Helsinki ima 60 gradskih četvrti, a Sörnäinen je jedan od njih. Finci ga zovu Sörkkä. Ovo naselje se nalazi na kilometer udaljenosti severno od obale, dok se istočna strana Sörnäinena graniči sa morem. Kalasatama je deo ove četvrti, koja pokriva veliki deo nekadašnjeg pristaništa Sörnäinen. Luka i industrijsko područje Sörnäinen, odn. Kalasatama, počelo se graditi 1825. godine kada su gradilištima grada Helsinkija naredili da fabrike i radionice budu locirane na periferiji grada zbog opasnosti od požara.
Kada
je odlučeno da se ova luka premesti u Vuosaari, i to nakon punih 145 godina, to je bio najveći lučki poduhvat u finskoj istoriji. Ovaj
poduhvat su finansijski zajedno podneli država i luka Helsinki, a koštao je 175
000 evra. Pet godina pre gašenja luke u Kalasatamiju, odlučeno je da se pravi novi
stambeno-poslovni kvart na tom mestu. Gradnja je dovršena 2009, a od 2012. do
danas, tu se naselilo 3000 ljudi. Vuosaari
luka je otvorena 2008. godine. Pomeranje luke iz centra grada, gde je
sada Kalasatama, bilo je neophodno zbog strategije širenja grada i gradnje
stambenih i poslovnih objekata.
Danas je Kalasatama mesto, na kome je počela da se gradi i nova velika poslovna i stambena zona. Planira se da sve bude završeno do 2030, godine. Kako je Kalasatama deo baš na samoj obali, ovaj projekat bi Srbi verovatno nazvali “Helsinki na vodi”, aludirajući na sličan poduhvat nazvan “Beograd na vodi”. Kalasatama na finskom znači “Ribarska luka”, a Finci ga zovu i "Pametan grad Kalasatama".
Kalasatama
ima dobre transportne veze. Koristeći metro,
do centra grada, potrebno je šest minuta, putovanje do Keilaniemija (Espoo), traje
samo 16.minuta, a lako možete doći i do ostrva Mustikkamaa i Korkeasaari preko mosta
Isoisänsilta.
Kada
je grad Helsinki 2010 godine odlučio da
krene u ovaj poduhvat, organizovao je konkurs na koji se javilo šest ponuđača. Od tih šest,
tri su uzeta na razmatranje. U toku pregovaračke faze, dva ponuđača su se
povukla iz projekta, i na posletku, gradsko veće je u maju 2011. godine rešilo
da posao prepusti građevinskoj korporaciji SRV Yhtiöt Oyj. Glavni arhitekta je Pekka Helin.
Ovaj
okrug sada ima oko 3000 stanovnika, dok se planira da će nakon završetka ovog
projekta na vodi, tu živeti 25000 ljudi. Na ovih 175 hektara nalaziće se 1,6
miliona kvadrata za procenjenih 25.000 stanovnika i sa 10.000 radnih mesta. Za
finski pojam, i za Finsku koja nije gusto naseljena zemlja, Kalasatama će biti
gusto naseljena. Za sada je u Helsinkiju najgušće naseljena četvrt Kallio, koja
ima 20000 stanovnika.
Planirano je da Kalasatama bude igra visokih i niskih zgrada, ali i pored “betona”, adut ove oblasti su blizina šume i staza ostrva Mustikkaame, kao i to što je dovoljno udaljena od centra grada da nema straha da će naružiti bilo koju helsinšku znamenitost. To znači da se, iako će tu biti i osam kula koje će imati i do 35 spratova, neće ovim previsokim zgradama zakloniti kulturno-istorijska zdanja, ni promeniti prepoznatljiva silueta grada, kojom dominiraju Luteranska crkva i Uspenska katedrala, koje su i zaštitni znak Helsinkija, jer će sve ove zgrade biti na dovoljno dalekoj udaljenosti od starog jezgra grada.
Planirano je da Kalasatama bude igra visokih i niskih zgrada, ali i pored “betona”, adut ove oblasti su blizina šume i staza ostrva Mustikkaame, kao i to što je dovoljno udaljena od centra grada da nema straha da će naružiti bilo koju helsinšku znamenitost. To znači da se, iako će tu biti i osam kula koje će imati i do 35 spratova, neće ovim previsokim zgradama zakloniti kulturno-istorijska zdanja, ni promeniti prepoznatljiva silueta grada, kojom dominiraju Luteranska crkva i Uspenska katedrala, koje su i zaštitni znak Helsinkija, jer će sve ove zgrade biti na dovoljno dalekoj udaljenosti od starog jezgra grada.
