Finska
je glavno sedište metal muzike, ali u
toj istoj Finskoj, takozvani “metalci” su mahom školovani muzičari i veliki
ljubitelji klasične muzike. Mnogima to na Balkanu nije jasno, pa misle da je
metal muzika jedna obična buka, te im nije jasno kako klasičari mogu da
talasaju između ova dva, naizgled sasvim
različita i nepomirljiva žanra. Ali, Finci zaista vole klasiku.
Verujem
da su mnogi od vas čuli za ponos Finske, izuzetnog kompozitora Sibeliusa, o
kome sam pisala bar deset tekstova, a mogu da ih napišem i dve stotine, koliko
ga volim, ali, kroz pisanje na ovom blogu, trudila sam se da vas upoznam i sa
drugim, ovde manje poznatim, kompozitorima i slikarima, pa sam tako pisala i o
ostalim odličnim finskim kompozitorima,
gde su se našli Erkki Melartin, Oskar Merikanto, Heino Kaski…
Danas
želim da vas upoznam sa jos nekoliko
genijalnih finskih kompoziora 19. veka, koje lično volim da slušam.
Pre
nego što vas upoznam sa još nekoliko finskih kompozitora, možda će vam biti zanimljiv
podatak ko je bio prvi poznati kompozitor klasične muzike u Finskoj…U pitanju je Erik Tulindberg (1761-1814).
Slede
kompozitori 19. veka. O nekima od njih sam već pisala (Jean Sibelius, Oskar Merikanto,
Erkki Melartin), neke ću samo spomenuti, iako zaslužuju da pišem o njima jer
zaista vrede (Robert Kajanus, Ernst Mielck, Selim Palmgren, Toivo Kuula,
Armas Launis, Ernest Pingoud, Väinö Raitio, Yrjö Kilpinen, Aarre Merikanto) a
neke kompozitore koje baš volim ću vam danas predstaviti. Oni su Martin Wegelius,
Heikki Aaltoila, Armas Järnefelt, Leevi Madetoja i Fredrik Pacius).
Martin Wegelius. |
Prvi na mojoj današnjoj listi je
svakako kompozitor, muzikolog i pedagog, Martin Wegelius. U Finskoj ga
izuzetno cene. Inače, Wegelius je rođen 1846. u Helsinkiju. Studirao je u
Lajpcigu, Beču i Minhenu. Nameravao je da nastavi karijeru kao kompozitor i
napisao je nekoliko orkestralnih dela i značajan broj vokalnih radova. Nakon
osnivanja instituta, imao je malo vremena za komponovanje, jer se tada celim
svojim bićem skoncentrisao isključivo na nastavu. Njegovi učenici su bili Sibelius,
Armas Järnefelt, Toivo Kuula, Erkki Melartin, Selim Palmgren…i mnogi drugi,
danas poznati u svetu finski kompozitori. Bio je najuticajniji finski muzički
pedagog u dvadesetom veku. Bio je kompozitor, ali je ostvario najveće
dostignuće stvaranjem sistematskog muzičkog obrazovanja u Finskoj. Upravo,
Wegelius je 1882. osnovao čuvenu Sibelius akademiju u Helsinkiju, koja se
u početku zvala Helsinški muzički institut i radio je tu kao prvi
direktor. Njegovi udžbenici iz opšte teorije muzike, kao i iz istorije muzike
su i danas zlatni standard za muzičko obrazovanje u Finskoj. Sahranjen je na
groblju Hietaniemi u Helsinkiju 1906.
Preporučujem da poslušate Martin Wegelius - RondoQuasi Fantasia
Zatim, tu je Heikki Aaltoila.
Njega moram da vam predstavim jer ima zaista prelepa dela. Heikki Johannes
Aaloila je rođen 1905. u mestu Hausjärvi. U svet uzbuđenja,
Aaltoila je ušao preko svoga oca Huga Aaltoile, koji je bio glumac i muzičar.
