I dok danas mnoge zemlje sveta prelaze na finski model obrazovanja, Finska opet ide ispred svih, jer smatra da je i ovaj njihov, po mišljenju mnogih, izuzetno dobar obrazovni sistem već “pregazilo vreme”, pa u susret usaglašavanja sa realnim potrebama pojedinca i društva, već radi na novoj radikalnoj reformi obrazovanja, koja će uskoro početi da se primenjuje širom Finske. Svi se slažu u jednom, a to je da će ova reforma biti jedna od najradikalnijih reformi u jednoj zemlji, pokrenuta od strane države.
Najglavnija reforma u paketu reformi, bi se odnosila na
ukidanje nastave po predmetima u višim razredima i uvođenja nastave po temama. Zbog svega toga, sve oči
sveta su uprte u Finsku, na koji će se način upustiti u najradikalniju
reformu u oblasti obrazovanja i zašto su se odlučili na taj korak.
Finci kao glavni razlog navode podatak da je ovom savremenom
vremenu potrebna drugačija vrsta edukacije, koja bi u potpunosti pripremila
mlade ljude za život i kako bi se izvršile
reforme neophodne potrebama modernog i
savremnog društva. Ove reforme su već odobrene, a krenuće u realnu primenu čim
se završi obuka nastavnika, koji u Finskoj, a i u svetu, već imaju reputaciju
sposobnih da sve reforme sprovedu u delo, jer se za ovaj poziv biraju samo
najbolji i najsposobniji i jer se zna da svaku reformu obrazovanja u Finskoj
nosi nastavni kadar i da nije dirigovan “odozgo”.
Šta zapravo znači ukidanje nastave po predmetima i
uvođenje nastave po temama?
Kako učenici budu odmicali u više razrede, teme će biti sve
više interdisciplinarne, odnosno, biće više interakcija u učenju. Recimo, u
temi gde bi se pričalo o EU, razgovaralo bi se i diskutovalo i o mnogim
oblastima, koje bi obuhvatale i ekonomiju, istoriju (zemalja članica), jezike, geografiju,
aktuelnu politiku...Tako bi se učenici zaista pripremali za život, eventualne probleme i
aktuelnosti društva, razvijali bi svest o svetu u kome žive, razmišljali i kritički diskutovali o svim
pitanjima, vezanim za temu o kojoj se govori.
Teme će biti temeljno odabrane, kako bi se diskutovalo i naučilo sve bitno i neophodno a u vezi sa pripremom
učenika na savremeni život, nastavak obrazovanja i svet rada. Ove reforme bi se
do kraja 2019. godine već primenjivale u svim školama širom Finske.
Svi su se
složili da će ovakav način edukacije doneti mnogo koristi budućim generacijama.
Ovakve velike i fundamentalne stvari za jednu državu, nikada nisu u Finskoj
donosile raskol suprotstavljenih strana, jer u ovoj zemlji svi znaju da je
obrazovanje od nacionalne i lične važnosti i da je ono iznad svakog političkog
i partikularnog interesa. Dok Finci idu u korak s vremenom, mi još nismo
odmakli ni od bubanja nepotrebnih stvari.
Danas u svetu dostupnosti svega, a informacija najviše,
izlišno je komentarisati koliko je bubanje nepotrebnih informacija u školama, a
na račun kritičkog i logičkog razmišljanja, razvoja veština i kreativnosti,
totalno prevaziđena forma koja unazađuje decu. Zaista, koga briga koliko ima
obradivih površina u Avganistanu ili koja je grana privrede najzastupljenija
u Rumuniji.
Kako sam prosvetni radnik, znam koliko su te mlade glave,
eto...i u Srbiji, “bombardovane” raznim izrazima, definicijama, frazama,
nepotrebnim statističkim podacima, pa ni malo ne čudi što su oni sve više ubeđeni
da nakon završetka školovanja neće imati neka funkcionalna znanja. Apsolutno su u
pravu!
Na žalost, sve više vlada mišljenje, da su današnje mlade
generacije neobuzdane, nestalne, nezrele, da imaju kratkotrajnu pažnju koliko i
dvogodišnje dete...i potpuno sam svesna da ih mnogi stariji i odrasliji,
nepravedno etiketiraju na taj način,
misleći da sve znaju bolje od njih, pa i ono šta im je potrebno, šta im je
korisno, šta je za njih dobro u životu, praveći od njih plastelinske mase koje ne umeju da
razmišljaju.
