Zaista
žarko želim da mladima u Srbiji, ubuduće, motivacija za obrazovanjem bude
isključivo glad za znanjem, a ne nekakva numerička oznaka koja, u velikom broju
slučajeva, nije realan prikaz stanja stvari. I pored mnogih (čitaj: neuspešnih)
reformi školstva, u zemljama Balkana,
još uvek je ostao, ili bolje reći opstao, zastareo obrazovni sistem u
kome se i dalje isključivo uči za ocenu. Nešto bolji sistem je u
Sloveniji, koja je
daleko najviše napredovala u ovom segmentu, od svih država sa prostora
bivše
Jugoslavije. Hrvatska je na dobrom putu, a verujem da će i drugi krenuti
na
bolje.
Naravno, odraz našeg školstva je i u koorelaciji sa
ostalim segmentima u društvu, pa, u tom smislu, ni poseta finske delegacije,
potpisivanje sporazuma o saradnji u
oblasti obrazovanja, kao i otvaranje zajedničke kancelarije u Beogradu u cilju
prikupljanja neophodnih informacija kako bi se započela primena finskog modela
obrazovanja u srednjim školama u Srbiji,
verovatno neće dati očekivane rezultate, dok se mnoge stvari u Srbiji ne
promene iz korena.
Zaista,
često mislim da mnoga deca u Srbiji nisu
zainteresovana da uče jer ne uviđaju smisao istog, a država u velikoj
meri, kao i društvo ubija taj osećaj smislenosti jer su i sama deca
svedoci da se nabolje može napredovati, ako napumpaš
usta, pristupiš stranci na vlasti, udaš se za fudbalera itd…a bez osećaja
smisla, niko nije motivisan za rad. Kada govorim o promenama iz korena, tu ne mislim da drastične promene u reformi
obrazovanja, jer ni Finska nije ušla radikalnim metodama u reforme nego,
pametno, korak po korak, već mislim o promenama u načinu shvatanja šta znači obrazovanje, kolika je to korist za
pojedinca, društvo i državu uopšte. Pravilno obrazovanje povećava znanje,
koje zatim pospešuje produktivnost u svim segmentima i
generiše mnoge društvene aspekte, a
kada kao Finci, na obrazovanje budemo gledali kao na nacionalni
intelektualni kapital, kada se mladim devojkama sa televizijskih kanala ne budu
plasirale debilne (nemam drugi izraz), emisije o tome kako da postanu starlete, i kada bi ova država nedvosmisleno
ukazivala mladima na važnost
permanentnog obrazovanja, ne samo kroz političke govore, već i na delu, mnogo bismo bolje živeli.
No, vratiću
se na preciznu tematiku o kojoj sam danas htela da pišem, a to je vrednovanje
napredovanja učenika, ili popularnije “ocenjivanje”. Ocena je samo delimični
merni instrument, faza nastavnog procesa, koja će nam, uz niz ostalih parametara biti
pokazatelj napredovanja učenika. Oni se prate i vrednuje se njihov napredak a ne
trenutno znanje. Finska se u tom smislu uspešno bavi individualizacijom u
opisnom ocenjivanju, koje zahteva: uvažavanje
individualnih razlika, kontinuirano praćenje i evidentiranje razvoja učenika,
individualizaciju nastave, saradnju i profesionalni razvoj nastavnika.
Individualizacija je zato u Finskoj jedan od glavnih didaktičkih principa koji
se mora primenjivati i poštovati u vaspitno obrazovnom procesu, jer se učenici međusobno razlikuju po sposobnostima,
tempu učenja, pažnji, interesovanjima...
Iz tog razloga se, isključivo numeričko ocenjivanje u Finskoj doživljava kao
nepoželjno sredstvo jer ono najčešće pokazuje samo trenutno reprodukovanje nekog nastavnog sadržaja, a ne stvarno usvojeno
znanje. Kako bi sproveli individualizaciju u ocenjivanju, finski nastavnici su
morali i sam nastavni process da individualizuju i diferenciraju, a to su
uspeli raznovrsnošću metoda i nastavnih sredstava, fleksibilnošću nastavnog
plana ali i usavršavanjem svojih znanja i veština.
