Finska je, definitivno, zemlja
koja mnogo polaže na održivi razvoj, budućnost, očuvanje životne sredine i sve što
pozitivno utiče na stvaranje boljeg, funkcionalnijeg i zdravijeg okruženja
za svoje građane.
Verujem da nikada niste, ukoliko
ste posetili Helsinki, razmišljali o tome šta se nalazi ispod glavnog grada
Finske, a da jeste, verujem da biste se
iznenadili činjenicom
čega
sve ispod ima.
S tim u vezi, Finska je još davno
napravila master plan koji je imao za cilj iskorišćavanje podzemnih resursa koji
su veoma važni za razvoj gradske strukture Helsinkija i susednih područja, a sve u cilju stvaranja
jedinstvene i ekološki efikasne
strukture. Tako je, još od 1960. godine, Helsinki bio veoma zainteresovan za
iskorišćavanje
mogućnosti
za podzemnu gradnju, a pravljenjem master plana, Helsinki je postao prvi grad u
svetu koji je planski razvio strategiju stvaranja podzemnog grada.
Korišćenje podzemnog prostora,
uključuje i doprinos ekološki održivom i estetski prihvatljivom pejzažu,
predviđa strukturalnu dugovečnost i održava mogućnosti za razvoj grada budućih
generacija. Podzemni gradovi su pored toga, posebno funkcionalni u zemljama sa
veoma hladnim ili vrelom klimom, jer dozvoljavaju da ljudske aktivnosti budu dostupne
tokom cele godine bez obzira na vremenske prilike. Takođe, ovo nisu jedine dobrobiti
razvijanja podzemnog Helsinkija, jer se poslednjih godina znatno smanjila
emisija CO2 a i kako Finci vole parkove, šume i prirodu, nikada nisu
bili za to da se zarad nekon tržnog centra, šuma zameni betonom. Iz tog
razloga, sve te velike prodajne centre i sve što nije nužno
da bude na površini zemlje, bolje je staviti u podzemni deo grada. To je u
Finskoj inače
sve i izvodljivo jer Finska uopšte nije trusno područje.
Danas je u Finskoj, pod temeljima
glavnog grada, smeštena ogromna mreža od 400 prostorija odnosno podzemnih
objekata i preko 220 km tehničkih tunela, 60 komunalnih tunela.
Ispod zemlje se nalaze, osim klasičnog metroa, parkinga i podzemnih
trgovačkih
centara i crkva (Temppeliaukion kirkko), bazen (Itäkeskuksen uimahalli),
klizalište
za hokej, teretane, saune, razna skladišta, informacioni centri, podzemna skladišta
uglja i nafte ...
Jedan od podzemnih objekata ispod
Helsinkija je i bazen Itäkeskuksen uimahalli koji se nalazi ispod zemlje. Ima
objekte na dva sprata a u slučaju neophodnosti, samo ovaj prostor se
može
pretvoriti u sklonište za 3800 ljudi.
Mnoge podzemne prostorije su međusobno
povezane kako bi formirale koherentnost. Svi tuneli ispod Helsinkija, obzirom
na to da se Helsinki nalazi na stenama, rade se TBM mašinama koje mogu da buše
stene, i to D&B tehnikom (Drilling and blasting).
Recimo, podzemni informacioni
centri koriste mnoge inovativne stvari, i budući da je veliki finski informacioni
centar ispod zemljine površine, tačnije ispod čuvene Uspenski katedrale, u iskopinama u stenama, tačnije
u skloništu na oko 50 m ispod površine zemlje, hladi se morskom vodom sa finskog zaliva iz Baltičkog
mora, a toplota iz računara se potom putem zagrejane vode usmerava upravo u
gradski sistem grejanja. Tako, umesto da koristite energiju za hlađenje računara,
računari štede energiju za grejanje 500 kuća ili 1000 stanova u ovom
gradu gde zimske temperature dosežu i do -27 stepeni C. Tako, iako se
zna da serveri troše
ogromnu količinu
energije, Finska se po tom pitanju ponaša
veoma odgovorno i bukvalno reciklira energiju, a sve to zahvaljujući kompaniji
Helsingin Energia, koja je u vlasništvu grada Helsinkija, jer je rešila
ovaj problem na odličan način pošto su dizajnirali sistem za korišćenje hladnih voda Baltičkog
mora za hlađenje servera. Vrućina se, da ponovim, prenosi posebnim cevovodom za
desalinisanu morsku vodu, a zatim se kroz ogromnu podzemnu tunelsku mrežu upućuje
u sistem daljinskog grejanja, za koju su tuneli originalno izgrađeni.