Ako ih već tako tretiraju, zašto se onda čude kada zaista deluju
nezrelo i nezainteresovano ? Zaista je krajnje vreme da im se da pravo da oni
kažu šta misle i šta im smeta u današnjem modelu obrazovanja, a ono što im
najviše smeta je definitivno to što ne vide smislenost u onome što im je
nametnuto da uče.
Radeći sa njima, shvatila sam da su oni malo više u pravu od
onoga koliko mi mislimo da jesu. Kako je moguće da očekujemo njihovu pažnju na
času, taman i ako smo dobar edukator, ako ih učimo nekim stvarima kao što su one “obli ili valjkasti crvi predstavljaju bilateralno simetrične, pseudocelomatne, nesegmentisane organizme...”
Opšte je poznato da ljudi
imaju sposobnost da pamte ono o čemu razmišljaju, što naravno implicira da se
nastava treba usmeriti na razvoj kritičkog i logičkog razmišljanja, ali svi smo svesni da današnji model
savremene nastave, to skoro i ne dopušta jer su tu svuda oko nas samo neke
činjenice, definicije i nepotrebne informacije. Tu nije krivica u nastavnicima
- edukatorima, (ne podnosim reč
“predavači”), već u nekoj trci sa planom, programom i normom koju su im
nametnuli oni “odozgo”.
Skoro svaki udžbenik je prenatrpan detaljima, nerazumljivim
rečenicama i hrpom nepotrebnih informacija. Udžbenik istorije sa svim onolikim
datumima, godinama, imenima...nešto je što ne izaziva zainteresovanost izučavanja istorije sopstvenog naroda, jer tu
nema ni najmanje logične niti koja se
provlači kroz vreme, kako bi se razvijala sposobnost shvatanja uzročno-posledičnih
odnosa u društvu, već se sve svelo na brojke, datume, godine...koje se možda i
mogu nabubati, ali koje neće biti od naročite koristi, jer će biti zaboravljene
veoma brzo. Udžbenik biologije je prepun latinskih izreka i neshvatljivih
rečenica...primera je previše, a opšti je zaključak da se u našim udžbenicima uvek ono bitno izgubi u masi nevažnih detalja
koje nam skoro nikada neće biti potrebne u životu. Zato, pojam OBRAZOVNJE, u
budućnosti nikada više ne bi smeo da se koristi bez njegovog punog značenja, a to
je OBRAZOVANJE I NJEGOVA PRIMENA.
Ono što je danas nastavnicima otežavajuća okolnost je i ta,
što i pored tako monotonih nastavnih
sadržaja, moraju naći metode da privuku pažnju učenika, koji su opasno svesni
činjenice da su izloženi zatrpavanju
sadržajima koja nemaju smislenost, i za koje ne vide poentu da se uče. Za to je
potrebna veština, ljubav, znanje, volja, mada nekad ni to nije dovoljno.
U Finskoj nema te preobimnosti, njihovi udžbenici za 6.
razred ne izgledaju kao udžbenici za gimnazijalce, sve je pojednostavljeno i
profiltrirano, svedeno samo na usvajanje
funkcionalnih znanja, a opet, odlični su na međunarodnim takmičenjima i veoma
dobri studenti i kada studiraju u inostranstvu.
Ono što mi smeta i o čemu dosta razmišljam je i to da se
danas mladi mnogo forsiraju da rade više stvari istovremeno, a sve kako bi
stigli da usklade mnogobrojne obaveze i zahteve koje se pred njih
stavljaju. Često pod pritiskom onoga
”sutra pita istoriju, imam kontrolni iz fizike a imam i domaći iz hemije i
latinskog ”, imaju veoma stresne dane, o kojima niko ne vodi računa. Svako
brani svoj predmet i retko ko želi da pravi ustupke, kako bi učenicima nivo
stresnih situacija bio ravnomernije raspoređen. Kako bi se pak rasteretili
tog stresa, učenici onda kombinuju malo rada, malo izradu domaćeg, malo sms poruka,
malo bace pogled na Fejsbuk, pa opet malo rade, pa onda tvituju...i tako
naterani da rade više stvari istovremeno, bivaju uvučeni u takozvani
multitasking, koji, dokazano, usporava rad mozga...i ne samo to. Naime, ljudski
mozak je “projektovan” za trenutno koncentrisanje na jedan zadatak, pa
oni koji rade više stvari istovremeno, rade 30 % duže i
dvostruko više greše, a to onda izaziva dodatnu nervozu, zaboravnost,
pogubljenost i stres. Mislim da je najveći neuro mit onaj, gde su nas učili da
je bavljenje sa mnogo stvari istovremeno dobro za razvijanje IQ.
