Preuzeto sa ovog linka |
Čitam danas neke vesti na internetu i ono što mi je odmah
privuklo pažnju je vest o štrajku
upozorenja u mnogim osnovnim i srednjim školama u Srbiji. Na žalost, ta vest je
nešto već viđeno, a kako stvari stoje, i nešto što će se u ovoj zemlji viđati
još dugo, dugo.
Kao razlog ovog štrajka upozorenja, navodi se sledeće: „Članovi
četiri reprezentativna sindikata obrazovanja organizovali su štrajk upozorenja
jer prosvetni radnici još nisu dobili jednokratnu pomoć od države u visini do
jedne prosečne plate koja im je obećana u sporazumu iz aprila. Sindikati traže i donošenje zakona o platama
zaposlenih u javnim službama, kojim bi bio poboljšan materijalni položaj
zaposlenih u obrazovanju. “
Kratko i jasno...ali, ono što je za mene poražavajuće, a u vezi
sa ovom vešću je činjenica kako na nju gledaju i kako je doživljavaju građani
ove zemlje. Čitajući komentare ispod vesti o ovom štrajku upozorenja prosvetnih
radnika, skoro da nisam videla komentar koji brani stav prosvetnih radnika,
naprotiv. Građani su obično u komentarisanju ove vrste: „Od kad znam za sebe
prosvetari samo štrajkuju, a uzimaju tolike novce od privatnih časova, kolega
reklamira kolegu u školi...“ ili „Ako
svi mogu da čekaju, mogu i oni. Neka se pozabave malo svojim radom , jer su
očigledno zaboravili šta im je posao.“ Još neki komentari su: „Koja
pomoc,ljudi pa oni imaju 50000 din, platu,radno vreme 6
sati,raspuste,praznike,dajte nezaposlenima malo,ne razumem sta radi ova
vlast!!!!“, „Sindikati i Vlada su se dogovorili i to ce biti ispostovano. Zasto
prosvetari strajkuju? Koliko rade, i trude se oko nase dece, imaju plate i vise
nego sto treba.“¸ „ Njima treba pomoć, a fond časova što nije ispunjen da ne
pričam o deci kojoj ništa nije jasno jer nastavnici ,profesori i učitelji samo
pretrče gradivo da se zove da je urađeno“ itd.
Kao
što vidite, sve ovo pokazuje duboku jaz i nerazumevanje na relaciji
roditelji - prosvetni radnici, ali očigledno i na relaciji država -
prosvetni radnici. A ko je na gubitku? Deca, i ne samo ona. Gubitnici
smo svi mi, društvo uopšte. Kao društvo smo izgleda duboku u čabru, u
„veselim“ devedesetim ponovo. Devedesetih nas je zaglupljivao turbo
folk, danas razne ružičaste televizije klonirane u 5171273 ružičastih
klonova, razne kreature bez mozga, bez opšte kulture, dobrog ukusa, bez
znanja više od, preko im potrebnog „hej brate“ vokativa, koje ne silaze
sa naslovnih strana i sa TV ekrana. Razlika je samo u tome što nam
sada nepostojanje sankcija dozvoljava da nam mladi odlaze u mnogo većem
broju.
Žalosno, zaista žalosno, ali još žalosnije od svega toga je to što svi nabrojani „vokativi“ žive i uživaju, dok im država daje blagoslov, priželjkujući da nas i ubuduće
nagrađuje sa što više rijalitija, golotinje, vucaranja nebitnih likova i
likuša po naslovnim stranama, naslova u novinama sa pikanterijama iz „toliko bitne“
svakodnevnice tih istih spodoba, dok mi ne razumemo da nas sve to
duboko vodi u individualno i kolektivno rušenje svakog dostojanstva.
Neće se polupismeni direktori televizija odreći svojih kreatura čije
modele ponašanja plasiraju našoj omladini, sve dok mi sami ne okrenemo
leđa svemu tome. Ako hoćemo, možemo! Ne razumem zašto je toliko teško
reći NE prostakluku, nekulturi, zašto je teško odupreti se
zaglupljivanju, zašto nas decenijama zaglupljuju iste face, isti
političari, iste bezlične ljigave mase i na kraju, zašto dozvoljavamo da
nas tako zaglupljene lakše obrlate? Neće niko skinuti zle čini sa nas,
do nas samih! Dostojanstvo je danas zaista nešto što nam pokušavaju
uzeti, kad su nam već sve uzeli, ali to ne smemo dozvoliti, jer ako nam i
to uzmu, mi ćemo postati samo travka koja se leluja kako vetar
zanjiše.
Ne kažu uzalud da je čoveka
najlakše uništiti ako mu se oduzme dostojanstvo.
S tim u vezi, potpuno opravdavam ovaj štrajk upozorenja od
strane prosvetnih radnika, koji samo traže ono što im je obećano,
jer ako neko svojim primerom treba da pokaže da svako
ima pravo na poštovanje i etički odnos, onda su to prosvetni radnici,
koji će svojom vaspitno - obrazovnom ulogom i ličnim primerom preneti tu
bitnu lekciju budućim naraštajima.
Mnogo
sam pisala o obrazovnom sistemu u Finskoj, i on zaista i jeste jedan od
najboljih u Evropi i među najboljima na svetu, ali ne samo zato jer su
bogatije društvo.
U Finskoj je mnogo teže postati
prosvetni radnik i mnogo lakše nositi to zvanje, a sve ih razloga velikog ugleda i poštovanja u društvu. Zašto ga u
Srbiji nemaju i ko je za to kriv?