Takođe, kada je sistem za hlađenje
u pitanju, verovatno mislite da Finskoj i nisu potrebni klima uređaji,
što
je samo donekle tačno. Helsinki i južna Finska nemaju tako surovu klimu kao
sam sever zemlje, a kako je svaka godina sve toplija i toplija zbog globalnog
zagrevanja, i leta u Finskoj su toplija nego nekada, često se dešavaju
rekordne temperature za tu oblast, pa mnogi finski javni i privatni objekti
koriste tokom leta, po potrebi naravno, sistem za hlađenje. Doduše,
lično,
uverena sam da su nas klima uređaji dodatno modifikovali, odnosno
veoma snizili naš prag tolerancije na toplotu, pa nam je sada klima uređaj
neophodan i za onu temperaturu na koju, pre nekih 20 godina nismo ni reagovali.
Ako samo pomislite koliko se, na svetskom nivou koristi više
električne
energije godišnje nego pre, makar samo zbog korišćenja ovih rashladnih uređaja
na svakom mestu...u stanovima, na poslu, u pozorištu, autobusu,
prodavnicama...shvatićete koliki je to gubitak...međutim, Finci su i za to našli
rešenje
i to na 300 metara ispod zemlje Naime, jednom kada budete šetali
najlepšim
parkom Helsinkija, Esplanadi parkom, znajte da se ispod ovog divnog parka krije
nešto
od posebnog interesa. Na 300 metara ispod Esplanadija krije se ogromna pećina
- rezervoar koja stanovnicima ovog dela grada, rashlađivanje klima uređajima
u svakom prostoru tokom letnjeg perioda, čini jeftinijim,
jednostavnijem, efikasnijem i ekološki superiornijem. Pored Esplanadija,
postoji još
jedan ogroman podzemni vodni rezervoar i to ispod okruga Pasila. Lokalna kompanija je svojevremeno, na ovoj
velikoj dubini napravila ogroman rezervoar koji je napunjen sa 9 miliona galona
vode iz mora. Sistemom daljinskog hlađenja, tokom leta, pumpe sprovode ovu
ledenu vodu do zgrada i ostalih javnih ustanova i time štedi električnu
energiju za 90%. Trenutno je u fazi izrada ovakvog projekta i za ostale finske
gradove. Daljinsko hlađenje je centralizovani način proizvodnje i distribucije
"energije za hlađenje”, u kome cevovodi isporučuju hladnu vodu
industrijskim i stambenim zgradama u određenom okrugu. Ove zgrade su opremljene
posebnim jedinicama koje im omogućavaju da koriste ovu vodu za hlađenje vazduha
koji se koristi u njihovom sistemu klimatizacije. S obzirom da klimatizacija
troši oko 5 % globalnog snabdevanja električnom energijom, sposobnost daljinskog
hlađenja da zaobiđe upotrebu ovog dragocenog resursa, predstavlja ključni korak
na putu ka održivom razvoju.
Ovakav sistem hlađenje, u Evropi koriste i Pariz
i Amsterdam, ali je Helsinki ipak jedinstven. Ono što čini jedinstvenim sistem
Helsinkija je njegova integracija daljinskog hlađenja, daljinskog grejanja i
proizvodnje energije u jedan sistem, u procesu koji se zove trigeneracija.
Helsinki je veoma živ
ispod onog pravog, vidljivog površinskog dela grada, a i ne samo tu.
Mnogi od vas nisu znali da je čuveno utvrđenje Suomenlinna, koje se
proteže
na šest
ostrva naspram Helsinkija, povezan sa Helsinkijem podvodnim tunelom dugim 1300
m, na dubini od 65 metara ispod mora.
Tunel počinje
sa jednog od šest ostrva i to sa
ostrva Länsi-Mustasaari a završava se na priobalnom delu Helsinkija,
u ulici Läntinen Puistotie u naselju
Kaivopuisto. Ovaj tunel je samo jedan od mnogih koji su iskopani u stenama ispod
mora oko Helsinkija, a tim putem, po potrebi i hitnosti, vatrogasci i hitna pomoć, brže ce doći, nego da čekate brodić da vas prevede do obale. Takođe ispod svih bolnica u Helsinkiju
postoji sistem tunela koji ih povezuje.
Zanimljivo je da svi veliki gradovi na
jugu Finske...Helsinki, Vantaa, Espoo, Hyvinkää, Järvenpää...pijaću
vodu dobijaju sa jezera Päijänne, koja dolazi podzemnim vodenim tunelom, dugim
120 km, i to skoro pa slobodnim padom. Voda sa ovog jezera se smatra najkvalitetnijom, i skoro da se uopšte
ne mora prečišćavati.