Razvijanje informacionih tehnologija donelo je mnogo dobra čovečanstvu,
ali i mnogo negativnih stvari. Naravno, tu je uvek najbolje iskoristiti samo
ono dobro, pa i kada je u pitanju njihova primena u obrazovnom sistemu. S tim u vezi, u Srbiji bi bilo dobro da se
poradi na temu instrukcionog dizajna, kako bi se na najbolji način upotrebile
informacione tehnologije u obrazovanju, ali ne na način kako do cilja doći
brže i lakše, već smislenije. Od svega toga, jedino sam videla da je pokrenuto
pitanje: Kako koristiti Fejsbuk u nastavi? Moj odgovor je: “Ne, hvala.”
Zaista bih volela da vidim neke smislenije korake za pomoć
mladim naraštajima i više ozbiljnijih i promišljenih poteza, jer to i oni, i
društvo u celini zaslužuju, pa bih u tom smislu volela da se i u Srbiji dese
neke konceptualne promene korikuluma a ne samo kozmetičke, kao i uvek do sada.
10 Komentari / Kommentit:
Fenomenalan tekst, kao i uvek. Mozda ovo treba proslediti minstarstvu prosvete. Mada nisam sigurna koliko bi njih ovo osvestilo. Nazalost! :(
Hvala Tarja na informaciji o novom sistemu školstva u Finskoj.Mislim da naši sadašnji a i budući đaci mogu samo da sanjaju i ovaj sadašnji finski sistem a kamoli ovaj u najavi.Naravno,nije krivica do nastavnika već odgovornih ljudi u ministarstvu prosvete koji,verujem,nisu ni pogledali šta sadrže udžbenici naših školaraca.Decu zatrpavaju nepotrebnim činjenicama a ne razgovaraju sa njima,ne daju im mogućnost da sami steknu svoje mišljenje jer će u životu morati da misle svojom glavom.Žalosno !
Svaka čast na tekstu! Ovo kod nas je sranje. Imamo školu od 1000 djece gdje ti djete mora ići jedan tjedan u jutro, jedan tjedan popodne u školu jer će prije izgraditi sportsku dvoranu a ne školu... automatski roditelj od posla se ne može posvetiti djetetu kako treba i puštaš djete profesorima koji imaju male plaće i koji ti da 5 jer mu se ne da raditi i jer na kraju ni on sam ne zna koju grešku čini, ili zna jer šta njega briga ako ga nitko ne sluša, on je tu da ti izdiktira a roditelj nek si sam odgaja svoje djete.....
Teško je ovdje u Hrvatskoj čitati ovako bajkovit i istinit tekst, i kada znaš da to postoji pogotovo kad imaš svoju djecu...
Ja kažem ako se do 14 godine djete ne vidi u jednoj struci, smjeru, takvome treba pomoći i dokučiti što on voli i kako dalje. Mislim da puno više djece u finskoj sa 14 god. zna što bi dalje studiralo ili radilo, jer se posvećujete svakom od malih nogu i mislim da je tu ključ vašeg uspjeha....
Aj živila...
Hvala Jelena :) Da, naravno, poslacu im ovaj link i koliko vec sutra ocekujem poziv ministra Verbica da me postavi za svog savetnika :))
Hvala Rajko....pa sta da vam kazem. Mozda je ovakav haotican sistem obrazovanja u cilju drzave Srbije. Uvek se lakse vlada masom koja ne ume da razmislja...ali se stalno pitam gde ce im dusa zaboga? Pa kako im nije zao ovih mladih, koji niti su imali bezbrizno detinjstvo niti vide neku buducnost u ovoj zemlji...? Drzava koja ne ulaze u obrazovanje, jednostavno zemlju ostavlja bez nade u bolju buducnost. Nazalost, takva je Srbja.Ovde onaj ko ima vlast "vaspitava" decu.