Kako
je ovaj projekat započet avgusta 2011, radi se po etapama. i do sada je u
završeku i prva staklena stambena kula od 35 spratova, koja svojom
visinom dominira,
jer je Finska poznata po tome da u njoj nema visokih zgrada po
gradovima. Ova
kula Majakka (Svetionik), kada bude završena, biće najviši stambeni
objekat u
Finskoj i drugi po visini u nordijskim zemljama. Prvi po visini je
čuveni Torzo
u švedskom gradu Malmö, koju je dizajnirao španski arhitekta Kalatrava.
Majakka
će biti visoka 134 m. Procenjuje se da će svih osam kula biti gotovo do
2023. godine.
Ova prva kula, koja se nalazi u ulici Kalasatamankatu 9A, na petom
spratu će
imati baštu, otvorenu za sve, zatim, tu je i direktna veza sa tržnim
centrom “REDI”,
kao i sa metro stanicom Kalasatama. Njen završetak je planiran za
proleće 2019. Projektovao je finski arhitekta Pekka
Helin. Pre Majakke, sve što je u Kalasatami bilo izgrađeno u okviru ovog
projekta, bilo da je poslovni prostor ili za neku drugu namenu, nije prelazilo
deset spratova. Svaka kula će imati svoje ime…pored Majakke ( Svetionik), tu će
biti i Kompassi ( Kompas), Kartta ( Karta), Luotsi ( Pilot), Kapteeni (Kapetan), Loisto ( Sjaj, Raskoš)... Majakku
Pogledajte Majakku...
Pogledajte Majakku...
Da
biste shvatili kako će to biti lepo…opisaću vam…Loisto će biti visoka
124 m, sa
32 sprata i 249 apartmana. Nalaziće se na istočnoj strani i pružaće se
divan pogled
ka svim stranama. Ka jugu će pogled ići ka Katajanokki, Suomenlinni i
otvorenom
moru, zapadno ka gradu, severno ka zalivu Vanhankaupunginlahti i istočno
ka ostrvu Kulosaari i arhipelagu. Biće završena 2020, a nalaziće se u
ulici Englantilaisaukio
10, pa ako ste voljni da kupite stan na divnom mestu, sa plafonom od 3
metra…tek
da znate :). Pošto se stanovi grabe unapred, recimo, prema zvaničnoj
ceni koja
je javno data, stan od 58 kvadrata u kuli Loisto, košta “tričavih”
314.800 evra...ili oko 5000 evra po kvadratu.
Inače, cene za 45 odsto nekretnina određuje i samo tržište. Stan u Kalasatami na višim spratovima i pogledom na more staje i 16.000 evra po kvadratu, ali cena kvadrata može da bude i 5.000 evra jer je 30 odsto stanova sa regulisanom cenom za vlasnike i nosioce stanarskih prava, dok je 25 odsto za zakupce koji primaju vladine subvencije. Ipak, prosečna cena kvadrata stana u Kalasatami je 7.500 evra.
Inače, cene za 45 odsto nekretnina određuje i samo tržište. Stan u Kalasatami na višim spratovima i pogledom na more staje i 16.000 evra po kvadratu, ali cena kvadrata može da bude i 5.000 evra jer je 30 odsto stanova sa regulisanom cenom za vlasnike i nosioce stanarskih prava, dok je 25 odsto za zakupce koji primaju vladine subvencije. Ipak, prosečna cena kvadrata stana u Kalasatami je 7.500 evra.
Izgled kule Loisto
Stambena
kula Loisto, prema projektu, posedovaće digitalne sisteme koji olakšavaju svakodnevni život, kao i
pametan lift i pametna vrata.
Svaki
apartman u ovoj kuli imaće zastakljenu terasu koja se skroz otvara, koja je deo
stana, a koja ima ulogu balkona. Ovaj topli, višenamenski prostor je odvojen
pokretnim staklenim zidom i može se koristiti tokom cele godine, dodajući
svrsishodnost stanu.
Na tridesetom
spratu nalaziće se klupski prostor koji mogu koristiti svi stanari Loista. Imaće
veliku otvorenu terasu, iste širine kao i zgrada, prelep pogled. Možete
rezervisati zajedničke prostorije koristeći Loistove digitalne usluge. Na petom spratu, biće zajednički prostori,
uključujući i prostor za skladištenje bicikala i dva objekta za saunu. Tu je i
zajednička prostorija za fitness na šestom. spratu.
Loisto će imati i zasebnu gostinjsku sobu koju vaši gosti mogu koristiti za kratke boravke.
Gostinjska soba će se nalazi na petom spratu i biće opremljena po istim standardima kao
i ostali stanovi Loiste.
U
glavnom ulaznom predvorju radiće osoblje, koje će stanarima pružiti savete o
korišćenju komunalnih usluga, pomagati gostima i voditi računa o dolaznim
isporukama za stanare. Pametni liftovi i vratni sistemi omogućavaće jednostavan
pristup kuli, stanarima i njihovim gostima.
Na
petom spratu, na spojenom delu između kula, nalaziće se divan park za druženje i relaksaciju.
