Iako ne verujem da bi se iko usudio da ide kolima do
Finske, ukoliko krenete
u društvu
ili porodično,
u nekim situacijama pri većim
udaljenostima, čak i iznajmljivanje kola uz plaćen benzin, može
vas koštati
ili manje ili isto kao kupovina karata za 4 osobe, a užitak da sami vozite, razgledate i
zastajkujete gde god poželite je, po mom mišljenju, mnogo veći.
Ono što stranci veoma
brzo uoče je to što na putevima u Finskoj nikada nema guzve. Iako
sve porodice u Finskoj imaju auto, mala
gustina naseljenosti na tolikoj površini je rezultat takvog saobraćaja
niskog intenziteta. U većim gradovima u “špic terminima’, saobraćaj
je kao u ostalim zemljama kada nije špic, dok u vangradskim oblastima, naročito na
putevima severne Finske i istočne Karelije, ponekad satima ne prođe ni jedan
auto. Sećam se kada su jednom pre nekoliko godina štrajkovali vozači autobusa u
Tampereu, na ulicama su bili automobili
u broju kao što ih svakodnevno ima u ostatku Evrope, a Fincima je to delovalo
kao totalni kolaps u saobraćaju. Oni su navikli na prazne puteve, na odsustvo gužve i sve van toga im ne deluje
normalno.
Poseban užitak je u letnjem periodu kada su dani dugi, odnosno kada noći ni
nema…zamislite vožnju u doba ponoći po prostranim putevima Finske duž jezera,
dok se iznad vas tek oko 1 po ponoći malkice smrkava, a nebo se presijava u
veličanstvenim rozo ljubičastim tonovima.
U Finskoj postoji mnogo benzinskih pumpi, ali ih u Laponiji ima
manje, odnosno, razmak između dve pumpe može da bude dosta veliki, pa je tako
preporuka da tankujete benzin gde god naiđete na pumpu. Baš zato što su razmaci
između pumpi veliki, uz svaku benzinsku pumpu imate i restoran i kafić koji
rade do kasno u noć. Kada se pumpa noću zatvori, vi i sami možete natočiti benzin uz pomoć
kreditne kartice, koju ubacujete u automat pumpe …zatim sledite uputstva i
benzin će biti u vašem rezervoaru.
Ukoliko vam, ne daj Bože, zatreba pomoć na putu, tu je Autolitto..nešto
kao auto – moto savez. Dežurne službe su na raspolaganju 24 časa,
a možete
ih pozvati na broj 0200-8080. Cena poziva je 1,95 evra po minuti.
Autolitto |
Nošenje sigurnosnih pojaseva je obavezno za sve putnike u
vozilu, a deca koja su niža
od 135 cm moraju imati specijalne sigurnosne
uređaje.
Farovi moraju biti uključeni i danju i noću.
Kao i većina
sveta, Finci voze desnom stranom, a ograničenja brzine variraju, u zavisnosti da li je leto ili zima. Generalno
je 50 km/h ograničenje u naseljenim mestima, 80 do 100 km/h van naseljenih mesta i 120 km/h na autoputu, dok se
od sredine oktobra pa do aprila, brzina smanjuje na 100 km/h na autoputevima i za 20 na ostalim putevim. U Finskoj
postoje putevi prvog i drugog reda. Putevi prvog reda su autoputevi, koji imaju
brojne oznake od 1 – 29. Označeni su brojem bele
boje na crvenoj pozadini. Kako ni na autoputevima nije gust saobraćaj,
na njima nema naplate putarine. Put koji
sam prešla
milion puta je autoput br 4, koji spaja južnu i severnu Finsku…od
Helsinkija na krajnjem jugu preko Lahtija, pa do mesta Jyväskylä…zatim ide
Oulu, Kemi pa Rovaniemi, Ivalo, Sodankylä… i tako sve do mesta Utsjoki na samoj granici sa Norveškom. Ovo je ujedno i najduži
autoput u Finskoj, dug 1300 km. Najkraći autoput je broj 29 od mesta Keminmaa do mesta Tornio, koji je dug svega
17 km. U Finskoj se nalazi i najseverniji autoput na svetu.