Anonymous...potpuno ste u pravu. Naravno da mnoga deca sa 14 godina nemaju jasnu predstavu o tome sta bi moglo da bude njihova buduca profesija. Tacno je da finska dece to mnogo ranije shvataju, iz tri razloga...prvo, jer imaju mnogo izbornih predmeta u toku osnovnog skolovanja, koje oni shodno afinitetu odabiraju, pa do kraja osnovne skole vec imaju realniju sliku toga sta bi voleli da upisu, drugo, u Finskoj se nastavnik bavi detetom, a ne planom i programom, prica se o svemu na casu, diskutuje i nastavnik vec uvidja ko ima afinitete prema kom predmetu, usmerava ga i bodri...i trece, ovde deca u osmom razredu ne znaju koja su to neka nova radna mesta...Key Account Manager, PHP deceloper, Monitoring and Evaluation Officer, Area Sales Engineers, Senior Core and Enterprise Transport Network Specialist...a i kako da znaju kada se o tome i ne prica, ali se zato ovde uci o proizvodnji bakra u Cileu, obradivim povrsinama u Venecueli, o tome da heteronomna segmentacija tela odlikuje zglavkare,..Na zalost, gradivo je besmisleno opširno i mladi od toga nemaju nikakve koriste, jer nikada ne nauče suštinu. Sta da vam kazem, svi su ocajni, i nastavnici, i roditelji i deca....a to je najbolji pokzatelj da je ovde nesto trulo i da se mora menjati iz korena.
Pozdrav Tarja. Student sam Uciteljskog fakulteta i mogu vam reci da se vasi tekstovi prepricavaju medju nama studentima. Odlicni su i poucni i uvek s nestrpljenjem cekamo nove. Srdacan pozdrav od studenta Nebojse M.
Kakva cast dragi buduci kolega! :) Drago mi je zaista, i divno je sto ste odabrali ovaj poziv, bez obzira na sve nedace koje ga prate. Videcete koliko rad sa decom oplemenjuje, ako zaista volite decu i svoj poziv. Svako dobro.
Imam samo ovo da dodam: Da je ovakva nastava i kod nas, deca bi manje bezala iz skola.
Pa, mislim da ste delimicno u pravu, jer i u Finskoj deca nekada pobegnu sa nastave, ali naravno, drasticno manje nego recimo u Srbiji. Mozda je tome doprineo i sistem koji deluje tako sto, kada nastavnik na casu ukuca u kompjuter da ucenik nije na casu, roditelj automatski dobija poruku, preko sms-a ili imejla.
Imam utisak da u Srbiji mnogi roditelji ni ne znaju koliko im dete ima izostanaka, jer su deca veoma mastovita i dovitljiva pa cesto i sama nabave opravdanje, pa roditelji nemaju ni pojma da im deca nisu na nastavi. Ipak, deca najvise beze sa nastaave iz dva razloga...ili iz straha od lose ocene, ili od dosade. Zato mi se i mnogo vise dopada finski lezerniji a opet, efikasniji vid nastave.
...a tko bi bježo sa nastave u finskoj u 12 mjesecu? Pobjegneš i nađu te zaleđenog na pola puta do kafića... možda bježe ali ja nebi napolje sigurno... u školi će te neko vidjet... možda se po wc-ima skrivaju....
...eto malo komedije.... aj...
Imate krivu sliku o Fincima...kada je veliki odmor, nema sanse da nisu svi napolju, pa makar da je napolju vejavica i -30. Za razliku od toga, dok sam radila u Srbiji, decu nisu pustali na veliki odmor napolje, pa makar samo i rominjala kisica.Jednostavno, deca su otpornija na sve sto se vise celice, to je pravilo...oni koji me poznaju, znaju da ja najvise volim setnje po debelom minusu...napolju svezina a ti se zagrejes hodajuci, a prizor nestvarno lep i bajkovit...milina jedna!....ali hvala za salu naravno :)
Post a Comment