Apr 16, 2017

Uskršnje čarolije




U hrišćanskom svetu Uskrs je jedan od najvećih praznika. Tog dana se slavi Isusov povratak u život, a ove godine ga, ponovo nakon 2014. godine,  svi hrišćani obeležavaju u isto vreme. Posle ove, to će se desiti i 2025. godine.

Uskršnji praznici su, kao i svuda, počeli na Veliki petak, (Pitkäperjantai), koji je je u Finskoj više dan za tugu, pa se u crkvama, na ovaj dan žalosti, oltar pokriva  crnom tkaninom a mise se obavljaju tiho, bez orgulja i crkvenih zvona. Kod nas se zove “Veliki petak” a u Finskoj "Dugi petak". Taj naziv se retko može videti izvan Skandinavije.

U Rovaniemiju još ima snega po ulicama, pokraj puteva i na obižnjem brdu. Danas je bilo nula stepeni, a hlaadno je bilo i ovih dana, ali to svakako nije sprečilo male šarene veštice da tako obučene u stare šarene krpice idu od vrata do vrata noseći blagoslov u domove u vidu brezinih grančica koje su ukrašene raznobojnim krep papirima i perjem u boji, a sve to kako bi iz domova oterale zle duhove. Pred vratima one pevaju stihove domaćinu kako bi otvorio vrata... ”Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks. Vitsa sulle, palkka mulle.”, a stihovi u prevodu znače nešto kao..."Mašem grančicom za uspešnu i zdravu godinu, grančica je za tebe, a poslastica za mene...".Kao nagradu od domaćina, dobijaju čokoladice, uskršnje čokoladne zeke, parice...a one svakom domaćinu daruju po jednu grančicu koja im stoji u kući da je čuva.

Ovaj običaj je sličan onome kada se u Srbiji na Badnje veče korinđa. Na sreću, ovaj običaj korinđanja, pevanja duhovitih vrcavih pesmica, kako bi deca od ljudi, ispred čijih vrata pevaju,  dobila jabuke, orahe, slatkiše...se još uvek zadržao u Vojvodini, pa me to, kada sam u Srbiji, odnosno u Vojvodini, mom drugom domu, to uvek raduje i podseća na Finsku. To su lepi običaji koji se prenose s kolena na koleno i bilo da ste vernik ili niste, deca se ovom običaju uvek raduju. 

U Finskoj su male veštice koje pevaju pesmice od vrata do vrata isto lep običaj, koji se praktikuje širom Finske, ali se malo zna da je ovo ustvari miks istočnih i zapadnih uticaja, jer korene ovog rituala nalazimo u ruskoj i švedskoj tradiciji. Od ruske je pokupila brezine grančice, koje u Ruskoj pravoslavnoj crkvi predstavljaju palmine grane koje su polagane na zemlju kada je Isus ulazio u Jerusalim, a od švedske tradicije su nastale ove veštice, koje u švedskim ritualima imaju zadatak da teraju zle duhove iz domova. Ovaj predivan običaj se u Finskoj zove Virvonta, i on je nešto kao pandan zapadnjačkoj “Noći veštica”, samo što su ovde veštice zapravo slatke i dobre jer daruju zdravlje i sreću svima kojima daju ukrašenu grančicu.

Iako je Finska, država sa stanovništvom pretežno protestantske vere (70%), ostalih 30% zauzima pravoslavna i rimokatolička vera. Finska pravoslavna crkva je druga zvanična crkva u Finskoj pored Evangelističke luteranske finske crkve i veoma je poštovana od strane ostalih Finaca. Iz tog razloga je lako zaključiti kako su se umešali raazličiti uticaji u finsku kulturu i tradiciju. Iako Finci nisu previše religiozni, veoma poštuju tradiciju i ponose se njom.

Na finskom jeziku se Uskrs čestita uz izgovaranje “Hyvää pääsiäistä”, što znači “Srećan Uskrs”. Kako se na Veliki petak, koga Finci zovu Dugi petak ne jede puno, kao ni u subotu, nedelja kao glavni dan Uskrsa, u finskoj reči za Uskrs koja je “Pääsiäinen” krije pravo značenje, a to je kraj gladovanja i kraj uzdržavanja od jela i pića, što znači bogatu trpezu. Već sam pisala o hrani i poslasticama koje se tradicionalno jedu za Uskrs, ali ja sam ovaj put pravila poslastice koje su bile želja moje dece, a ta tradicija je za mene najbitnija.

U Finskoj se ne boje jaja već se jedu čokoladna minjon jaja, ali kako sam ja krativac koji voli da se igra,  obožavam da ih dekorišem na svoj način. 

Ili ih dekorišem svilom koju kuvam privezanom za jaje, ili ih ukrašavam salvetama koje pomoću umućenog belanca lepim na jaja, ili ih pak bojim prirodnim putem...žuta jaja kurkumom, crvena cveklom itd. Uglavnom, bitno je da se lepo igram i da uživam.

Evo vam delić atmosfere iz mog doma i mojih ruku delo. Naravno, tek kada su mi deca na okupu i kada mi dođe starija ćerka koja živi u Italiji, mojoj sreći nema kraja. Da mi svi budete srećni i zdravi, dragi moji prijatelji...

Srećan Uskrs svima!- Hyvää pääsiäistä kaikille!



















3 Komentari / Kommentit:

Predivno kao i uvijek :)
Srecan Vaskrs najdraza Tarja <3 :*
Ana

sve naprosto odise lepotom i toplinom, srecan Uskrs, puno zdravlja i ljubavi!

Hvala Vladane na divnim zeljama.

Post a Comment