Pošto je u dubokom tunelu konstantno niska temperatura koja obezbeđuje visok
kvalitet tokom transporta, pre upotrebe ove vode je potrebna tek samo minimalna obrada.
Trenutno se pored intenziviranja
radova na podzemnom gradu, planira rad na još dva projekta. Prvi je
povezivanje glavnih gradova Finske i Estonije, podvodnim tunelom dugim 80 km,
od Helsinkija do Tallinna, jer kako ove dve države imaju jaku vezu u mnogo
pogleda a nemaju kopnenih mogućnosti za saobraćaj, ovo je rešenje
naišlo
na sveopšte
oduševljenje
i ovi radovi su planirani da se završe najkasnije do 2030. godine. Ovaj
projekat svi zovu Tallsinki ( od Tallinn i Helsinki). Tallsinki će
mnogo doprineti povezivanju jer Finski zaliv od 80 km razdvaja gradove i ograničava
prevoz ljudi i roba a ovim tunelom će biti produžena i železnička linija Rail Baltica koja je predviđena da ide od Finske do Nemačke
preko Poljske i baltičkih zemalja. Za sada je urađena prva faza ove linije.
Projekt je odobren i od strane Saveta EU kao jedan od prioritetnijih projekata
EU, jer će
ovakvim povezivanjem Finske i Estonije biti stvoren put da se Finska poveže
i sa jugom Evrope kopnenim putem. Finska će tu opet biti u prednosti jer
će
železnica
ići
ispod mora do Tallina, dok će kroz ostale zemlje ove trase ići
kroz mnoge krajeve netaknute prirode i tako štetno uticati na okolinu.
Ovaj tunel će
značajno
povezati Finsku i Estoniju. Geopolitički, tunel bi povezao dva bliska ali
odvojena dela Evropske unije na ekološki prihvatljiv način, uklanjajući potrebu
za korišćenjem
pomorskog ili vazdušnog saobraćaja. Takođe, i ekonomske koristi bi bile
značajne, kako u smislu povećane povezanosti i ekonomske integracije između dva
grada, tako i u širem kontekstu pogodnih
putničkih veza između Finske i Estonije. Ovo je slično urađeno i sa povezivanjem Danske i
Švedske,
ali ogromnim kombinovanim mostom zvanim Øresund, od Kopenhagena do švedskog
grada Malmö.
Øresund |
Nego, da se vratimo na započetu
temu...izgradnja podzemnih tunela za razne namene je izuzetna zbog mnogo
stvari..jeftinija je, jer su ispod Helsinkija stene, pa u tunelima nije
potrebna betonska obloga, jeftinije je održavanje...zatim, bilo kakva oštećenja
i kvarovi, do popravke i sanacije neće nepovoljno uticati na nadzemni deo
grada itd.
Nadam se da će
ovakve primere slediti i mnogi gradovi na našem Balkanu.
3 Komentari / Kommentit:
Tara,divan post,drago mi je sto pises o jednoj tako predivnoj zemlji kao sto je Finska :).Zeleo sam da te pitam koliko je perspektivno otici u Finsku sa zvanjem sumarskog inzenjera i inzenjera pejzazne arhitekture i koliko su ti poslovi trazeni?Jer ja i prijatelj imamo ta zvanja pa me zanima koliko je to trazeno u Finskoj i kakve su plate?Takodje koliko je perspektivno zanimanje Onzenjer projektovanja namestaja od drveta?Pozdrav i unapred hvala na odgovorima :)
Hvala vam na lepim recima. Sto se tice poslova koje ste naveli, oni jesu na ceni jer spadaju u tzv zelene poslove, a kako u Finskoj ima ogroman broj suma, samim tim i strucnjaci su na ceni.Jedino ne znam kolike su im plate, jer se o tome u Finskoj ne prica, to je nesto privatno, pa tako ne znam ni ja. Takodje, ukoliko znate odlicno engleski jezik, mozda i nadjete neke firme koje bi vas i tako zaposlile, mada, u Finskoj je skoro uvek za stalno zaposlenje potrebno znati finski jezik, ali kazem vam, nekada neke poslove u Finskoj rade strane kompanije gde biste i mogli naci posao samo sa znanjem engleskog. U mom postu o trazenju posla u Finskoj imate linkove preko kojih se traze poslovi, pa potrazite, mozete ukucati vasa zvanja na engleskom jeziku, a da biste prosirili izbor, mozete pretraziti i na finskom..recimo metsätalousinsinööri je inzenjer sunarstva. Nadam se da cete uspeti u svojoj nameri.
Hvala vam na odgpvpru,nadam se da cete nastaviti da pisete na ovom blogu :)
Post a Comment