Ono što
će biti glavne osobenosti kada se završi projekat “Helsinki na vodi”, biće šetalilište
uz obalu mora dugo 6 km, najviše zgrade, javni park uzdignut na 30 metara
visine čiji će travnjak delom prekrivati auto-put koji seče Kalasatamu, zatim najveći
tržni centar “Redi”, most, metro stanica na trećem spratu tržnog centra „Redi”...i
još mnogo toga, i sve to na samo 20 km od glavnog aerodroma u Helsinkiju.
Most
koji je pešačko-biciklistički, već je izgrađen i otvoren juna 2016. godine i spaja
Kalasatamu sa ostrvom Mustikkamaa, koje je prelepo izletište sa raznim sadržajima
za zabavu i rekreaciju (teniski tereni, plaža, igrališta…) i rado ga posećuju
sve generacije. Sa ostrva Mustikkamaa vodi drugi most ka ostrvu Korkeasaari,
gde se nalazi veliki zoološki vrt. Ovaj lepi beli most nosi naziv “Isoisänsilta”.
Kalasatama
je i sada pametni deo grada, a tek će to i biti u narednim godinama. Ovde
dominiraju opeka i staklo, a privatne kuće
u nivoima sa zelenim oazama pored njih se ubrajaju u najskuplje
nekretnine, bez
obzira na to što ne gledaju na more. Kalasatama je odlično mesto za
život svih, a posebno za porodice sa malom decom jer su ovde i škole i
obdaništa, parkovi, igrališta sa sve tartan podlogom... Suvišno je reći
da svaki blok ima svoj deo
u dvorištu, sa namenskim kantama za recikliranje papira, stakla…kantu sa
organski materijal itd. Zato ovde kamioni za sakupljanje smeća i ne
zalaze jer
ovde postoji automatizovan sistem za odnošnje smeća, koji sprečava
zagađenje
grada. Takođe se mogu iznajmiti i javni bicikli i električni automobili…
Prosečna
cena iznajmljivanja električnih automobila je 6 evra na sat. Usluga iznajmljivanja
zadovoljava zahteve stanovnika, jer ne moraju kupovati skupo električno vozilo
i trošiti puno novca na troškove održavanja i parkiranja. Automobili se 24 sata
mogu rezervisati preko aplikacije na telefonu.
Petospratni tržni
centar “Redi” otvoren je septembra 2018. To je najveći tržni centar u Helsinkiju,
površine od 64000 metara kvadratnih i sa parkingom za 2000 automobila. Ima 43
restorana i kafića, prodavnice poznatih svetskih marki, zabavni park Virtual
Planet, multi -D bioskop…
Treći
sprat je direktno povezan sa metro stanicom Kalasatama (Kalasataman metroasema)
Ovaj
tržni centar ima i vazdušni tunel Fööni u kome se čovek nalazi kao u bestežinskom
stanju, koji je širok 20 metara, a koji vole i stari i mladi. Pogledajte
OVDE. i OVDE
A na
krovu tržnog centra nalazi se otvoreni park zvani Bryga, koji je veličine
Esplanadi parka.
Kalasataman
puiston leikkipaikka, odnosno igralište u Kalasatama parku, je
najvažniji igralište Kalasatame. Prostire se na dva hektara, ima pregršt
sadržaja za
decu i odrasle, a završen je 2016. Opremljen je tako da razvija
motoriku kod dece i svih koji rado borave na ovom mestu. Za sada je u
funkciji igralište na dva hektara, a planirano je da se uredi još pola
hektara
Finci
vole da budu u korak sa novim vremenom i novim tehnologijama, ali nikada se ne
odriču starog i prošlosti. U bivšoj Jugoslaviji, svako mesto je imalo ulicu Maršala
Tita, dok su te ulice danas, mahom promenile naziv, kao da se stidimo sopstvene
istorije. Finci sve svoje stare i nove heroje, i dalje imaju, pa i u nazivima
ulica, ne menjaju ih, jer se svoje istorije ne stide. Da li samo zbog toga, ili
i nostalgije za nekim starim vremenma, ne znam…tek, ovaj novi deo grada koji je
tek u povoju, ostavio je i nešto što će uvek ukazivati da je ovde bila luka, čuvajući
tako istorijsko nasleđe. Tako na primer, pojedine ulice nose imena brodova koji
su pristajali u tu bivšu luku, a na tablama naziva ulica istaknute su i
fotografije tih plovila sa njihovim karakteristikama. Sačuvani su i ostali podsetnici…nekoliko stubova za privez pretvoreno
je u mini stolice dok je stari veliki plovak za vezivanje brodova iz
Baltičkog mora, sada nasukan na kopnu kao skulptura u centralnom parku Kalasatama.
Foto/
0 Komentari / Kommentit:
Post a Comment