Svet je mnogo veći
nego što
se sa prozora vidi, pa je državama
koje imaju škole
bez prozora, zaista potrebno da svoje vidike prošire van zidina svojih školskih
dvorišta.
Kako je ovo još jedan u nizu tekstova o obrazovanju, možda
baš
time i želim
da ukažem
na značaj i potrebu za stvaranjem škola
po meri deteta.
Škola u Finskoj |
Naravno da i van Finske postoje
obrazovni sistemi koji su dobri, naravno da i van Finske ima i divnih
prosvetnih radnika, ali nije poenta da “ima i divnih”, već da svi budu divni, kako se ne bi dešavalo
da školovanje
dece zavisi od sreće “kome će pripasti”, ko će
ga voditi kroz otkrivanje tajni spoznaje sveta oko sebe, kroz svet nauke,
umetnosti…kroz pripremu za život.
Škola u Finskoj |
Sećam se perioda kada su se budući
učitelji
u Srbiji pripremali za ovaj poziv na tadašnjim Pedagoškim akademijama. Bilo je onih
koji su pre akademije išli
u gimnazije ( u nekima je čak postojao i prosvetni smer pored prirodnog, društvenog i kulturološkog),
dok je bilo i onih koji su završavali stočarski
smer ili išli
u razne zanatske škole i kasnije veoma lako upisivali Pedagoške akademije, da bi posle dve godine
na akademiji, već bili “spremni” da oblikuju te male ljude. Kasnije ih je ,,stroga država“ terala da polažu stručni ispit koji je bio toliko smešan, a svodio se na sledeće...pola godine imaš vremena da spremiš jedan čas iz predmeta koji “izvučes”, (
koji bi, uzgred, za pola godine naučio i spremio i onaj koji nikad nije ni
prošao
ulicom gde se nalazi akademija), a posle sve to začniš sa napamet naučenim
ustavom…I eto, potpuno si spreman za rad sa decom…Katastrofa! Sramota je i reći,
ali tada je većina upisivala akademiju samo zato da bi bez mnogo truda
dobili neko zvanje i stručnost. Čast pojedincima, ali to se svakako sve
otkrije kada takav prosvetni radnik izvede par generacija, no, tada ume da bude
kasno i da mnoga deca stradaju ni kriva ni dužna.
Škola u Finskoj |
U prethodnim rečenicama
nisam želela
da ponižavam
zanatske ili poljoprivredne škole. Ni bez jednih, ni bez drugih ne bi ovaj svet
dobro funkcionisao. Prosveta je specifična struka i ono traži šire obrazovanje
kakvo se nalazi u gimnazijama, a ne uskro stručna, i tu spora nema.
Škola u Finskoj |
U Finskoj, biti prosvetni radnik je
zanimanje sa najvišim ugledom u društvu. Veoma je teško upisati ove studije jer
se svršeni srednjoškolci rangiraju prema 100 kriterijuma. Rade se čak i
psihološki testovi. Upravo zato, kao što na FDU primaju 10 kandidata od
prijavljenih 1000, takva je situacija u Finskoj sa studijama za buduće
prosvetne radnike. Jedva 10 posto prijavljenih uspe, a uz to, retko ko uspe iz
prve. Odabiraju se zaista samo najbolji, a država ih nagrađuje potpunim
poverenjem i kompletnom autonomijom, od izbora udžbenika do stila rada. Veruje
im jer su potpuno obučeni za to. Učitelj tako, mora da ima najmanje master
diplomu i 5 godina studija.
Škola u Finskoj |
Država tako daje poruku društvu da
njihova nacionalna ekonimija i društveni
razvoj, zavise upravo od kvaliteta ljudskih resursa, pa je u tom smislu upravo
ulaganje u ljudske resurse njen primarni
zadatak. Finska takođe smatra da škola
ne treba da bude više jedina obrazovna institucija, pa je ulaganje u ljudske
resurse daleko prevazišo samo reforme školstva. Uvek je aktuelno i obrazovanje
odraslih, samoobrazovanje i informativno učenje jer su to uslovi opstanka i razvoja
modernog društva. Znači, njihova poenta je u permanentnom učenju odnosno
društvu koje uči. Znanje je ipak najvažniji kapital jer je tada državi najlakše
da opstaje u stalno promenljivom društvu.
