Ɖaci u Finskoj, svoje nastavnike doživljavaju kao prijatelje. Poštuju ih, cene, veoma su bliski sa njima, oslovljavaju ih
po imenu, poveravaju im svoje tajne, zajedno uče, rade, razmenjuju
mišljenja. Ne persiraju im, izuzev direktoru
škole i dosta starijim nastavnicima, i to je opšteprihvaćena norma ponašanja. Ono što je najbitnije je to, da proces
obrazovanja u Finskoj nije proces koji
razdvaja, to nije “mi” i “oni” sistem,
to je proces koji spaja učenike i nastavnike u svom cilju, u pripremi za
život. Takođe i vaspitanje, kao sastavni deo vaspitno-obrazovnog procesa, u
Finskoj se doživljava tek kao susret ljudskih bića, odraslih i onih koji
odrastaju, i u tom smislu, prepun je uvažavanja i razumevanja .
Fiksni
rasporedi,
višesatno sedenje u učionici, prezentacijsko – recitacijski sistem
nastavnog procesa, testovi, kontrolni, propitivanje po kazni, strah od
ocene…nisu situacije koje se sreću u finskim školama. Aktivna uloga
učenika je na prvom mestu. Naravno, nije mi cilj da idealizujem finski
sistem obrazovanja,
iako se pokazao kao jedan od najboljih na svetu, niti finski model može
rešiti
probleme u ostalim državama, već želim
da ponudim mogućnost da iz njenog primera nešto naučimo, i, na osnovu
naših mogućnosti, stanja i realnosti, nešto i
primenimo.
Finska
je
postala globalno popularna zbog jednog od najboljih sistema obrazovanja u
svetu i najboljeg u Evropi, ali Finski nastavnici, nisu sretni i veoma
im je nelagodno
zbog ovolike pažnje, posebno zato što te uspehe svet poistovećuje sa
uspesima
finskih đaka na PISA testovima, a Finci ne vole međunarodna poređenja,
već su
više okrenuti onoj ”U se, i u svoje kljuse”. Ono čime se finski nastavnici ponose je činjenica da Finci, poreski
obveznici, veruju finskom školskom sistemu i zato što ti isti obveznici misle da je njihov javno finansirani obrazovni
sistem najznačajniji finski uspeh od osamostaljenja 1917. godine. Finci te
uspehe cene više nego visok rang u tabelama globalnog obrazovanja. Oni jednostvno nisu opterećeni ličnim uspehom,
rezultatima, slavom...fokusirani su jedino na to, kako od učenika izvući
njegov maximum.
U Finskoj
je sve podređeno učeniku i njegovoj aktivnoj ulozi u vaspitno – obrazovnom
procesu. Svi nastavnici u Finskoj, od
1978. godine imaju zvanje magistra, a program njihovih studija se zasniva na
sklopu teorijskih znanja, prakse i obaveznog istraživačkog rada. Kvalitetnom i
efikasnom finskom obrazovnom sistemu posebno doprinosi ta snažna istraživačka praksa,
kojoj se poklanja posebna pažnja, jer je istraživačka orijentacija usmerena na
testiranje i proširivanje znanja kroz razumevanje i kritičko preispitivanje
prakse, putem prikupljanja i analize bogate empirijske evidencije.
Reforme
obrazovanja u Finskoj traju odavno, ali
uvek uz fina podešavanja u sistemu, bez velikih stresnih promena. Veliki
broj mladih ljudi se odlučuje za nastavničke studije, ali samo oni najbolji uspeju da upišu i završe
studije i dobiju ovaj "posao iz snova". Podobnost za bavljenje ovim poslom se
višestruko ispituje. Studenti
koji uče za ovaj humani poziv, od svojih predavača, starijih kolega dobijaju
pored svega i adekvatne savete, preporuke, iskustva i uče jedni od drugih. U
ovoj profesiji nema sebičnosti, svi uče jedni od drugih, jer je izolacija i
sebično čuvanje znanja, neprijatelj svakog napretka.. Budući nastavnici, tokom
svojih studija redovno pohađaju razne
seminare, konferencije, kao i programe
profesionalnog razvoja. Obaveza je svih, koji rade u obrazovaanju da se
kontinuirano profesionalno usavršavaju, a iz budžeta države se svake godine
izdvajaju velika sredstva u te svrhe.