Putevi drugog reda
zovu se magistralni putevi. Njih ima 59 i obeleženi su brojevima od 40 do 99.
Označeni
su crnim brojevima na žutoj pozadini. Regionalni putevi obeležavaju
se crnim trocifrenim brojevima na beloj pozadini.
Evropskih puteva, označenih sa slovom E i brojem, na
zelenoj pozadini, ima malo u Finskoj, što je i prirodno jer je na krajnjem
severu Evrope. Recimo put E67, vodi od Helsinkija, preko Rige,Varšave pa do Praga….Takođe,
autoput 4 označava se i kao broj E75
U Finskoj nema planininskih oblasti, pa nema ni planinskih
puteva. Zbog mnogobrojnih jezera, u Finskoj ima mnogo mostova, kao i šumovitih
oblasti pored puta.
Kada prolazite pored šuma, obratite posebnu pažnju
da vam ne izađe irvas ispred auta. Irvasi, jeleni i losovi uopšte ne reaguju na zvuk automobilske sirene..i zapamtite,
ukoliko ipak udarite u neku od ovih životinja i ubijete je, OBAVEZNO se
javite policiji jer ste zakonom obavezni to da uradite. Policija to samo evidentira, ali vas ne kažnjava. Ukoliko ne prijavite
incident, snosićete velike kazne. Inače irvasi i losovi najviše
istrčavaju
u periodu novembar – decembar i juli – avgust, a u toku dana rano ujutru i uveče
pred sumrak. Nekada izlaze u krdima i blokiraju put na nekoliko minuta.
Još jedna stvar koje se morate striktno pridržavati
je i ta da OBAVEZNO od 1. novembra, pa do
marta, ili u Laponiji do nedelje posle Uskrsa morate imati zimske gume na automobilu. Dozvoljene
su tri vrste zimskih guma, standardne, univerzalne i
one sa metalnim šiljcima.
Grejači
motora se preporučuju. Ono što
je još
interesantno je i činjenica da se rastojanje između dve destinacije, zimi mnogo
skraćuje
iz razloga što
se u zimskoj sezoni obeležavaju privremeni sezonski
službeni
putevi preko zaleđenih jezera..dakle, umesto da
kružite
dugim putem oko velikog jezera, vi ga samo popreko pređete preko zaleđene
površne.
Ovo nije uopšte
opasno jer je i zakonom dozvoljeno. Led
u Finskoj je zimi toliko debeo i gust da
brdo kamiona može istovremeno da prelazi jezero bez opasnosti. Ovi poprečni
putevi su jasno obeleženi i svakonevno se proverava njihova
bezbednost. Recimo put preko leda od mesta Oulu do mesta Hailuoto je
dug 10 km, ali on skraćuje duplo rastojanje koje bisteo bavljali regularnom trasom.
Oulu - Hailuoto |
Voznja
noću
u toku zime može biti veoma opasna zbog istrčavanja divljači na put. Zbog
svoje veličine i građe,
sudar sa njima, i ako ih ne usmrti, izaziva velika oštećena na vozilu, Losovi često noću lutaju po glavnim putevima.
Znakovi pokraj puta nose standardne međunarodne oznake i finski
tekst, izuzev kod znaka STOP. Ispod finskog teksta je i natpis na švedskom jeziku, koji je drugi zvanični
jezik u Finskoj. U severnoj Finskoj, odnosno u Laponiji, takođe
imate dvojezične natpise, ali tako što je gornji natpis na finskom
a donji na sami jeziku kojim se govori u Laponiji. Ostali saobraćajni
znakovi su standardni, osim što su znakovi upozorenja u obliku jednakostraničnog trougla, crvenih ivica i žutog
središnjeg
dela, dok su u većini zemalja sveta sa belom pozadinom. Žute
pozadine su samo u sledećim
državama:
Švedskoj,
Bosni i Hercegovini, Srbiji, Finskoj, Grčkoj, Poljskoj, Makedoniji i na Islandu.