Škola u Finskoj |
Zato apelujem na prosvetne radnike da
ne obrazuju đake tako što će od njih stvarati repetitivne robote, već đake koji
će imati funkcionalno znanje. Danas često u školama nema razmišljanja, logike,
zaključivanja. Potrebno je decu naučiti
da razmišljaju, sarađuju i razvijaju socijalne veštine. Deca u Finskoj
slobodno, sa odnosom ,,na ti”, razgovaraju sa svojim učiteljima i nastavnicima, polemišu, sami
donose zaključke dok recimo u državama
koje imaju suvoparniji pristup, sve se svodi na to da, ako dete nešto ne
zna, plaši se da pita jer će dobiti
povratno pitanje…”a zašto nisi pazio?” Takođe nije retko da kada učitelj
postavi pitanje, niko nije slobodan da da odgovor, ako nije siguran da je
odgovor ispravan, jer se pogreške loše tumače, dok ih posle ti isti učitelji uče
frazama “ na greškama se uči”.
Škola u Finskoj |
Moguće da su mislii na one greške kao
na primer u onom udžbeniku Gramatolomija za 6. razred, gde se kaže da je “glupača osoba ženskog
pola”, ili onoj gde se u udžbeniku Svet oko nas, za 1. razred kaže da avgust
ima 29 dana, ili pak možda onoj rečenici iz udžbenika biologije gde se kaže da
su “ DNK merdevine, a hromozomi štipaljke’, ili recimo tamo gde piše da su “Hajduci
isti kao Robin Hud”...da ne spominjem da udžbenik kaže da je "matrijarhat ono kad se deca računaju
po majci"...ili da "Aziju zapljuskuju vode četiri okeana". da "Kada se
neko povuče u svet mašte, za njega se kaže da je postao autističan,
okrenut sebi i bez kontakta s realnošću'...da je "homoseksualnost
poremećen odnos hormona"...ovo je samo delić netačnih termina, nebuloznih rečenica i gluposti koje srećemo po srpskim udžbenicima...ima i mnogo gorih. Verovatno će se mnogi roditelji preneraziti kada im kažem da su deca u udžbeniku imali i linkove ka porno filmovima Lezbijska bolnica II deo i Devojka-devojka žestoko.
Škola u Finskoj |
Onda se pitamo, ako po pravilu udžbenici u pripremi prolaze kroz mnoge komisije i ministarstva do dolaska u štampu, a da ove i mnogo gore greške niko nije video, to samo ukazuje na to, da ih niko nije ni gledao. To se zove nebriga o deci.
Škola u Finskoj |
Ono što možemo "prepisati” od Finaca je recimo to da se deci ne
daje, ili da se retko daje domaći, jer deca kod kuće
treba da budu deca, da imaju vremena za sebe, za igru, svoja interesovanja, a da se
samo u školi
uči i radi. Ovako je deci kojoj se stalno daju domaći zadaci, samo nametnut zadatak da nešto urade kako ne bi dobili
minus, ili će
im pomagati roditelji i raditi umesto njih ako deca ne znaju da ih urade. Drugo, u Finskoj su nastavnicima
odrešene
ruke oko izvođenja plana i programa, pa oni sami
procenjuju koliko je časova potrebno za jednu oblast, koliko đaci
napreduju u usvajanju novog gradiva itd, a u većini zemalja nastavnici strogo
dobiju utvrđen
plan, kada se obrađuje nova lekcija i ne obazire se da li su to deca
savladala već
se skače
na sledeću lekciju po planu, ne obazirući se previše da li su to deca naučila.
Zaboga, bitan je plan a ne deca. Treće, u Finskoj nikada nećete
čuti
da se roditelji raspituju koja je škola
najbolja pa da tamo upišu dete, iz razloga što se u Finskoj ne prave liste naj škola,
ne pravi se takmičenja u pridobijanju učenika, jer ne funkcionišu
po principu konkurencije, već po principu uzajamne saradnje radi opšteg
dobra. Četvrto,
pre tri decenije Finska je donela zakon da obrazovnje mora svima da bude
dostupno, odnosno besplatno, za svaku školu se izdvajaju jednaka sredstva,
bilo da je škola
u seoskoj zabiti ili centru Helsinkija. Sva deca imaju jednake uslove za učenje
bez obzira na poreklo, porodični prihod ili geografsku lokaciju. Čak
je i studiranje potpuno besplatno za finske studente. Peto, deca sa posebnim potrebama,
posebno obdarena i prosečna deca, nikada se ne razdvajaju u posebna odeljenja, već u
svakom odeljenju radi glavni nastavnik i asistent, koji dodatno pomaže
deci kojoj slabije ide. Veoma je bitno da i deca sa posebnim potrebama budu sa
svojim vršnjacima,
kako bi izgrađivali socijalnu inteligenciju. To je demokratija u pravom
smislu reči.