Nastavnici u Finskoj su savetnici i
vodiči kroz učenje, a nikako predavači i roboti za pružanje informacija i
definicija .Njihova primarna uloga u osnovnoj školi je da razvije kod dece
radoznalost i želju za znanjem. Fokus nastave u finskim školama je sticanje
znanja, a ne ocenjivanje. Kako su ljudi, po prirodi stvari stvoreni za
doživotno učenje, osnovna uloga nastavnika, počev od najnižih razreda, je da
podstakne učenika da mu se rodi radost učenja i želja za znanjem. Zbog toga, škole
u zemljama, gde je akcenat na ocenama, testovima, kontrolnim zadacima, ispunjavanju
normi, slepom držanju planova i programa… izazivaju stres, strah, stvaraju
odsustvo želje za znanjem i loš odnos prema školi i nastavnicima.
Finski
nastavnici
tokom časova mnogo razgovaraju sa učenicima, diskutuju, navode
učenike da aktivno učestvuju, da razmišljaju, donose zaključke. Sve je
podređeno tome da se svakom učeniku
obezbeđena individualna pažnja, a da bi se to i postiglo, škole imaju
mala
odeljenja, koja variraju od 14 do 18 učenika, najviše do 20. Nastavnicima u toku
nastave u razredu, pomažu i student na praksi ili prosvetni asistent, a
po
potrebi i specijalni nastavnici za decu sa posebnim potrebama. Škole
upotrebljavaju i digitalni administracijski sistem, pa tako na sajtu
škole stoji raspored časova, spisak
učenika po odeljenjima, zatim, ko je toga dana prisutan/odsutan, za
starije razrede raspored testova,
rezultati/ocene i kratak povratni utisak od nastavnika. Na taj sajt,
osim učenika i
roditelji imaju pristup. U školama je dozvoljena upotreba mobilnih
telefona. Atmosfera u školi
je opuštena ali sa disciplinom. Učenici i nastavnici često zajedno jedu i
razgovaraju na istom nivou.
Svojevremeno
je otac finske osnovne škole, Uno Cygnaeus ( 1810- 1888), govorio da su
u školama uvek najbolja ona odeljenja gde učenici pričaju više od nastavnika,
sa čime se u potpunosti slažem. Sećam se da je u školi u Srbiji bio čest slučaj
da, recimo učitelji III1, III2, III3 i III4, za vreme odmora komentarišu i
razmenjuju informacije o tome šta će raditi na narednom času, pa se ispostavi
da će svi raditi isto, jer je takav red po planu i programu. U Finskoj toga
nema, nikada. Prvo, zato jer se prvenstveno prati napredak dece, pa se onda
prati plan i program, i drugo, zato što u Finskoj, ni jedan razred, ni jedna
učionica, ni jedan čas, ne liči na neki drugi, jer svako ima svoje metode, svoj
način, i svoj odabir rada i nastavne jedinice. Učitelji i svi ostali, imaju
potpunu autonomiju u svemu. Prosvetna inspekcija pri Ministarstvu obrazovanja,
ukinuta je 1991. godine
U Finskoj, nastavnici ne drže klasična predavanja
svojim đacima, ne daju testove i ne propituju za ocenu, ne daju domaće zadatke
sve do sedmog razreda, a i posle sedmog domaći zadaci smeju da oduzmu od slobodnog vremena đaka najviše
1 sat, ne stresiraju učenike, nemaju fiksni
raspored časova, ne donose svoje
probleme i frustracije u školu, ne
teraju decu da sede više sati u klupama. Školski dan u nižim razredima
traje oko 4 sata sa pauzama od 15 minuta
između časova, koje uvek i obavezno provode napolju. Posle ove pauze,
koncentracija je bolja i mozak je “osvežen”. U Finskoj, rekla bih,
obrazovanje ne ide u širinu, već u dubinu i u
tome je upravo ta veličina ovog sistema. Nikome u
Finskoj nije imperativ dugo sedenje u školi, umor i psiho-fizičko
iscrpljivanje. Svi se slažu da velika količina slobodnog vremena i igre
posle
škole, u mlađem uzrastu, doprinosi razvoju kreativnosti i stvaranju
analitičkog
mišljenja kod dece. Ako se deca ne igraju, ne mogu ni da uče. Na Malti, u
Holandiji, Engleskoj i Škotskoj, osnovna škola počinje sa 5 godina, a
Finci o
takvoj vrsti uzurpiranja bezbrižnog detinjstva imaju veoma lose
mišljenje. U
Americi školski dan u mlađem uzrastu traje duplo duže nego u Finskoj, a
đaci
ipak pokazuju mnogo niže rezultate od finske dece. Zašto? Finci na to
imaju
odgovor…”Manje je više!”. Takođe, u Americi se škole koriste i kao
dnevni
boravak, jer roditelji ne vole da im deca budu sama kod kuće, pa deca
često
borave u školama od 7 – 17 h. Finci, naprotiv vole da osamostaljuju
svoju decu, i u Finskoj je pravilo da deca posle 7 godina imaju punu
zrelost da budu sama
kod kuće. Naravno, i u Finskoj postoje boravci, ali ih retko ko koristi.