Broj
telefona za hitne slučajeve u Finskoj ( vatrogasci, hitna pomoć,
milicija) je broj 112. Vožnja u pripitom i pijanom stanju u Finskoj se veoma strogo kažnjava, a dozvoljeni promili
alkohola u krvi su u Finskoj mnogo niži nego u ostatku Evrope, tako da
policija takvog vozača ima i pravo i obavezu da odmah uhapsi.
Jedna informacija ako želite prevoz taksijem. Taksi vozila su obično stacionirana oko glavne autobuske i oko glavne železničke stanice, ili na mestima
predviđenim za taksi vozila. Nije uobičajno da zaustavljate taksi
van ovih stajališta ili dok su u toku vožnje. Taksi se obično rezerviše
telefonom. Cena taksi usluge je skuplja u manjim mestima. Ako putujete na dužu
trasu, cenu ugovarate pre vožnje.
Što se tiče novčanih kazni
za saobraćajne prekršaje, one su
sledeće:
-
Ako se ne zaustavite kod znaka STOP, kazna je 40 evra
-
Ako ne držite dovoljno i preporučeno
odstojanje između vozila, 60 evra
-
Ako nemate vezan pojas, 60 evra
-
Prolaz na crveno svetlo, 60 evra
-
Ako ne poštujete pravo prvenstva prolaza, 60
evra
-
Nepropisno preticanje 85 evra
-
Prekoračenje, od 115 evra pa naviše…zavisi
koliko ste prekoračili brzinu
-
Korišćenje radara, 120 evra
-
Vožnja bez vozačke dozvole 120 evra… itd.
Ako su vam ove cene kazni nekako niske u odnosu na neke
druge države
Evrope, Finci su disciplinovani vozači i zaista retko dođu
u situaciju da budu kažnjeni, a i vožnja bez guzvi sigurno utiče
na to da oni nisu nervozni vozači, tako da retko prave saobraćajne
prekršaje. Saobraćajna kultura im nalaže
da voze bezbedno, prvo zbog sebe, pa i
zbog drugih. Takođe bih dodala da su ove cene kazni, iako Finci dosta zarađuju,
za njih veoma visoke, jer su oni veoma racionlni i štedljivi i svako bacanje para
na kazne, za njih predstavlja veliki i nepotrebni trošak. Inače, u Finskoj, za teže saobraćjne prekršaje, Finci plaćaju
kazne u zavisnosti kolika im je plata. Što veća plata, veći
je iznos kazne. Visina zarade je preko
poreskih organa dostupna policiji, i na osnovu te informacije
formiraju visinu novčane
kazne. Ovaj vid prakse naplate kazni u
zavisnosti od materijalne situacije,
rezultat je dugogodišnjih studija koje su pokazale da dobro situirani,
nadobudni i agresivni vozači u “ besnim” mašinama, najčešće prave saobraćajne
prekršaje.
Ako dolazite u Finsku
kolima, potrebna vam je Međunarodna vozačka dozvola, dok vam zeleni karton više
nije potreban. Ako imate vozačku dozvolu iz Nordijskih zemalja, EU zemalja ili
ETA-zemalja, ona važi i u Finskoj, a možete je i zameniti za finsku vozačku
dozvolu, ako boravite stalno u Finskoj ili najmanje šest meseci. Ukoliko imate
vozačku dozvolu iz nekih zemalja, koje spadaju u Ženevski ili Bečki sporazum o
drumskom saobraćaju, možete voziti u Finskoj sa tom vozačkom dozvolom samo
godinu dana, a posle tog perioda morate je promeniti za finsku vozačku
dozvolu. U ovu grupu spadaju između ostalih i Srbija, Crna Gora, Bosna i
Hercegovina i Makedonija….Hrvatska i Slovenija to pravo imaju jer su u grupi EU zemalja.