Šesto, Finske škole nikada nisu izložene inspekcijskim kontrolama
sa strane ili proverama znanja dece. Roditelji veruju nastavnicima, imaju
obostrano poverenje i odličnu saradnju. U drugim državama se dešava da pristrasni
roditelj, kada dete donese kući lošu ocenu, prozivaju nastavnika
ispred deteta, srozavajući tako autorite prosvetnih radnika. Doduše,
na pojedina ponašanja nastavnog kadra sa kojim sam se ja susretala u balkanskim školama gde nastavnik na početku
godine kaže
čuvenu
rečenicu
“Bog zna za 5, ja za 4, a vi za 3, 2 i 1”, nemam komentar. Tvrdim da bi takav nastavnik u Finskoj, momentalno dobio otkaz.
Škola u Finskoj |
...i tako, u Srbiji se vazda spovode neke reforme u školstvu, ali njihove dobre strane se vide toliko, koliko i u rečenici "e, od ponedeljka sam na dijeti".
Škola u Finskoj |
Pogledajte i tri video spota...
7 Komentari / Kommentit:
Ostar komentar ali potpuno iskren. Licno sam bila svedok i mnogih gorih stvari u obrazovanju. Mislim da je ova zemlja zrela za radikalnu promenu skolstva.
Jedini konkretan savet koji ste dali, a koji je, po Vašem mišljenju primenljiv promtno, u vezi je sa domaćim zadatkom -, što je, nadam se da ćete se složiti, marginalna stvar u čitavoj priči. Tako ste propustili priliku da pomenete za nas i naše uslove ključnu kariku, a to je DIREKTOR škole. Neverovatna je činjenica da Vi u svom tekstu o tome ništa ne govorite. Nema inspekcije, to sam razumeo, škola dobija sredstva tako da direktor nije menadžer ili preduzetnik, još gore. Ali šta je sa našim direktorima? Po mom skromnom mišljenju, oni su ključne i najslabije karike u našem sistemu. Korumpirani (čitaj iskvareni) i birokratizovani, nesposbni i nemoralni, rak rana su sistema. Svi to znaju, ali kao u bajci o carevom novom ruhu, niko to ne govori. Car je go, pričali mi o tome ili ne.
Odličan tekst.
Nedavno je u BG gostovao jedan profesor iz Finske koji je govorio o finskom obrazovnom sistemu. Rekao je, između ostalog, da Finska nije išla putem propisivanja krutih planova i standarda. Takođe, vi ste napisali da je finansiranje škola isto bez obzira da li je škola u centru Helsinkija ili u najvećoj zabiti. Takođe, za decu sa posebnim potrebama postoje asistenti. Kod nas ide sve naopako: pored krutih planova, napisani su i standardi, rad u školi reguliše više desetina pravilnika koji zajedno imaju više hiljada stranica. Rad nastavnika je sve više birokratizovan, uvodi se obaveza pisanja nekakvih ličnih portfolija i slično. Takođe se najavljuje finansiranje škola po učeniku. Nastavnicima koji nemaju iskustva niti su stručni da rade sa decom sa posebnim potrebama je nametnuta inkluzija. Pored svih nedostataka, reforma školstva ide ka daljem slabljenju obrazovnog sistema i radi se upravo suprotono onome što je radila Finska.
Postovani Srdjane, sta da vam kazem…sve ste i sami odlicno videli. Sve te price o reformama su samo sminka i dobar pokusaj da nam zamazu oci kako se nesto radi po tom pitanju. Koliko se zapravo “radi”, vidimo i sami. Nije Srbija tikva bez korena koja nema pametne ljude. To sto se velica finski sistem obrazovanja, pogresno je interpretirano…nije poenta da se kopira neciji sistem, jer je to i neozbiljno, a i nemoguce, vec da vidimo, na njihovom primeru da sve krece od vrha. Kakav stav drzava zauzme o obrazovanju, koliko ulaze u isto, koliko shvati da je to esencija napretka zemlje, toliko ce joj se i vracati. Dalje je sve efekat leptira….dobro ce se dobrim vratiti...