Deca u
Finskoj posle dolaska kući, ako su sama, mogu da odu u jedan od bezbroj
klubova, gde se igraju, druže…postoje i razni sportski klubovi,
muzički…itd, a
koji su svi podržani od strane finske vlade, pa su veoma jeftini za
roditelje.
Školska godina u Srbiji počinje u
septembru, a u Finskoj polovinom avgusta, u Srbiji do sredine juna, u Finskoj
do početka juna. Pored ovog raspusta, u Finskoj ima još nenastavnih dana…dve
nedelje ( Božić i Nova godina) i nekoliko
dana za Uskrs.
27. septembar 2014. – radna subota
Jesenji raspust : 20 oktobar – 26. oktobar
2014.
Prvo polugodište se završava 20. decembra
2014.
Prvo polugodište ima 92 radna dana.
Zimski raspust 20.decembra 2014. do
3. januara 2015.
Praznik za Uskrs je od 3. aprila 2015. do
6. aprila 2015.
Školska 2014/2015 godina u finskim
osnovnim školama, završava se 31. maja 2015.
Drugo polugodište ima 98 radnih dana
Ukupno 190 radnih dana.
Zakonodavstvo u Finskoj definiše i nedeljni broj časova u zavisnosti od uzrasta.
1 i 2. razred - 20 č. nedeljno
3. i 4. razred - 23 č. nedeljno
5. i 6. razred - 24 č. nedeljno
7. 8. i 9. razred - 30 č. nedeljno
Finski
nastavnici smatraju da je aktivan rad u školi sasvim dovoljan i da domaći
zadaci samo uzurpiraju slobodno vreme učenika, otimajući im dragoceno vreme od
detinjstva. Ɖaci u Finskoj su nasmejani, ne moraju da se boje kompetitivnosti ili neuspeha, koje u mnogim
zemljama podstiču standardizovani i ostali testovi, rado idu u školu, imaju najmanje časova od svih
ostaih u Evropi, a opet, deca iz Finske pokazuju izuzetno dobre rezultate na
svetskim testiranjima. Klasični testovi, pismeni i kontrolni zadaci se u Finskoj doživljavaju kao puka statistika koja
ne doprinosi razvoju učenika. Ocenjivanja nema do srednje škole, a i tada to
nisu samo brojčane ocene. Finski nastavnici ne dele decu na dobre i lose đake,
već na one kojima je potrebna veća, ili manja stručna pomoć. Škole pune
radosti i nastavnici puni ljubavi, to je recept za uspeh. Svrha školovanja u
Finskoj, fokusirana je na holistički razvoj ličnosti, uključujući znanja,
veštine, vrednosti, kreativnost i interpersonalne karakteristike. Znanje je
ispred ocena a dostignuće učenika definisano u odnosu prema sopstvenom rastu i
razvoju, a ne u odnosu na univerzalne standarde. Poseban značaj se zato daje
učenju kritičkog razmišljanja i argumentovanja.
