dozvoljenih kg prtljaga, nemojte nasesti na to, jer, ako se u njegovom koferu koji vi prenesete
nađe nešto nedozvoljeno, vi ćete krivično odgovarati, ili čak biti sprovedeni u
policiju ako se nađu tu recimo opijati, oružje...itd. Zato, prenosite samo
svoje.
Što se tiče elektronskih uređaja i opreme kao što su mobilni
telefon, tablet računar ili lap top, pa čak i MP3 ili CD plejer ili kamera,
njih možete uneti u kabinu kao ručni prtljag ali morate prethodno da se
informišete da li uopšte možete da ih koristite tokom leta i u kojim momentima
(prilikom poletanja i sletanja sigurno ne) s obzirom da oni mogu da ometaju
elektronsko navođenje aviona.
Pasoš, novac, kreditne kartice, ključeve, nakit, bilo kakva
dokumenta, nikada ne stavljajte u kofer. Ako aviokompanija izgubi vaš prtljag
biće vam žao što ste u njega stavili bilo šta vredno.
Mnogi stručnjaci za putovanja tvrde da svaki komad garderobe
treba rolati, a ne savijati, jer tako u kofer može da stane mnogo više stvari.
Kada smotate, na primer, neki džemper, treba da ima veličinu i oblik boce vina.
Zatim, ono što se dešava često je i to da vi pred neki veći
i dalji put kupite neki lep skup kofer, a kada ga preuzmete na aerodromu nakon
dolaska, neretko bude pozamašno oštećen, izgreban itd, jer se koferi iz aviona
ne istovaraju jedan po jedan, već ih tako mašine bacaju veoma grubo. Zato
OBAVEZNO, ako vam je stalo da vam kofer ostane nepohaban, na aerodromu platite
uslogu zavijanja kofera u čvrstu providnu foliju koja ga zaista štiti. Ova
usluga je recimo u Beogradu 300 dinara po koferu.
Avio kompanije
Slovenija https://www.adria.si/
Srbija http://www.airserbia.com/
Crna
Gora http://montenegroairlines.com/
Italija http://www.alitalia.com/
Nemačka http://www.lufthansa.com
Francuska http://www.airfrance.fr
Hrvatska http://www.croatiaairlines.com
LOW COST avio kompanije
Svi ste sigurno čuli za Low Cost avio kompanije,
odnosno niskobudžtne kompnije. Njihove karte se kupuju isključivo
preko interneta jer ove kompanije nemaju predstavništva u inostranstvu. Poenta
ovih karata i jeste da drastično smanji cenu avio karte da bi i ljudi sa niskom
kupovnom moći mogli da putuju, a to su uspeli zahvaljujući minimiziranju svojih
troškova. Zato kada putujete ovim avionima nemate luksuzne klase, besplatnu hranu
i piće, novine, gledanje filmova... a za
sletanje koriste jeftinije, manje atraktivne aerodrome, u neposrednoj blizini
aerodroma na koji sleću redovni avioni, jer se
izbegavanjem velikih pista štedi
novac jer je na alternativnim
aerodromima znatno niža taksa. Najpopularnije Low Cost companije su Wizz Air, easyJet, Germanwings, Fly Dubai, Pegasus , Fly Niki, Norwegian Air
Shuttle, Air One, Cimber Sterling...Vueling kao nova...Cilj ovih kompanija je jeftin
i siguran prevoz putnika do određene destinacije, koji podrazumeva žrtvovanje
svakog luksuza, osim bezbednosti. Kako u Srbiji Low Cost avioni sleću i poleću
sa zvaničog aerodroma Nikola Tesla jer alternativnog nema, karte su malo skuplje
zbog takse, ali i dalje veoma povoljne, ali kada se aerodrom Batajnica
prilagodi uskoro civilnom avio saobraćju za Low Cost kompanije, cene će biti
još niže nego sada.
Wizz Air http://wizzair.com/sr-Cyrl-CS/Search
Norwegian Air Shuttle http://www.norwegian.no/
easyJet http://www.easyjet.com/en/
Germanwings https://www.germanwings.com/en/index.shtml
Fly Dubai http://www.flydubai.com/en/
Fly Niki http://www.flyniki.com/prepage.php
Srećan put želi vam Tarja
2 Komentari / Kommentit:
Svaka ti cast Tajra na ovako korisnim tekstovima.
Hvala!
Sada mi aerodromi izgledaju manje konfuzno :)
Post a Comment