Studirao je na konzervatorijumu u Helsinkiju od 1928. do 1934. Bio je
dugogodišnji dirigent Finskog narodnog pozorišta, gde je bio na čelu punih 40
godina, a takođe, komponovao je i mnogo filmske muzike. Heikki Aaitoila
je dva puta dobio nagradu "Jussi" za filmsko stvaralaštvo, koja je
finski pandan američkom Oskaru. (1954 za najbolju muziku u filmu Niskavuoren
Aarne, i 1956. za najbolju muziku u filmu Pastori Jussilainen.). Nagrada
"Jussi" je jedna od najstarijih filmskih nagrada u Evropi, i
dodeljuje se od 1944. Zanimljivo je da je ovu nagradu, za najbolju filmsku
muziku, 2008, dobio Eicca Toppinen, vođa finske metal grupe
Apocalyptica, za film “Musta jää” (Poledica). Moja najomiljenia kompozicija, a
koju je komponovao Aaltoila je ona iz filma “Täällä Pohjantähden alla”(Ovde
ispod severne zvezde), koja se zove “Akselin ja Elinan häävals”(Akselin i
Elinin venčani valcer). Tvrdim da je ova Aaltoilina kompozija ulepšala ovu
istorijsku dramu.
Poslušajte Heikki Aaltoila - Akselin ja
Elinanhäävalssi
Armas
Järnefelt je takođe, jedan od izuzetnih finskih kompozitora, čija dela treba
upoznati. Ovaj dirigent i kompozitor, rođen je u danas poznatoj porodici Järnefelt,
1869. godine. Njegov rođeni brat Eero Järnefelt je bio izuzetan slikar o kome sam
pisala, a njegova sestra Aino je postala supruga Jana Sibeliusa. Armasov drugi brat Arvid Järnefelt, bio je pisac i
napisao je dramu “Kuolema” (Smrt), za koju je muziku komponovao upravo
Sibelius. Ovo delo poznato po
incidentalnoj muzici sastavljenoj od šest kompozicija, najviše je poznato po
kompozociji “Valse triste”, koje je zbog svoje lepote kasnije postala
samostalno delo. Armas Järnefelt je postigao veliki uspeh svojim orkestarskim radovima “Berceuse” i “Praeludium”.
Između 1932. i 1936, Järnefelt je bio umetnički direktor i dirigent Finske nacionalne
opera, a bio je i glavni dirigent Helsinškog filharmonijskog orkestra 1942.-1943.
Poslušajte ovu predivnu muziku. Armas Järnefelt - Berceuse
Leevi Madetoja je još jedan od bisera finske klasične
muzike 19. veka. Leevi Madetoja (Oulu 17. feb 1887- Helsinki 6. okt 1947.) bio
je možda najznačajniji od svih finskih post-Sibelijusovih romantičarskih
kompozitora. Još u školskom dobu naučio je da svira klavir, violinu i kantele.
Prvo je završio čuvenu Sibelius akademiju gde je bio Sibeliusov učenik, a posle
se obreo u Parizu i tamo takođe završio studije muzike. Njegov stil obuhvata i
melanholičnu osobinu povezanu sa Fincima i prefinjenost francuskih kompozitora.
Među njegovim najznačajnijim delima su tri simfonije i dve opere. Iako su
njegovi rani radovi obuhvatali nekoliko vokalnih radova i poneku kamernu muziku
(kao što je uzbudljiv romantični klavirski trio iz 1909. godine i rafinirana,
lirska violinska sonata iz 1913. godine), Madetoja je već bio posvećen najviše
orkestralnoj muzici. Prvi orkestralni rad je bio "Symphonic Suite" iz
1910, dok je "The Elegy" postala jedna od najpopularnijih minijatura
koju je ikada komponovao. Njegovi drugi rani orkestralni radovi uključuju
"Concert Overture" (1911), "Tanssinäky" (Dance Vision,
1911) i "Kullervo" (1913). Pored orkestarskih radova i opera,
Madetoja je takođe bio veliki, a mnogi bi rekli i najveći finski kompozitor
horske muzike. Njegova horska dela obeležena su istim bogatstvom nijansi i
harmonija kao njegova orkestarska muzika, a takođe je komponovao i neke
izvanredne solističke pesme, kao što je ciklus pesama "Syksy" (Jesen,
1930). Zanimljivo je da, iako je njegov omiljeni instrument bio kantele, on
nikada ništa nije komponovao za ovaj instrument. Kako je klaviru bio
kompozitorski naklonjen, u Finskoj se svake treće godine održava najveće
klavirsko takmičenje pod nazivom Leevi Madetoja –pianokilpailu/ Leevi Madetoja
klavirsko takmičenje, i to u njegovom rodnom gradu, njemu u čast.