Iz iskustva
znam sa koliko ljubavi nastavnici u finskim školama dolaze na posao, kao i sa
koliko ljubavi deca dolaze u školu. Zlobnici će uvek naći izgovor, kako oni imaju veće plate od onih u Srbiji,
Hrvatskoj, Balkanu….NE, nije to u pitanju, u Finskoj se strogo bira ko će
studirati nastavničke studije, to je uvek samo oko 5 dp 10 % od svih prijavljenih
svake godine. Osim što moraju imati izvanredno znanje, moraju imati i perfektne
psiho – fizičke sklonosti za rad sa decom. Stav Finaca je da kvalitetan
nastavniči kadar čini tri četvrtine uspeha.
Kada su svojevremeno pravljena neka
istraživanja, primećeno je, da su deca koja su imala kvalitetnog nastavnika
usvajali znanje pet puta brže od dece
koja nisu imale baš spretnog i kvalitetnog nastavnika. Zato akcenat obrazovanja
u Finskoj i leži u najkvalitetnijem odabiru i obrazovanju budućih nastavnika. Nastavnici
imaju autonomiju u radu, zahvaljujući svojim izrazitim pedagoškim,
profesionalnim i etičkim kompetencijama.
U
Finskoj, osnovna škola,koja je
obavezna traje 9 godina (6+3) . Poslednja tri razreda osnovne škole se
zovu i niža srednja škola. Viša srednja škola, kao ona koja je u Srbiji
posle završene
osnovne škole, nije obavezna i može trajati od 2 do 4 godine, što opet
zavisi od
individualnih mogućnosti i efikasnosti svakog učenika ponaosob. Predviđeno
gradivo učenici mogu ostvariti različitom brzinom i efikasnošću, što ukazuje na
funkcionalnu primenu principa individualnosti i poštovanja posebnih potreba i
kapaciteta svakog učenika.
Učitelji rade od prvog do šestog razreda, a
predmetni nastavnici od šestog, pa nadalje. Ponavljanje razreda u
Finskoj skoro i ne postoji, a razlika između najslabijih i najboljih
učenika je najmanja na svetu. Zatim, svi učenici imaju nedeljno jedan školski čas
sa kvalifikovanim profesionalnim savetnicima u višim razredima osnovne škole.
Učenici takođe borave dve nedelje na radnom mestu kako bi učili o svetu rada i
testirali vlastita mišljenja o raznim zanimanjima. Cilj profesionalnog
usmeravanja je redukovanje pogrešnih odluka uz ponudu individualizovanih
informacija i pomoći pre nego što ova mlada bića donesu odluku za dalje
obrazovanje.
Obrazovanje
nastavnika
u Finskoj se vrši na 13 univerziteta. (Helsinki, Rovaniemi, Oulu,
Kajaani, Joensuu, Turku, Tampere,
Vaasa, Rauma, Savonlinna, Hämeenlinna, Viikki i Jyväskylä). Ovo
obrazovaanje
nastavnika na univerzitetima je reformisano kao deo Bolonjskog procesa u
periodu od 2003. do 2006. godine. Evo kako
izgleda jedan razvojni put budućeg nastavnika…nakon završene, ili tokom
srednje škole,
obično, svi budući studenti provode godinu dana u učionici kod nekog
nastavnika,
kao pomoćici, upijajući znanja i veštine buduće profesije. U međuvremenu
čitaju
obimnu knjigu o obrazovanju, namenjenu budućim
nastavnicima. Nakon toga apliciraju na izabrani univerzitet za
školovanje nastavnika, rade dvosatni test
sa pitanjima iz pročitanje knjige o obrazovanju. Studenti koji prođu
test, selektuju se dalje…sledi intervju sa dva profesora gde razgovaraju
o
motivaciji za rad sa decom, ispituju studenta stavljajući mu razne
izmišljene
situacije u učionici, da bi videli kako bi on reagovao u datim
situacijama…Nakon mesec dana, dobijaju pismo u kome
ih obaveštavaju da li su primljeni ili ne. To je, skoro uvek ukupno 5 do
10 %
svih prijavljenih studenata. Iako na ove univerzitete uvek konkurisu
najbolji
učenici, Finci prave stroge selekcije primajući samo one, za koje
stručna lica
procene da imaju talenat za rad sa decom, kao i određene psiho–fizičke
sklonosti. U Srbiji se svake godine primi 2/3 od mnogobrojnih
prijavljenih,
polaže se test iz srpskog jezika i književnosti i test opšte kulture.
