Svi se sećate poznate pesme
Road to Hell, koju izvodi poznati pevač Chris Rea...e pa, ovom
nesvakidašnjem avionskom letu više bi odgovarala pesma Flight to Hell, a evo i
zašto. Naime 13. septembra 2013. godine, znači na petak 13., u 12.40 od Kopenhagena je
za Helsinki leteo avion finske aviokompanije Finnair, na letu 666. Kada znate
da je troslovna oznaka za vazdušnu luku
u Helsinkiju - HEL, putnicima je bio neobično što za HEL lete na petak 13.
letom 666, ali putnici se nisu predali praznoverju a pilot Juha-Pekka Keidasto i ostali piloti
su se dugo zafrkavali na ovu temu. Za one neupućene, ako ih ima, broj 13 je u
mnogim zemljama simbol za nesrećan broj a petak 13. simbol za nesrećan dan, jer
navodno postoji 12 meseci, 12 sati, 12 apostola...pa broj 13 donosi haos i nesreću. Broj 666 ima negativne biblijske
konotacije i povezanost s Antihristom, a hell na engleskom jeziku znači pakao.
Juha-Pekka Keidasto |
Da li znate da je u Hrvatskoj sve više u modi davanje
finskih imena deci. Naročito su popularna muška imena Jari i Matti kao i žensko
ime Roosa. Hrvatske regije koje
prednjače u krštenju dece finskim imenima su Kordun, zapadna Slavonija i
srednja Dalmacija. Kad smo već kod Hrvatske, recimo i to da je Hrvatska treća
zemlja na svetu (posle Finske i Španije) koja je uvela pravo na brzi internet
kao zakonsko pravo.
Svi znamo za običaj da u mnogim zemljama Ex Yu, posle venčanja gosti piju i zatim se voze u koloni okićenih
automobila...u Finskoj bi svi koji voze
posle ispijanja i malo alkohola, bukvlno bili uhapšeni. U zemljama Ex Yu
većina vozača standardno vozi 30-40 km/h iznad ograničene brzine, a u Finskoj
se oduzima vozačka dozvola na šest meseci ako se brzina prekorači i za 20 km/h.
Da li ste znali da je basista finske popularne grupe
H.I.M. Mikko "Migé" Paananen,
koji je u ovoj grupi bukvalno od njenog osnivanja, oženjen Hrvaticom Vedranom
već punu deceniju.
Da li znate gde se uči drift vožnja (proklizavanje) po snegu
i ledu? Pa naravno u Finskoj. Naime, u Finskoj postoji specijalizovana škola
vožnje u finskim, pardon, zimskim uslovima. Levi Rally Center iz finskog grada
Levija, naučiće vas kako se vozi 100 na sat po snegu i ledu. Zvuči neverovatno?
Uz ovu ekipu i nije. Geijalna ekipa koja spremno čeka sve kandidate za snežno-ledenu
stazu pravi je kolaž, finskih reli asova. Ako vam ova imena i ne zvuče sasvim
poznato, znajte da je Jani Ylipahkala kralj FIA Snowcupa, dok su Ailu Magga i
Jani Seppala harali N reli grupom a Vertti
Hannula super iskusni reli suvozač. Ako vas oni ne nauče kako se driftuje po
smrznutoj stazi, onda sigurno i niste baš talentovani za reli vožnju
Jani Ylipahkala |
Da li ste znali da se finska sauna ne razlikuje od ostalih samo po temperaturi i
po vlažnosti vazduha (finska sauna je suva sauna, jer vruć vazduh cirkuliše
bez vlažne pare), već i po vrsti drveta
od koga je prave. Finci smatraju da je drvo hemlock najkvalitetnije jer je to
veoma otporno drvo sa polarnog područja bez ikakvih čvorova i sa veoma malo
smole, masivno i stabilnog reagovanja na temperature. Naime, drvo u sauni je
stalno izloženo vlazi i ekstremnim temperaturama, pa se za izradu sauna može
koristiti isključivo drvo iz severnih krajeva. U tu svrhu se pored najboljeg
hemlocka, koristi i drvo belog bora i finske omorike. U finskoj sauni postoji
peć ili ložište najčešće od pune cigle, kamena ili čelika. Finci ovu peć zovu
Kiuas Ono što morate poneti kada ulazte u finsku saunu su jednokratni ili
višekratni podmetači za sedenje (pefletti), jer se smatra nehigijenskim i
nepristojnim da neko nema svoj pefletti podmetač...bio
on Saunatyyny - jastuk za saunu, Istuinalusta - podmetač..ili neki drugi.
Nekada su se u ovu svrhu koristile i tanke drvene ploče zvane pillunpäre.
Saunan kiulut - Posuda u kojoj stoji voda da bi se njom
polivalo užareno kamenje
Saunan kauhat - Kutlača za saune, kojim se uziva voda iz
posude
Saunan lämpö- ja kosteusmittarit - Merač toplote i vlažnosti
vazduha u sauni
Saunan kellot - Sat za saunu
Istuinalusta - Podmetač za sedenje u sauni ( najbolji je
drveni)
Saunan kivet - Kamenje za saunu koje se poliva vodom da bi se stvarala
toplota.