Kada pored puta naiđete na oznake puta koje su oivičene isprekidanim linijama, kao na slici ispod, to znači da ćete, krećući se u prikazanom pravcu, naići na skretanja za prikazane puteve.
Na sajtu http://alk.tiehallinto.fi/www2/valimatkat/index.htm
možete
izračunati
koliko vam treba vremena da dođete iz jedne tačke u Finskoj, do druge, uz
detaljan prikaz razdaljine.
Za sada toliko, srećan put...
Spisak finskih autoputeva. Ovo Vt je skraćenica od Valtatiet (Autoput)
Vt1 Helsinki-Turku
Vt2 (Helsinki-)Palojärvi-Pori
Vt3 Helsinki-Tampere-Vaasa
Vt4 Helsinki-Oulu-Rovaniemi-Utsjoki
Vt5 (Helsinki-)Heinola-Kuopio-Kajaani-Kemijärvi-Sodankylä
Vt6 (Helsinki-)Pernaja-Joensuu-Kajaani
Vt7 Helsinki-Vaalimaa(raja)
Vt8 Turku-Vaasa-Oulu
Vt9 Turku-Tampere-Jyväskylä-Kuopio-Joensuu-Niirala(Raja)
Vt10 Turku-Hämeenlinna-Tuulos(-Lahti)
Vt11 (Tampere-)Nokia-Pori
Vt12 Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola
Vt13 Nuijamaa(raja)-Lappeenranta-Jyväskylä-Kokkola
Vt14 Juva-Parikkala
Vt15 Kotka-Mikkeli
Vt16 (Vaasa)-Ylistaro-Kyyjärvi-(Jyväskylä)
Vt17 Ei käytössä [Kuopio-Joensuu]
Vt18 Vaasa-Seinäjoki-Jyväskylä
Vt19 Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy
Vt20 Oulu-Kuusamo
Vt21 Tornio-Kilpisjärvi
Vt22 Oulu-Kajaani
Vt23 Pori-Jyväskylä-Joensuu
Vt24 Lahti-Jämsä
Vt25 Hanko-Lohja-Hyvinkää-Mäntsälä
Vt26 Hamina-Taavetti
Vt27 Iisalmi-Kalajoki
Vt28 Kokkola-Kajaani
Vt29 Keminmaa-Tornio
Vt1 Helsinki-Turku
Vt2 (Helsinki-)Palojärvi-Pori
Vt3 Helsinki-Tampere-Vaasa
Vt4 Helsinki-Oulu-Rovaniemi-Utsjoki
Vt5 (Helsinki-)Heinola-Kuopio-Kajaani-Kemijärvi-Sodankylä
Vt6 (Helsinki-)Pernaja-Joensuu-Kajaani
Vt7 Helsinki-Vaalimaa(raja)
Vt8 Turku-Vaasa-Oulu
Vt9 Turku-Tampere-Jyväskylä-Kuopio-Joensuu-Niirala(Raja)
Vt10 Turku-Hämeenlinna-Tuulos(-Lahti)
Vt11 (Tampere-)Nokia-Pori
Vt12 Rauma-Tampere-Lahti-Kouvola
Vt13 Nuijamaa(raja)-Lappeenranta-Jyväskylä-Kokkola
Vt14 Juva-Parikkala
Vt15 Kotka-Mikkeli
Vt16 (Vaasa)-Ylistaro-Kyyjärvi-(Jyväskylä)
Vt17 Ei käytössä [Kuopio-Joensuu]
Vt18 Vaasa-Seinäjoki-Jyväskylä
Vt19 Jalasjärvi-Seinäjoki-Uusikaarlepyy
Vt20 Oulu-Kuusamo
Vt21 Tornio-Kilpisjärvi
Vt22 Oulu-Kajaani
Vt23 Pori-Jyväskylä-Joensuu
Vt24 Lahti-Jämsä
Vt25 Hanko-Lohja-Hyvinkää-Mäntsälä
Vt26 Hamina-Taavetti
Vt27 Iisalmi-Kalajoki
Vt28 Kokkola-Kajaani
Vt29 Keminmaa-Tornio
Mreza autoputeva, klikni za uvelican prikaz |
Natpis na finskom i sami jeziku u severnoj Finskoj |
Put za Vuosaari je zatvoren, a zuta tabla pokazuje obilaznicu |
Standardna obelezja ispred kruzne raskrsnice |
Espoo |
12 Komentari / Kommentit:
Erinomainen teksti!