U Finskoj se
učenici do 5. razreda uopšte ne ocenjuju numerički, a od 5. do 9. razreda ili
ne postoje numerička ocenjivanja, ili postoje kao kombinovana uz pismeni
izveštaj o napredovanju učenika, koji se
daju dva – tri puta u toku školske
godine i obavezno na kraju školske godine. Standardno ocenjivanje faktički ne
postoji do 16, godine. Napredak se procenjuje u odnosu na ciljeve nastavnog
programa. Izveštaji u toku školske godine imaju ulogu da usmeravaju i podstiču
učenje i smernice nastavnika su tu od
velikog značaja.Te smernice podstiču učenike da postanu svesni svojih
razmišljanja i kako da uče sa razumevanjem...itd, dok je završni izveštaj na kraju školske godine
povratna informacija o uspehu i
napredovanju. Zadatak ovakve procene
je da pomogne učeniku da formira realnu sliku o svom učenju i razvoju i na taj
način podrži razvoj ličnosti. Principi procene su da procena mora biti
istinita i realna, podkrepljena raznim dokazima. Način vrednovanja zavisi od
društva do društva. Većina zemalja ima skale od 1 – 5, doduše taj sistem ima i
Nemačka, ali je tamo jedinica najviša ocena, u Italiji od 0 do 10, u Francuskoj od 0 do 20, u Švajcarskoj od 1
do 6 itd...Numeričko ocenjivanje u Finskoj opisuje se brojevima od 4 – 10 i ono
opisuje samo nivo performansi u odnosu na ciljeve nastavnog programa. Ono se
daje na kraju školske godine uz obavezne raznolike dokaze koji potkrepljuju procenu nastavnika o
datoj završnoj proceni. Nivo 4 je nedovoljno znanje, 5 jedva dovoljno, 6 je
umereno zadovoljavajuće, 7 zadovoljavajuće, 8 dobro, 9 vrlo dobro i 10 odlično usvojena znanja i
veštine. Ocena 8 označava osnovu koja po pravilu treba da se dostigne. Znači, u
toku godine nema klasičnog ocenjivanja, propitivanja, iznenadnih
kontrolnih, stresiranja učenika već se učenici stalno prate i kontinuirano
proveravaju putem raznih metoda i tehnika. Na
kraju školske godine, nastavnik piše individualne izveštaje o učenicima, dok je
numeričko ocenjivanje izostavljeno, jer se kroz opisno ocenjivanje nastavnik posvećuje
detetu a ne programu. Tako se dete uči
da uči bez straha od loše ocene.
U Finskoj ocena
nema funkciju kazne, niti je ona puka aritmetička sredina već prava slika zalaganja
učenika, njegovih individualnih sposobnosti, napredovanja u odnosu na
mogućnosti, razumevanje gradiva, primena znanja i mnogih drugih segmenata koji
zahtevaju aktivno praćenje učenika. U školama u Srbiji, često imamo nastavnike
kojima je ocena sredstvo prisile i kazne. Takav konstantan
stres za učenika je neprihvatljiv. Ocene ne smeju biti sredstvo prisile i ne
smeju se dobijati u stresnoj atmosferi. Finski nastavnici, kako ocenjuju i
procenjuju učenike, tako ocenjuju i procenjuju i svoj rad. Oni posećuju
seminare, izučavaju dokimologiju, stalno prate nova dostignuća i nove nastavne
metode i sve je podređeno sveopštoj koristi, kako za učenika, tako i za
društvo.U Finskoj ne postoji školski nadzornik, jer im nije ni potreban, pošto
su svi nastavnici dovoljno stručni i kompetentni, znaju svoj posao, rade na
sebi i ne otaljavaju posao, već su svesni koliko je njihov posao odgovoran za
razvijanje uspešnog i zdravog finskog društva.
U finskim školama
nije glavni cilj davanje ocena, već opisno ocenjivanje koje zahteva stručnost, kompetentnost
i motivisanost nastavnika, kao i kontinuirano praćenje znanja,veština i umeća
učenika, identifikovanje njegovog razvoja i podsticanje na dalja zalaganja. Škola jednostavno ne može imati neuspešne učenike
ukoliko se svakom učeniku priđe
individualno i ukoliko se nastava
organizuje tako da omogući učenicima da dostignu svoj maksimum. Imam utisak da
je u Srbiji važno samo da je nastavnik upoznat sa tehnikama ocenjivanja, a da
se premalo bave upoznavanjem individualnosti učenika, njegovim interesovanjima,
sposobnostima, emocionalnim razvojem...Takođe, previše se daje prednost
teoriji, dok se praktična znanja uopšte ne vrednuju.