Leevi Madetoja |
Poslednji u nizu, ali ne i
po značaju je Fredrik Pacius. Bio je istaknuti finski kompozitor,
dirigent i violinista. Najpoznatiji je kao autor kompozicije koja je danas
himna Finske. Radio je na Univerzitetu u Helsinkiju od 1834. godine gde je
osnovao studentski hor Akademiska Sångföreningen i orkestar. Godine 1848.
napisao je muziku na tekst pesme “Maamme” (Naša zemlja), ili u originalu na
švedskom, “Vårt land”, Johana Ludviga Runeberga koja je potom postala
nacionalna himna Finske. Pesma je prvi put izvedena na jednoj studentskoj
proslavi u Helsinkiju 13. 5. 1848.. Kasnije je ista kompozicija, ali sa
izmenjenim tekstom, postala i nacionalna himna Estonije. Kažu da je Pacius
komponovao ovu melodiju za četiri dana, a pesma je bila popularna i tokom XIX
veka, ali je postala nacionalna himna tek nakon smrti Paciusa. Zbog svog
velikog značaja u razvoju finske klasične muzike često ga nazivaju i „ocem finske
muzike”. Danas se "Maamme" peva i na finskom i na švedskom jeziku u
svim formalnim prilikama, kao i na sportskim događajima, poput olimpijskih
igara. Osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka, bilo je više pokušaja od
strane finskog naroda da se ova himna zameni himnom koju Finci doživljavaju kao
svoju nezvaničnu himnu, a to je "Finlandia" Jana Sibeliusa, sa
tekstovima V.A. Koskenniemi (finski) i Joel Rundt (švedski). Ova himna
(Finlandia), ipak nije prihvaćena jer muzički kritičari tvrde da je ona teška za
pevanje.
Godine 1852. komponovao je prvu
finsku operu – ”Kung Karls jakt” (Lov kralja Karla) – za koju je libreto uradio
u stilu romantičarskog nacionalizma.Njegova druga značajna opera je “Die
Loreley”. Pored toga, komponovao je mnoga orkerstarska dela, incidentalnu
i horsku muziku, kao i mnoge pesme. Fredrik i Nina Pacius imali su četvoro
dece: Johannes Eduard (1843-1909), Maria Margaretha (1845-1919), Jenny Nina
(1847-1902) i Olga (1850-1917). Paciusova ćerka Maria ostvarila je bogatu
muzičku karijeru. Bila je pevačica i učinila je mnogo da promoviše muziku
njenog oca. Bila je udata za kompozitora Karla Collana, čiji je najpoznatiji
komad pesma “Sylvian Joululaulu” (Sylvia's
Christmas Song), koju mnogo volim.
Poslušajte - Fredrik Pacius- Maamme
Fredrik Pacius |
3 Komentari / Kommentit:
Bas, bas po mom ukusu...Jednu od ovih kompozicija koju si navela kao ilustraciju, sam, pre par godina, aranzirao za solo gitaru. Ali, iako i sam slusam dosta muzike, pa i finskih kompozitora, od tebe uvek cujem puno toga i novog i zanimljivog. Hvala na divnom tekstu!
Hvala tebi na ovako lepom komentaru. Pa znala sam da ce se tebi svideti.Mislim da si jedina osoba iz Srbije koja je toliko uspesnih i divnih aranzmana finskih kompozitora objavila na youtube kanalu.Tako da, imajuci to u vidu, ovaj tekst je negde i namenjen tebi.
Nema na cemu. Zahvaljujem od srca na lepim recima, pocastvovan sam!
Post a Comment