E, pa ima nas i dovoljno ludih i zaljubljenih u Finsku pa svake godine idemo automobilom bar jednom godišnje...
Mile...to je entuzijazam i avanturisticki duh....vidi se da si umetnicka dusa... :)
Evo i mi gotovo svaki put idemo kuci i nazad kolima iz Lappeenrante. Ovde smo dve godine i taj put uopste ne predstavlja problem, osim malo zimi, al dobro, sve se moze kad se hoce.
Da li neko zna koja su pravila obuke za sticanje vozačke dozvole u Finskoj? Čuo sam da obuka za vožnju traje 3 godine.
Pa, te tri godine su samo delimicno tacne, jer se do stalne vozacke dozvole dolazi kada prodjete dve faze. Prva faza se sastoji od odredjenog broja casova voznje, teorijskog predavanja I polaganja testova koja se rade na racunaru u centru za testiranje vozaca, kao i od gradske voznje. Teorija se sastoji od situacionih problema I teorijskih pitanja. Rezultati testa se dobijaju odmah Test voznje traje do sat vremena. Nakon toga se dobija privremena vozacka dozvola koja traje dve godine…Ovo se zove I faza prakse (inace, da napomenem, ukoliko vozac u ove dve godine napravi vise od dva prekrsaja, ova dozvola mu se oduzima, i sve krece iz pocetka). Posle toga se ponovo ide na dodatnu obuku kako bi se dobila stvarna vozacka dozvola,a ta obuka se sastoji prvo od faze vezbanja, koja traje oko tri meseca i od napredne obuke voznje po snegu i klizavom terenu odnosno ledu i od voznje po mraku ili nocne voznje ukoliko je vozac za privremenu dozvolu polagao u letnjem period kada u Finskoj nema noci, jer Finska ima fenomen ponocnog sunca u letnjem periodu.
Naime obuka za B kategoriju kosta 2000 evra I placa se u vise rata.
Hvala na iscrpnom odgovoru
veoma lepa i iscrpna reportaza, svaka vam cast. Na vasim slikama nisam video ni jednu zakrpu na putevima, verujem da je moje pitanje deplasirano, ali posto su rastojanja velika a klima surova, kako je regulisano odrzavanje i odakle se placa, posto nema naplate na autoputevima? Finci su poznati kao dobri reli vozaci, imaju nekoliko svetskih sampiona, stalno sam se pitao kako tako stalozen i miran narod moze da ima tako agresivne i dobre vozace
Hvala na lepim recima. Tako je, na finskim putevima nem zakrpa i putevi su skoro pa savrseni. Nema naplate na auto-putevima a puteve sirom Finske odrzava Liikennevirasto, odnosno finska transportna agencija koja deluje u sklopu Ministarstva transporta i komunikacija. Finski vozaci su veoma disciplinovani i dobri vozaci, ali imaju sklonost ka brzoj voznji jer je na pustim finskim putevima moguce vezbati brzu voznju. Ja sam jedna od njih :)
Ja idem dva puta godisnje u bosnu jeste malo skuplje ali bar malo razgledam sta cu kad volim pogledati novosti hahahahh
hvala na ovim informacijama , trenutno smo u Leviju , i uzivamo u Finskoj i pratimo Vas blog. Nadamo se da cemo u Maju krenuti kolima iz Srbije za Helsinki ako tamo budemo nasli posao. Tako da ove informacije znace :D
Hvala vama. Drago mi je da vam ove informacije mogu biti od pomoci, a drzim vam fige da nadjete posao. :)
Post a Comment