Shvatićete
koliko je obrazovni sistem u Srbiji zreo za promenu, kada shvatite koliko
anomalija postoje u njemu. Uvreženo je mišljenje da je profesor dobar,
kada učenici iz njegovog predmeta
imaju ocene do najviše trojke,
jer je on tobože strog i pravedan, jer
se kod njega teškom mukom "zarađuje" ocena, a zapravo, možda je samo neki namćor
koji uživa u ulozi tiranina, ili kakva
osoba sklona cepidlačenju, precenjivanju važnosti svog predmeta itd… Ako
pogledate školske sveske odnovaca, ne
računajući sveske za matematiku i fiziku, sve što deca imaju zapisano u
sveskama je zapravo tekst iz udžbenika
napisan podebljanim slovima, ili ono bitno što je uokvireno, dok se u finskim učenicama u nižim razredima, nekad i ne koriste udžbenici jer se polazi od pretpostavke da se većina stvari može
bolje naučiti u objektivnoj stvarnosti, odnosno u prirodi. Tada su dovoljne
beležnice u kojima učenici zapisuju i crtaju ono što su videli, a takav način
učenja je mnogo delotvorniji od onog mehanički “nabubanog”...i takva beležnica
prepuna crteža i tekstova je na kraju godine bolja od svakog udžbenika, jer je
nastala kao rezultat aktivnosti učenika i nastavnika, jer pored znanja, deca
moraju razvijati i sposobnosti, a kada upoznaju svet oko sebe,deca se moraju
naučiti i da žive u njemu, da se snalaze u životnim situacijama…
Sledeći nepravedni primer …većina nastavnika uglavnom ne oseća odgovornost zbog neuspeha učenika i skoro nikad
ne oseća krivicu kada đak ponavlja razred, uvek navodeći da su razlozi toga to što, ili nisu dovoljno
učili, izostajanje sa časova ili zbog problema u porodici, pri čemu nikada ne
dovode svoj rad ili rad svojih kolega u vezu s neuspehom đaka, štaviše,
nastavnici smatraju da su za neuspeh svi drugi više krivi i da je to problem
đaka, njegove porodice, drugova, a da kompetentnost nastavnika i ponašanje u
samom toku nastave imaju malo ili uopšte nemaju uticaj na neuspeh mladih ljudi,
iako istraživanja često govore suprotno. Zatim, nije redak slučaj da se
slabijim učenicima daje manje vremena za usmeno ispitivanje, da se takvi
učenici ni za najmanji trud, skoro
nikada ne pohvaljuju, već po pravilu kude i omalovažavaju, retko im se ljubazno
obraćaju i retko stupaju u kontakt sa njima, da ne spominjem da slabi učenici iz marginalizovanih
porodica češće ponavljaju razred od slabih učenika iz
uticajnih porodica koji se često provlače od razreda do razreda... o
subjektivnosti i ocenama nastavnika u zavisnosti od raspoloženja da ni ne
pričam...primera je bezbroj.
Kako onda očekivati
da ovo zanimanje, koje je u suštini čestito, .ima respekt u društvu, da uliva poverenje kod učenika i roditelja uz
ovakvo ponašanje? Jeste činjenica da su današnja deca teža za oblikovanje od
nekih generacija đaka od pre 20 – 30 godina jer su više zatrovani devijantnim
spoljašnjim uticajima, jer sve manje
znaju šta je igra, druženje sa porodicom, čitanje...da često imeju da
budu zla, ali verujem, bez zle namere, a
da je nastavnicima koji u današnje vreme rade sa decom mnogo teže, da su
manje motivisani jer nemaju ni respekt roditelja, ni društva...i krajnje je
vreme da se sve vrati na svoje, da svi radimo za opšte dobro. To nije toliko teško, jer je za početak dovoljna i
samo dobra volja sa obe strane.