Draga Tarja, drago mi je zbog svega što sam saznao iz ovog bloga o Vama i vašem radu. Imao sam prilku da 2012-te posetim Finsku i upoznam kako funkcioniše finski obrazovni sistem. O tome smo slušali od zaposlenih u Bordu za obrazovanje, od direktora osnovnih škola i drugih strčnjaka koji se bave obrazovanjem u Helsinkiju.
Finski koncept inkluzivnog obrazovanja jeste kvalitetno obrazovanje za sve i zaposleni u mojoj školi su izuzetno napredovali uglavnom zahvaljujući ambicioznoj i posvećenoj direktorki škole koja je omogućila da svi u školi unapredimo kompetencije iz ove oblasti i da se osposobimo za planiranje i pisanje individualnih obrazovnih planova... UNICEF I Mreža podrške inkluzivnom obrazovanju u Srbiji su nas kandidovali, kao model školu za IO -koja je imala brojne primere dobre inkluzivne prakse, tako da smo 2013. dobili Svetosavsku nagradu...
A onda su u našoj školi proradili ''mentalni' sklopovi i počeli su da se, pod uticajem makro političke situacije, istoj direktorki smeštaju i pririsuju montirane afere... Ona je podnela ostavku i prešla u drugu školu, a na čelu skole su došli oni koji okreću točak nazad...
I tako se mi krećemo, korak napred - dva nazad...
Žao mi je što smo daleko od profesionalizma i što su na ključnim mestima u obrazovanju, a verovatno i u drugim delatnostima, ljudi koji nisu dobri modeli ni kada je profesionalizam, ni kada su moralne vrednosti u pitanju. To vređa inteligenciju i doprinosi padu motivacije posvećenih i pravih ljudi u obrazovanju, kojih ima u svakoj školi u Srbiji, ali se od ovih prvih ne mogu videti.
Kažu s pravom da ništa tako na bolje ne menja ovaj svet kao obrazovanje, ali šta ćemo kada obrazovanje nije prioritet u našoj Srbiji.
U želji da se i naš obrazovni sistem menja svakoga dana, ali na bolje,
Pozdrav svima.
Postovani Vladice. U potpunosti shvatam sta ste ovim recenicama zeleli da mi kazete i slazem se sa vasim misljenjem. Tacno je na zalost da, koliko god se Srbija "hvalila" da ulaze u obrazovanje i da brine o deci u Srbiji i njihovoj buducnosti, potpuno sam uverena da to nije tacno. Zaista sam verovala da ce se u Srbiji nesto promeniti, ali ljudi su vec apaticni i umorni od svega, a drzava i dalje, jos intenzivnije nego devedesetih, radi na zaglupljivanju omladine. Kada pozelim da s vremena na vreme procitam online vesti sa nekih srpskih sajtova, nema teorije da svaka druga vest nece biti o nekim Kristijanima, pevaljkama, prepucavanjima istih, ko je kome smestio, ko je koga prevario, a da ne pricam o fotografijama skaradnih polu zena-polu ameba...idoli su Cecin Veljko, Stanojka, Radojka...uzas. Ono sto je najgore, a zaista sam se pozabavila time, je sto su takvi tekstovi najvise komentarisani, ali zato tekstovi o nekim uspesima ili normalnim skromnim ljudima skoro i da nemaju komentara.Toga i u takvoj meri i nevaspitanju, nema u finskim novinama. Bilo bi vec i 40% uspeha kada bi vesti bile pune omladine za uzor, pozitivnih primera i nekih stimulativnih tekstova, a kada bi se ostale medijske karikature od osoba uklonile. Naravno, ne razumem zasto se ljudi u skoli ne pobune ako im dodje neko od nesposobnih direktora po politickoj osnovi? U osnovi srpskog obrazovanja je strah...strah od lose ocene, strah da se ne zameris profesoru, direktoru, strah da se ne stvore pametne i elokventne generacije koje razmisljaju svojom glavom, jer drzava tada teze manipulise gradjanima...nekako, sve je trulo u Srbiji iakp oma odlicnih nastavnika i toliko pametne dece. Naravno, riba uvek smrdi od glave, pa je tako i sa obrazovanjem. Kada glavni u obrazovanju budu malo vise brinuli o deci, a malo manje o svojim foteljama, krenuce na bolje...
Post a Comment