Krivi
su mnogi! Država Srbija izdvaja zaista malo novca za obrazovanje, a
očito je da ova zemlja obrazovanje još uvek tretira kao trošak, a ne kao
investiciju za stvaranje društva zasnovanog na znanju i permanentnom
učenju. Obrazovanje je izuzetno strateški važno za ekonomski i
društveni razvoj i zato bi, kao takvo, moralo da bude efikasno,
ranopravno, efektivno i dostupno svima. Dok god u Srbiji ima škola koje
još uvek imaju wc čučavac, dok neke imaju bazen u školi, o
ravnopravnosti možemo samo da sanjamo. U Finskoj svaka škola ima iste
uslove, bila ona u selu ili u gradu. Efikasnost je takođe pod znakom
pitanja kada mnogo, mnogo škola, od nastavnih sredstava ima samo krede,
koje jedva pišu po dotrajalim tablama. Efektivnost je nešto što je u
odeljenjima sa 30 i više učenika, misaona imenica. Kada su se prosvetni
radnici s pravom bunili i zahtevali manje učenika u odeljenjima, država
je izjavila da nema para. U Finskoj je lako raditi sa oko 15 učenika,
grupe su manje i lako se svima može posvetiti pažnja. Uz to, programi
nisu preobimni i opterećeni nepotrebnim definicijama. U Srbiji su
programi preobimni, udžbenici često neupotrebljivi koliko su loši (neki
još sada imaju greške koje se ponavljaju i u devetom izdanju), a
nastavnici zagušeni viškom papirologije, preobimnim programom sa
časovima koji su tek za obrade lekcija, bez dovoljno časova
sistematizacije i utvrđivanja. pa iz tog razloga prinuđeni da lete s
lekcije na lekciju. Imam utisak da se najbitnijim pitanjima u
obrazovanju i školama uopšte, bave ljudi koji u školi nisu.
Takođe,
kada vidimo šta je na naslovnim stranama, šta se prikazuje na
televiziji, kakve teme se provlače medijima, jasno je da u Srbiji
značaj obrazovanja nije prepoznat u društvu kao celini. O obrazovanju se
najčešće piše samo kada se spominju štrajkovi prosvetnih radnika ili
kada se spominje neko nasilje u školama, korupcije itd. Ne pamtim da sam
videla neke pametne tekstove o značaju obrazovanja, ali je zato
tekstova o likovima bez ikakvog morala puna kapa. Država Srbija nikako
da shvati da je viši stepen obrazovanja stanovništva usko povezan i sa
manjim troškovima koje država ima za druge sektore (zdravstvo, socijalna
zaštita, sudstvo itd), manje bolesti, socijalnih potreba, kriminala.
Prosvetni radnici u Srbiji jesu izgubili ugled u društvu, ali u velikoj meri zaslugom države, koja je
svojim (ne)delovanjem prema oblasti obrazovanja, svojim korupcijskim delovanjima dovela društvo
do propasti, moralne, duhovne i matrijalne i učinila da većina mladih na žalost
ne vidi zašto je dobro biti obrazovan, kada neobrazovaniji i sa manje morala
dobijaju više medijskog prostora, više pažnje i nemaju problem sa materijalnom
egzistencijom. Verujem da bi država Srbija, samo od oporezivanja šunda, u kome smo do guše, mogla da bude pravi
dobrotvor da se srede i opreme škole, da se napravi nacionalni program da se i
siromašnoj i deci iz marginalizovanih etničkih grupa obezbedi školovanje,
jer je javna tajna da je nastavljanje školovanja ( iz osnovnog u srednje ili iz
srednjeg u visoko obrazovanje) veoma
određeno socio-ekonomskim faktorima, zbog čega mnoga deca i danas u XXI veku
nemaju mogućnosti za adekvatno obrazovanje.
Volela bih da svi ljudi shvate koliko je bitna i uloga
prosvetnih radnika za celokupno društvo, kao naravno i svih drugih profesija, i
koliko je bitno ne govoriti jezikom mržnje o ljudima koji su vaspitavali, vaspitavaju i koji će vaspitavati našu decu,
koji su obrazovali, obrazuju i koji će obrazovati one koji će biti novi kreatori neke druge budućnosti. Ružno je, a i povlači
bezbroj negativnih posledica, kada roditelji javno pred decom omalovažavaju
prosvetne radnike, struku uopšte, rušeći im dostojanstvo koje su još jedino uspeli
da sačuvaju.
...i zato, ovo nije samo priča o plati, kako
mnogi zli jezici žele da predstave, ovo je priča o dostojanstvu, o borbi za dostojanstvo
struke koja zaista ima stratešku važnost u stvaranju višeg i kvalitetnijeg obrazovanja u
društvu, a koje bitno utiče na produktivnost, inovativnost, demokratičnost i
društvenu sjedinjenost. Kada bi država Srbija jednom stala u odbranu
obrazovanja i stavila isto na pijedestal prioriteta, rešena da napravi
fundamentalne promene u sistemu obrazovanja, dobila bi društvo koje ume i može
da koristi i komercijalizuje znanja, a ne izgubljeno i nezaposleno društvo, lišeno
moralnosti kroz sadržaje koje nam nude kao model ponašanja, ne shvatajuči da nam
upravo moralnost i obrazovanje daju onu lepotu i dostojanstvo našem životu.
Podrška borbi prosvetnih radnika za dostojanstvo struke je
podrška boljoj budućnosti svih nas...