Kako sam već
napisala, učenje radi same ocene je veoma loša pojava u našem društvu, jer se dešava da često
petičari bubalice, bez obzira na odlične ocene u dnevniku nemaju usvojena
neophodna suštinska znanja, koja su mnogo bitnija od same ocene. Nema
multidisciplinarnosti u ispitivanju, kako bi nastavnik u toku diskusije sa
učenikom, kombinovao znanja iz mnogih oblasti, već su ispitivanja štura i
ograničena. Pomanjkanje kriterijuma je takođe problem, jer svaki nastavnik ima
neku svoju listu zahteva, a ni manje zlo nisu
pojave znane kao greške kontrasta kada
recimo učenik koji odgovara sasvim prosečno, za neku trojku, posle
slabog odgovora učenika koji je dobio jedinicu, zbog trenutne iluzije dobije
peticu, iako bi taj isti odgovor, posle odličnog odgovora učenika koji je dobio peticu, zaslužio trojku. Greške
centralne tendencije, u kojima se ocena zasniva na proceni odeljenja na dobro i
loše, a u skladu sa tim i menja kriterijum, takođe je loša pojava...ima ih
zaista mnogo... U Finskoj se zato radi drugačije. Zato
nastavnici u Finskoj ocenjuju i aktivnost, i kvalitet znanja, motivaciju za
sticanjem znanjam sve sfere razvoja, kognitivne, socijalne, moralne,
psihofizičke...i druge, pa je zato opisna ocena važan faktor razvoja, koja se
ne dovodi u pitanje od strane roditelja. Neki od razloga zašto se roditelji
nikada ne žale na procene nastavnika su i ti jer su svi izveštaji konstruktivni, tolerantni na
razlike u tempu učenja i što je najvažnije pozitivno usmereni.
Nadam se da će
svaki nastavnik razmisliti o svom stavu
prema ocenjivanju, da će jednom i zauvek nestati klasična usmena ispitivanja koja se samo svode na proveravanje
činjenica, znanja, podataka, zapostavljajući u potpunosti intelektualne
sposobnosti i osobine ličnosti, da će svaka kaznena loša ocena podstaći dalji
neuspeh jer će učenik odrediti svoje dalje ponašanje prema nepravednom stavu
nastavnika, da usmena ispitivanja treba da budu kao dijalog, razgovor bez
stresa, bez naglaska na memorijsku sposobnost učenika, već provociranje
razmišljanja i primene. Takođe, ne treba postavljati pitanje šta
ocenjivati, ocenjuje se sve.Važno je ocenjivati i tok i rezultat, jer ako
ocenjujemo samo rezultat nećemo videti u čemu su greške i kako ih ispraviti.
Ja sam od malih
nogu želela da radim ovaj plemeniti i čestiti
posao, jer mnogo volim decu i taj
osećaj da u njemu nema gubitka. ...što im se više iskreno daš i što im više
znanja i ljubavi pružaš, oni ti istom merom vraćaju. Naravno, čak i ukoliko to
nekad, ni pored najbolje volje, ne uspe odmah sa svakim detetom u potpunosti,
uvek mogu sa mirom u duši i srcu uveče da zaspim, znajući da sam ipak uradila
dobru stvar, jer će ta klica dobrog i iskrenog, koju sam se trudila svakom
detetu da dam, kad tad da proradi. Verujem u to.
7 Komentari / Kommentit:
Koliko učenika ima u jednom odeljenju, tj. sa koliko učenika jedan nastavnik radi u toku jednog časa ili možda podesnije, kolikom broju učenika u toku jednog časa može nastavnik na najkvalitetniji način da posveti punu pažnju?
Sto se tice broja ucenika u odeljenju u finskim skolama, ona variraju od 20 do 25. Od tog broja ucenika, jedno dete je obicno sa posebnim potrebama, pa u ucionici pored nastavnika, radi i asistent, a cesto pripomaze i specijalni edukator, koji redovno obilazi i daje savete za rad sa detetom sa posebnim potrebama. Inace, finskim skolama vlada daje dodatni novac kao podstrek, ako drze broj ucenika na minimumu, radi efikasnosti nastave. Nekad je cak i praksa, da nastavnici ukoliko recimo obradjuju novu nastavnu jedinicu, za koju su planirana dva skolaska casa, podele razred na dve grupe..prvog casa rade sa prvom grupom, dok se ostali igraju u dvoristu, ili citaju u biblioteci, drugog casa sa drugom grupom i tako dobijaju bolje rezultate, jer je rad mnogo efikasniji i krajnji rezultat mnogo bolji, ukoliko se radi u manjim grupama.
Interesuje me kakvo obrazovanje sticu nastavnici u finskoj? Koje predmete imaju na fakultetu Da li postoji poseban vid prijemnog ispita za pedagosku struku? Da li se nastavnici testiraju psiholoski pre stupanja u radnig odnos, u toku radnog odnosa, kako i kada? Hvala
Draga Lidija, hvala vam sto pratite moj blog. Naravno, o ovom temi bi zaista bila grehota napisati samo par recenica, pa cu uskoro postaviti tekst na ovu temu gde cete dobiti odgovore na vasa pitanja. Pozdrav za vas....