Preveliki broj
studenata koji završi studije, ne može da prati realno stanje stvari u
zemlji, pa većina
nikada ne dobije stalan posao. Neću ni da pričam kako pojedinci posle
dobijaju
posao…ili preko veze ili preko političke podobnosti ili putem kasha. Sve
manje i manje njih, regularno, preko konkursa. Tada, kao
po pravilu, sledi ono da, posao ne dobijaju najbolji i oni koji zaista
znaju
svoj posao, već oni koji se bolje snađu. Onda ta ista Srbija pravi
reforme
školstva tako što recimo uvede da se fizička geografija ne uči samo u
petom,
već i u šestom razredu, ili tako što iz matematike izbaci lekcije o
relacijama
sličnosti ili recimo lekcije o izračunavanju površina proizvoljnih
četvorouglova , ne shvatajući da su upravo nastavnici i njihov
kvaalitet,
ključni akteri promena u obrazovnom procesu i da u njih treba ulagati, a
ne baviti se izbacivanjem lekcija. Nije
nikakva korist ni u reformama, ako su nastavnici nekopetentni,
neinformisani, ako
nisu uključeni u proces osmišljavanja novina koje treba da usvoje i
primene u
svom radu, ako nisu motivisani i ako nisu sistemski podržani da
razvijaju
veštine, stavove i znanja . Na žalost, većina nastavnika svoju ulogu u
procesu
obrazovanja svodi samo na zidove svoje učionice. Da se ja pitam, uvela
bih
timove vodećih stručnjaka u raznim oblastima, koji bi svake godine
proveravali rad nastavnika, koje kompetencije im nedostaju da bi se
nosili sa
promenama, i koji vid podrške im je potreban da bi ih razvili.
Nastavnici u
Finskoj stavljaju dobrobit i sreću svojih učenika pre školskog postignuća. U tu
svrhu, u svakoj školi u ovoj zemlji postoje takozvani timovi za dobrobit
učenika, koji čine razni stručjaci…direktor škole, defektolog, psiholog,
školski lekar, socijalni radnik… a koji se bavi
pitanjima vezanim za ponašanje, zdravlje i napredak dece. Glavni cilj tima jeste da spreči probleme koji
bi mogli ugroziti dobrobit učenika. Osnovnoškolski nastavnici stavljaju
dobrobit i sreću svojih učenika pre školskog postignuća.
Zapitam se
tako nekada, u koliko škola u Srbiji i
okruženju đaci učestvuju u organizaciji rada škola? Da li znaju koja su njihova prava i obaveze?
Da li smeju, bez straha od posledica javno reći šta misle? Da li znaju kome se
mogu žaliti na rad nastavnika ili dati bilo kakve primedbe ? Ako i znaju, da li
to čine, bez straha? Da li smeju sami organizovati neku akciju bez potpore
nastavnika? Da li dolaze u školu bez
stresa i straha od loših ocena?...pitanja je mnogo, a potvrdnih odgovora
malo…što, bez sumnje govori da nešto tu ne valja. Na žalost, reforme obrazovanja u Srbiji, koje
su se pojavile posle 2000. godine su samo zarad političkog približavanja
Evropskoj uniji i procesima koje se u njoj dešavaju, a izgleda, najmanje zbog
dece i dobrobiti za društvo.
Sve to što
ne valja, mora se promeniti, zarad opšteg dobra. Zaista mislim da se u Srbiji
više priča o tome kako nešto ne valja u obrazovanju, nego što se problemi
rešavaju. Svaka nova vlast uvodi neke novine, preko noći, bez mnogo
istraživanja i valjanih procena, bez pametnog delovanja i sa radikalnim zahvatima. Nikako da nauče da
do uspeha treba ići stepenicama, a ne liftom. Korak po korak…