Postovana Tarja - da bila bih Vam veoma zahvalna ako biste napisali detaljan clanak, poput ovog gore, na temu pripreme nastavnog osoblja u Finskoj!
Draga Tarja, prvo da ti pozelim sve najbolje i da ti kazem da sam ja jedna od vernih pratilaca ovog bloga od decembra i da sam samim tim u toku sa tvojim privatnim mukama. Ceo tekst me je pošteno rasplakao ali i oduševio sa tim kako divnu dušu vi imate, blago vašoj deci (svoj deci i biološkoj i koju ste podučavali) na energiji i ljubavi koju širite oko sebe!!!
E sad, kao majka i kao predavač (stranog jezika) odraslima, na Balkanu, ovaj tekst me, malo je reći, fascinira, prosto dobijem automatski želju da spakujem kofere i školujem svoje troje dece u ovom sistemu, no, nemamo svi sreću da se rodimo u Finskoj ili Japanu ali imamo sreću da se rodimo i iskoristimo sve što imamo i čemu smo izloženi. Moje direktno iskustvo je da moje najstarije dete ide u 6. razred osnovne škole, srednje 1. razred. Obojica imaju ozbiljnih problema, najviše zbog samog sistema, deca su pametna, sposobna, i voljna da uče ali je sistem neprilagođen i komplikovan i obojica pate (da, baš pate!). Ceo opis problema ne moze da stane u komentar.
Šta hoću da kažem, cela tema me veoma zanima, nastavite da pišete, prenosite nam ta divna iskustva koja imate i možda mi sami možemo nešto da promenimo u svojoj praksi, mimo sistema.
Mila
Draga Mila
Hvala vam za ovako divne reci, zaista su me dirnule u srce. Vidite, kada bismo svi sirili ljubav, lepse bismo ziveli, imali bismo vise razumevanja jedni za druge i verujem da bi to doprinelo i tome da i zivot bude lepsi a drustvo bolje...
Kao majka, potpuno vas razumem, a i vasu decu. Na zalost, posto promene u Srbiji sporo i traljavo idu, a sanse da zivite u drugoj zemlji su u ovom trenutku veoma male, jer niko ne menja zivot preko noci, onda vam ostaje da svojoj deci pruzate i dalje maksimalnu ljubav i razumevanje, ali i da im ukazete na to da zivot ume da bude patnja, ali da se s tim moraju boriti, i na kraju izboriti. Svakako, svi mi negde trpimo od nekoga i negde u nekom trenutku, pa se i dalje borimo za sebe. Ne dajte im da klonu duhom, usmeravajte ih i neka rade, rade i rade, ali zbog sebe, ne zbog skole, i to ce im se na kraju isplatiti, ako ne u Srbiji, onda u nekoj drugoj zemlji. Pronaci ce se oni, sigurna sam u to. Mnogo mi je zao danasnjih mladih jer zive zaista u turbulentnim vremenima, i bar da smo normalna zemlja pa da ih ne urnisemo dodatno, vec im jos i ubijamo svaku ambiciju i teznju ka normalnim zivotim. Zato vi nastavite da se borite na svoj nacin, makar ce od vas ljubavi imati na pretek, sto je jedan od vaznih preduslova da kasnije budu srecni ljudi. Skola ce proci, svet je veliki, sigurno zbog vas dobro poznaju i jezik..i videcete, sve na kraju dodje na svoje i oni negde pronadju svoju srecu. Mi smo suvise mali da bismo se borili sa vetrenjacama, odavno prosvetni radnici ovde traze svoja prava, ali uvek uzalud. Ova drzava je, na zalost, uspela da degradira ovaj poziv, da degradira zivotne vrednosti, znanje... i da promovise kriminal i prostakluk. Kada drzava sistemski promeni neke svari u ovoj zemlji, onda ce i prosvetni radnici i deca biti srecniji, ali na zalost, deluje mi da se to nece skoro desiti, te zato, da nam deca ne bi patila, moramo ih nauciti da na zalost, zivot nosi i neke nepravde, ali da se trude da ih to ne demoralise, vec da ih osokoli da se bore za sebe i svoju buducnost,
Post a Comment